13 juli 2014
Trådstartare
Tjena, har problem med växellådan på min polo -98 1,6. Det är så att oavsett läge på spaken så har jag alltid 5:ans växel i och jag undrar vad problemet skulle kunna vara? Har hört något om ett lager och bana för 5:ans drev som brukar kunna kärva. Fastnade i sanden på en camping utanför Sundsvall och fick varva som f*n för att få han därifrån och i och med det så började det även lukta bränd olja (och lamell självklart, svårt att starta på 5:an). Finns ju olja utanpå lådan så kan ju vara läckage också på samma gång (vanligt fel har jag läst mig till). Länkaget rör sig iallafall när man lägger i växlar, dock vet jag inte om dom rör sig rätt, sen vill inte spaken "fastna" i rätt läge, utan när man exempelvis lägger i 1:an så ligger han som inte kvar lite åt vänster utan lägger sig som i mitten (i 3:ans läge. Har läst om att polons vxlspak är lite "sladdrig", men är detta normalt?). Backen fastnar däremot i rätt läge men bilen vill fortfarande rulla frammåt i backens läge, inget backljus tänds heller när man lagt i backen.
Tacksam för svar!
Ps. Har googlat och hittat mycket om lådras, kärvt lager på 5:an och att 5:än hoppar ur, men inget i stil med detta. Kommer inte åt nordicpolo's forum heller =/
There's only one ways and that's forward... sideways! (4x4)