Nu har det hänt lite igen, jag har svetsat om spindlarna bak för att passa brembo oken och skivorna och tänkte hastigt gå igenom hur.
"How to get 350z rear Brembo calipers on a Nissan S13"Slutliga resultatet, Här ser vi tydligt skillnaden mellan original och brembon.
Steg 1 var att rita ut var man skulle kapa ena fästet. Jag tog och monterade oket i ett av fästena och i det andra fästet drog jag en linje med tuschpenna från centrumet i hålet på oket till centrumet på fästet. Parallellt med denna drog jag en linje längre in som jag kapade. Jag räknade också med att fästet skulle bli en mm kortare och därför skulle oket falla in någon mm i överkant. Att dra linjen från centrum till centrum är viktigt för att få i vilken riktning fästet ska flyttas. Sedan var det bara att kapa.
Steg 2 är att slipa av kanterna, gör ett riktigt kraftigt V för att lättare få genombränning hela vägen in. Slipa även bort färg runt omkring!
Steg 3 var att montera oket med det lösa örat.
Håll noga koll på hur oket faller in mot skivan!
Steg 4 är bara att punkta fast den
Steg 5, då är det bara att svetsa fast det ordentligt.
Full fräs på migen var det som gällde.
Och se till att det bränner igenom ordentligt. Det är viktigt och blir det inte någon genombränning så är det bara att ta fram vinkelslipen, slipa bort svetsen och svetsa om, inget svårt
. Det kunde blivit snyggare men jag lade några punkter för att få en finare kulle att slipa bort efter jag hade lagt igen hela V-fogen.
Bygg på ordentligt!
Sedan kan man om man vill slipa lite på ytan mellan fästet på spindeln och oket för att få oket att sitta någon mm från skivan så sitter oket helt perfekt!
I helgen fick jag köpt lite torris också så jag fick bort de stora ytorna med asfaltsmatta, jag tror jag snart rensar hela karossen från allt och målar både in och utsidan men det får tiden avgöra