2772
Sök

Köpråd: BMW e39 eller audi a6

709 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
#1
Tja. Går i köp tankar på lite värre bil.  Äger en 523 för tillfället och älskar e39an överlag. Men är sugen på en med lite mer pulver. Tankarna går i 540 eller 530. Men är även sugen på Audi a6 2,7 biturbo. Tycker dom har en väldigt trevlig knuff när man stämplar.  Komfort är en hög prio och e39an har det. A6 antar jag inte är sämre. bilen kommer användas som helg och nöjjes bil enbart då jag kör firmabil på vardagarna. Så soppa förbrukning spelar ingen större roll.   Nån som känner till dessa bilar och dess motorer får gärna dela med sej av sina erfarenheter. Budget ligger på 30 give or take


4 261 Inlägg
12 juli 2014
#2
skulle välja en 540 alla dar i veckan. kolla bara noga så att motorn är i bra skick.  Kolla även så att oljepumps bultarna sitter bra då dom brukar lossna efter några år efter drift?

har inte riktigt kört en 540 men har kört 535 och den är riktigt riktigt pigg kan ja säga.

Evildan
12 juli 2014
#3
Det påstås i vissa forum att aggregaten på biturbon är dyra att byta och att det görs ofta, jag personligen har dock ingen erfarenhet av dom.

Varför inte en A6 4.2?
300hk, 0-100 6,9s, givetvis automatväxlad.
Trevligt med quattro.
Eller en A8 4.2, då åker du som en kung.
Kamremsbyten är dock relativt kostsamma att lämna bort till auktoriserad verkstad gällande A6 & A8 med lite större motorer.

709 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Det påstås i vissa forum att aggregaten på biturbon är dyra att byta och att det görs ofta, jag personligen har dock ingen erfarenhet av dom.

Varför inte en A6 4.2?
300hk, 0-100 6,9s, givetvis automatväxlad.
Trevligt med quattro.
Eller en A8 4.2, då åker du som en kung.
Kamremsbyten är dock relativt kostsamma att lämna bort till auktoriserad verkstad gällande A6 & A8 med lite större motorer.

jo, dessutom är de väldigt trångt under audi huvarna har jag för mej.  kamremmen är ett stort minus.
givetvis är 4,2an välkommen. och a8 samt bmw 7serie är även intressanta.


709 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
skulle välja en 540 alla dar i veckan. kolla bara noga så att motorn är i bra skick.  Kolla även så att oljepumps bultarna sitter bra då dom brukar lossna efter några år efter drift?

har inte riktigt kört en 540 men har kört 535 och den är riktigt riktigt pigg kan ja säga.

kan tänka mej det,  tyvärr är en manuell 540 lite över min budget. har hört illa om bmws automat lådor. ligger det någon sanning i det?


Of World
3 370 Inlägg
12 juli 2014
#6
Audi. kort och gott..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Trucker
2 710 Inlägg
12 juli 2014
#7
Rquired (tror jag han heter så) här på G.org, kan BMW! Har själv en 523 E39 o precis som du så skulle jag gärna vilja ha mer klös (självklart BMW), men det får nog vänta för min del, har andra prioriteringar smile Annars är bilen, precis som du nämner, väldigt skön o stabil att åka/köra. Ljudnivån klår många bilmärken av nyare årsm! har dock M-paket in o ut!

Hört att BMW 530 ska flytta på sig bra!
Lycka till smile

Fart missbrukare

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juli 2014
#8
Hur mycket är du villig att betala för din tilltänkta bil som mest?


Edit: 30000...För de pengarna får du ingen "tokfräsch" 540 iaf. Satsa på en 530i, går bra, är relativt snål, o en bil i bra skick ryms inom din budget. Köp INTE en automat...
Senast redigerat av dawwe (12 juli 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

4 261 Inlägg
12 juli 2014
#9
trippelturbo skrev:
Rquired (tror jag han heter så) här på G.org, kan BMW! Har själv en 523 E39 o precis som du så skulle jag gärna vilja ha mer klös (självklart BMW), men det får nog vänta för min del, har andra prioriteringar smile Annars är bilen, precis som du nämner, väldigt skön o stabil att åka/köra. Ljudnivån klår många bilmärken av nyare årsm! har dock M-paket in o ut!

Hört att BMW 530 ska flytta på sig bra!
Lycka till smile

många som äger en 523..tycker sj att den motorn e ganska seg. sj hade jag förut en 528. mycket bättre kraft i dom. bättre än 530 faktiskt då 528 är vaken redan från låga varv och 530 vaknar inte förrän efter 3000 varv tror jag.  sen skulle jag faktiskt välja en 540 annars ifall du vill att den ska röra sig riktigt hårt. blir lite mer förbrukning men har man jobb och pengar och tycker att det är värt det så kör till

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juli 2014
#10
Panda: M52B28 "dör" efter 6000 varv jämfört med tex M50B25 eller M54B30 som motorn heter i 530i...En frisk 528i "har inte en suck" mot en frisk 530i, skiljer en hel del främst i toppfart. M52B28 når sin maxeffekt redan vid 5300-5500 rpm, medan M54B30 når först maxeffekten vid ca 6000 rpm. Så min åsikt är att M52B28 är en BRA motor men lite "jänke-karaktär" har den trots allt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Trucker
2 710 Inlägg
12 juli 2014
#11
Panda666.. absolut, har man det bra ställt så är nån dl här o var inget större problem. Hade en 335d e90, flyttade på sig riktigt jävla bra!! Sportläge o rätt vad det var, så var man uppe i 200! Mötte en Audi S4 på E4an o tyckte att jag hängde på bra trots hans 4 krafs o v8. Han försvann dock ganska snabbt!

