3668
Sök

Polo 6n, 5:ans växel i alla lägen?

17 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
Tjena, har problem med växellådan på min polo -98 1,6. Det är så att oavsett läge på spaken så har jag alltid 5:ans växel i och jag undrar vad problemet skulle kunna vara? Har hört något om ett lager och bana för 5:ans drev som brukar kunna kärva. Fastnade i sanden på en camping utanför Sundsvall och fick varva som f*n för att få han därifrån och i och med det så började det även lukta bränd olja (och lamell självklart, svårt att starta på 5:an). Finns ju olja utanpå lådan så kan ju vara läckage också på samma gång (vanligt fel har jag läst mig till). Länkaget rör sig iallafall när man lägger i växlar, dock vet jag inte om dom rör sig rätt, sen vill inte spaken "fastna" i rätt läge, utan när man exempelvis lägger i 1:an så ligger han som inte kvar lite åt vänster utan lägger sig som i mitten (i 3:ans läge. Har läst om att polons vxlspak är lite "sladdrig", men är detta normalt?). Backen fastnar däremot i rätt läge men bilen vill fortfarande rulla frammåt i backens läge, inget backljus tänds heller när man lagt i backen.

Tacksam för svar!

Ps. Har googlat och hittat mycket om lådras, kärvt lager på 5:an och att 5:än hoppar ur, men inget i stil med detta. Kommer inte åt nordicpolo's forum heller =/

There's only one ways and that's forward... sideways! (4x4)

Egen
277 Inlägg
13 juli 2014
Kolla länkaget, höger sida om du kollar ner i motorrummet, där brukar de glappa å i vissa fall ha gått av, det är 2 stag från växelföraren.

17 Inlägg
16 juli 2014
Trådstartare
Hur tycker du att jag lättast ska kolla upp något sånt? Man bör vara 2 kanske? (en som kollar och en som växlar)
Som jag skrev i mitt inlägg så kollade vi att länkaget rörde på sig och det gör det ju, men svårt att see om det rör sig rätt så man inte vet exakt hur mycket det ska röra på sig... dock så såg jag att det övre staget som sitter fast i nån slags gummibussning i en skruv till enheten som går in i lådan var lite sliten men det är ju en bra fråga om det faktiskt är den det hela beror på.

There's only one ways and that's forward... sideways! (4x4)

Sök