2767
Sök

Volvo 745 med abnormt höga avgasvärden

12 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Jag besiktigade en begagnad (men för mig nyinköpt) 745 och fick avgasvärden runt 2000% av samtliga gränsvärden. Jag kollade kam- och vevaxeln, som låg rätt mot varann. Jag noterade att den förra ägaren svetsat fast en katalysator samt att lambdasensorn satt i katalysatorn, så svetsfogen hade lagts ganska nära själva sensorn. Varningslampan för lambdasensorn lyser också, så jag bytte sensorn. Ska radera felkoden imorgon.

Fråga: Kan en bränd/åldersdöd lambdasensor och katalysator resultera i så pass höga avgasvärden? Vill minnas att på VW Transporter ledde samma problem till avgasvärden på cirka 300% av gränsvärdet...

12 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Kan specificera att det gäller en 745 883GL från 1989, som gått 19000.

97 Inlägg
14 juli 2014
på min hade jag värden som var på gränsen till icke godkända, fel tändkablar och läckage i vevhusventilationen, efter det blev värdena perfekta, mät upp sonden o kolla i katten hur den ser ut, även ett litet läckage i avgassystemet kan ställa till det. lampan varnar för fel i systemet, den e inte specifik för sensorn, hade en gång en 240 med lysande lampa, det var lmm som var kass i det fallet.

71 Inlägg
14 juli 2014
Min lampa lyste (den sk lambdalampan) och då drog den tjuvluft vid insugspackningen. Fast jag vet inte hur avgasvärdena låg till då.

Men som skrivits, mät upp, kolla efter läckage, vevhusventilationen osv

12 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
Det visade sig vara (förutom den förra ägarens eländiga svetsfog vid katalysatorn) ett glapp i styrboxen (från var kontaktstycket kom lyckades jag inte lista ut dock). Katalystorn var även tom och lambdasonden hade ett slagmärke.

För cirka ett år sedan bytte jag lambda och katalysator på en VW Transporter -98. Avgasvärdena innan ingreppet var dock mycket lägre än på Volvon ifråga (cirka 300% mot Volvons cirka 2000%). Jag vet inte om lambda och katalysator spelar så olika stor roll för värdena, från motor till motor. Så nu när det är löst vet jag fortfarande inte vad som var den största boven i dramat. Men skiten går bra och släpper lagom värden iaf.

Sök