Som sagt, pga omprioriteringar så var jag tvungen o sälja den absolut bästa bilen jag ägt!! Slde den för typ 6 mån sen, saknar den väldigt mkt!!

Fart missbrukare

6 Inlägg
12 juli 2014
#12
hur startar man en ny tråd?

4 261 Inlägg
12 juli 2014
#13
dawwe skrev:
Panda: M52B28 "dör" efter 6000 varv jämfört med tex M50B25 eller M54B30 som motorn heter i 530i...En frisk 528i "har inte en suck" mot en frisk 530i, skiljer en hel del främst i toppfart. M52B28 når sin maxeffekt redan vid 5300-5500 rpm, medan M54B30 når först maxeffekten vid ca 6000 rpm. Så min åsikt är att M52B28 är en BRA motor men lite "jänke-karaktär" har den trots allt...

ok, sj tycker ja det är roligare att ha bra vrid vid start än senare, men det är en personlig smak bara,

trippelturbo;; ja absolut, personligen just kan ja inte ha nånting som är slö.. betalar gärna lite mer i soppa för att ha nått roligare att köra. inte som att 540 är så jävla farligt törstig endå?? borde dra runt 1.3 blandat kanske ? motorväg 1.0??

kankse värt det. den måste va jävligt rolig att köra. som sagt 535 ja körde förut känndes som raket

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 juli 2014
#14
Panda: 530i är lika snabb till 100 som 535i, o dessutom snålare. 540i är såklart snabbare (typ en dryg halv-sekund). 530i är det förnuftiga valet, snabb och relativt snål. 540i är rätt snål vid fiskörning i jämnfart, men stadskörning o buskörning sätter sina spår. Min M5 E39 tex går att fisköra på strax under litern (0,98 typ) i jämn fart kring 105 på 6:ans växel, riktig eco-driving. Normalt ligger den kring 1.3-1.4, eller om man gasar lite 1.6 och uppåt... En 540i drar så klart inte lika mycket men man får nog räkna på en blandad förbrukning kring 1.2-1.3 iaf, kör man "sportigt" drar det nog iväg, speciellt om det är en automat...540i 6-växlad går att fisköra på kring dryga 0.9 landsväg, vilket är snålt för en stor V8, men skall man utnyttja kraften så drar förbrukningen iväg rätt bra...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
12 juli 2014
#15
Som Audiot skulle jag titta efter en manuell S8, och om ekonomin sätter stop, fortsätt köra den bil du har idag smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

29 Inlägg
12 juli 2014
#16
Av dom E39:or och A6:or jag har åkt/kört tycker jag E39:an är mycket trevligare att åka.
Mindre vägljud, trevligare kupé och skönare stolar att åka långt i (detta är ju dock en personlig åsikt, alla tycker olika).
Motor mässigt har jag inte tänkt på riktigt då jag inte brukar köra för fort.

Har själv en 523iA touring 98 och den spättar på bra upp till 100 km/h men en större motor skulle ju inte skada om man vill ha det smile

4 261 Inlägg
13 juli 2014
#17
dawwe skrev:
Panda: 530i är lika snabb till 100 som 535i, o dessutom snålare. 540i är såklart snabbare (typ en dryg halv-sekund). 530i är det förnuftiga valet, snabb och relativt snål. 540i är rätt snål vid fiskörning i jämnfart, men stadskörning o buskörning sätter sina spår. Min M5 E39 tex går att fisköra på strax under litern (0,98 typ) i jämn fart kring 105 på 6:ans växel, riktig eco-driving. Normalt ligger den kring 1.3-1.4, eller om man gasar lite 1.6 och uppåt... En 540i drar så klart inte lika mycket men man får nog räkna på en blandad förbrukning kring 1.2-1.3 iaf, kör man "sportigt" drar det nog iväg, speciellt om det är en automat...540i 6-växlad går att fisköra på kring dryga 0.9 landsväg, vilket är snålt för en stor V8, men skall man utnyttja kraften så drar förbrukningen iväg rätt bra...

hehe 540 kommer att dra lite mer bensin än 530 men det får man räkna med såklart. går inte att köra så jäkla snålt med den eftersom man vill ju busköra och trampa lite ibland;)
annars får man vara väldigt lugn med gasen^^

Trucker
2 710 Inlägg
13 juli 2014
#18
Panda666: Som sagt, om det inte vore pga prioriteringar så hade jag fan aldrig sålt min 335d! O jag håller med dig, det får fan kosta, men skönt o snabbt vill jag åka!

Till trådskaparen:

Vore jag du, skulle jag absolut kolla efter 530, då är du fortfarande på sexan o den dricker inte hutlösa mängder samtidigt som den ändå rör på sig rätt friskt! 535/540, då är du på v8an, där kan du nog inte räkna med under litern.. sen beror det ju självklart på vad du är beredd o ge! Hade själv trots allt valt 540, gott sång i den jäveln smile

Audisarna kostar pengar i längden, deras kamrem gör bilen dyr att äga bla. BMW är självklara valet i detta fall smile

Lycka till smile

Fart missbrukare

709 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
#19
Tack för alla spekulationer. Lutar mot en 530 då dom ligger i en bra prisklass.   Fin 540 manuell har ju nästan dubbelt så stor prislapp!  Är automat lådorna dålig även på 540? De är den ändå gång jag kan tänka mej automat. I en v8



Sök