2829
Sök

[Hjälp] - Vad skall jag ta mig till? Krokat med drömbilen (bild finns)

8 883 Inlägg
17 juli 2014
Mack skrev:
Dirtymike skrev:
Allt under råddjur väjer man inte för.... eller har man rejält älgstaket så äre bara köra över större vilt med.

Det beror ju dock lite på vad man själv sitter i, och i vad för situation det gäller.

Håller med Dirtymike. Som gammal chaufför så fick man lära sig att allt under rådjur kör man över just för att inte riskera sitt eller andras liv/fordon.

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
26 359 Inlägg
17 juli 2014
Evildan skrev:
Mack skrev:
Dirtymike skrev:
Allt under råddjur väjer man inte för.... eller har man rejält älgstaket så äre bara köra över större vilt med.

Det beror ju dock lite på vad man själv sitter i, och i vad för situation det gäller.

Nej nej, ALLT under rådjur, såsom grannungen, hundar, barnvagnar osv kör man sonika bara över. roll

Hahah..jo men självklart..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
17 juli 2014
Mack skrev:
Evildan skrev:
Mack skrev:

Nej nej, ALLT under rådjur, såsom grannungen, hundar, barnvagnar osv kör man sonika bara över. roll

Hahah..jo men självklart..

Min första reaktion är alltid att minska farten, helt enkelt att bromsa, och behövs det så bromsar jag hårt, håll avstånd mao. Får jag inte stopp på fordonet inom behövlig sträcka så är alltid sista utvägen att försöka styra undan.
Märkligt nog ser man ofta folk som först styr undan ett hinder, exempelvis på en parkering när någon ovarsamt backar ut, istället för att bromsa för hindret.

5 089 Inlägg
17 juli 2014
Om man ser på denna bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87085/87085-3129415ad754a5ba197efbd39c3c4fcf.jpg

Så ser det ut som att du sätt katten och vridit ratten allt du kunde åt sidan med tanke på hur spåren ser ut bakom bilen? 
Ser ut att vara i nedförsbacken ifrån Jätten före korsningen vid blomaffären?  Är ju jättestort där och att en katt från ingenstans dyker upp utan att du ser det? Lägg bort mobilen när du kör tongue
Jag tippar på att du såg katten. fick panik och svängde fullt och aldrig ens rörde bromsen. Men det är ingen gissningslek här smile

Jag hade nog sålt bilen i delar och börjat med att köpa bra sommardäck och en bil därefter smile

\Lindgren

377 Inlägg
17 juli 2014
Jag hade undersökt bilen ordentligt och plockat av fronten, räknat på vad nya/beg delar hade kostat + ev lack.
Men är den förjävla sne så hade jag plockat ner den i delar.

EDIT: Såg nu att bilen inte är så dyr egentligen, så smidigast är ju helt klart att plocka ner din i delar/skrota/sälja och köpa en 5.000 :- bil.

Spara pengar och kanske köpa en likadan ?
Förutsätter ju att du spar delarna från din gamla bil då.
Senast redigerat av -jimmy (17 juli 2014)

14 Inlägg
17 juli 2014
Har tre års erfarenhet som bilplåtslagare/skadebesiktigare och kan utan tvekan säga att den bilen är skrot! Du kommer bli ruinerad på en ordentlig reparation då det erfodras riktbänk och en herrans massa "ovanliga" reservdelar. Bättre att ta farväl av den, spara i två år till och nästa gång låt kattjäveln möta sitt öde!
Ledsen för negativt inlägg!
Lycka till!

1 948 Inlägg
17 juli 2014
OT men är tvungen, oavsett om du kör på olagliga däck eller ej så ersätter försäkringsbolaget vid skada, dock med förhöjd självrisk (oftast runt 1-2k per olagligt däck....).
Då var det överstökat.

Till TS: du är körd, bilen är inte ens värd att försöka laga, försök sälja den i delar.

Sen lite mer ot... har man inte råd att köpa en ny bil om den nuvarande går sönder, då ska man ha helförsäkring!

Och sist men inte minst, tror INTE EN SEKUND på att du körde normalt i 50km/h helt normalt.
Sen tycker jag inte heller att sånna som du ska ha körkort.... hur stor var egentligen denna katt? du har ju svängt hur mycket som helst....

Jag tror du kom i 70kmh med stolsryggen fäld lång bak så du knappt nådde ratten med den ensama handen du hade fri medans du med andra satt och kollade facebook/smsade, plötsligt skymtade något i ögonvrån och vred i panik allt du kunde på ratten.... men då du satt som en kråka i bilen hade du ingen möjlighet att kontrolera vad som hände.
Blir bara förbannad när man ser folk som dig i trafiken, hoppas det tar minst lika många år tills du har fått råd att köpa en ny bil.

645 Inlägg
17 juli 2014
Tråkigt värre inga personskador?Ser ut att vart en rejäl smäll!Klart man försöker förhindra en krock med ett stort el mindre djur!Man gör det av bara''farten''..katter är goa men tyvärr är det så många som skaffar men sedan smiter de(boering husse/matte el ngt)Ang detta har du ngt vittne?Ringde du polisen el försäkringsbolaget bums?
Jo,man får använda vinterdäck hela året(men då odubbat)Men detta är inte att rekomendera  sommartid.

Kolla om bilen är ramsne?OM använd denna som en reservdelsbil.Men hör ochså med försäkringsbolaget vad de har att berätta.Lycka till!

95 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
Sitter vid mobilen nu, svarar lite mer ingående semare genom daton..

men det är alltså ingen idé att ens kontakta försäkringsbolaget?
Bara att ställa av bilen på direkten och va glad för den tusenlappen man får tillbaka på skatten? sad

Ska köra ut bilen till några släktingar imorgon på landet, och skruva loss allt som är skadat - för att se om det ens går att reparera ifall ma n får tag på en skrotig reservdelsbil..

vad skulle kunna vara största boven i dramat till varför den inte skulle gå fixa?
Vänster sida ser din ut under stötfångaren, men höger sida hade fått sig en redig kyss

95 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87085/87085-eddb56dcdd1025a64ba1bdd6016b8d52.jpg

1 948 Inlägg
17 juli 2014
Bara onödig tid du kommer spendera på att FÖRSÖKA reparera, ett helvete att försöka få det rakt så ge upp.
Försök sälja eller byta mot en moped, då är inte risken lika stor att du ska skada någon allvarligt nästa gång du är i trafiken.
Tiden du sparar på att inte försöka laga bilen kan du spendera med att försöka tjäna pengar (jobba/söka jobb/utbilda dig) för att sedan använda dom till att ta körlektioner.

95 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
baltis skrev:
Bara onödig tid du kommer spendera på att FÖRSÖKA reparera, ett helvete att försöka få det rakt så ge upp.
Försök sälja eller byta mot en moped, då är inte risken lika stor att du ska skada någon allvarligt nästa gång du är i trafiken.
Tiden du sparar på att inte försöka laga bilen kan du spendera med att försöka tjäna pengar (jobba/söka jobb/utbilda dig) för att sedan använda dom till att ta körlektioner.

Mogen svar, riktigt impad!
Första olyckan ever för min del, men visst - olyckor kan ju inte hända vem som helst, så självklart skulle några körlektioner behövas här vettu!

645 Inlägg
17 juli 2014
En vad du gör skaffa en ny beg Hyundai Coupe'. Vid krock som denna vart med om blir säkerheten inte bättre.
Sedan nästa gång skaffa en helförsäkring(täcker krock med djur)Kolla upp vad ditt bolag täcker vid skada.

95 Inlägg
17 juli 2014
Trådstartare
Om det nu är så illa - vad kan man få för en frontklockad Coupé från 00 som i övrigt är i pedantiskt skick?
Motorn och allt går klockrent, nybytt kamrem, full servixebok, ingen rost eller dylikt..
vad kan man få ut för den som den står tro?
Den är körbar, tro de eller ej ^^

Fan vad ledsen man är nu alltså hmm

1 948 Inlägg
17 juli 2014
thomas89 skrev:
baltis skrev:

Mogen svar, riktigt impad!
Första olyckan ever för min del, men visst - olyckor kan ju inte hända vem som helst, så självklart skulle några körlektioner behövas här vettu!

Haha säger bara ärligt vad jag tycker.

Olyckor kan hända, men här har du helt klart själv orsakat olyckan! Man vejjar INTE för en katt om det innebär så pass stor fara som det gjort i detta fallet - därav anser jag att du är en värdelös förare som behöver lektioner.

Är man en sådan djurmänniska så att man inte klarar av tanken på att man kanske kommer köra ihjäl ett djur ute på vägen DÅ SKA MAN INTE HA KÖRKORT!

Har du ens tänkt tanken vad som hade hänt om det gått en person på trottoaren du står så snyggt "parkerad" på?

Och försök inte med "då hade jag inte vejt för katten"....

1 948 Inlägg
17 juli 2014
thomas89 skrev:
Om det nu är så illa - vad kan man få för en frontklockad Coupé från 00 som i övrigt är i pedantiskt skick?
Motorn och allt går klockrent, nybytt kamrem, full servixebok, ingen rost eller dylikt..
vad kan man få ut för den som den står tro?
Den är körbar, tro de eller ej ^^

Fan vad ledsen man är nu alltså hmm

Billigaste på blocket begär dom 7k för, så 2 kanske 3 tusen du kan få?
Du säger säkert att jag är omogen med det svaret, men vem skulle vilja köpa? - Jo en person som behöver en ny motor (brukar motorerna gå sönder? är ju en hyundai dom brukar ju vara hållbara..), men eftersom bilen är så billig såmåste ju motorn vara väldigt billigt för att det ska vara värt något för personen...

Tycker att jag är väldigt generös i min uppskattning om vad du kan få för bilen dessutom....

7 396 Inlägg
17 juli 2014
det viktiga är hur ser innerskärmar ut?? är de knyckliga?? har bilen blivigt sned?? i sidled??

är det ok,, så köp plast å skärmar,, men sen blir det lack på det,, nja vid närmare eftertanke,, KÖP en annan, för det blir billigare än att repa

såg just den sista bilden,, den ser ful ut i innerskärmen,,

än en gång köp en annan
Senast redigerat av granadadr (17 juli 2014)

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
17 juli 2014
Är man djurvän då väjer man undan, finns många människor man hellre kör ihjäl men där är ju straffskalan tyvärr strängare.
Så väj för allt förutom miljöpartister! cool
Riv bilen och kolla vad som behövs och räkna ihop vad det kostar, är den dessutom sne så blir det för dyrt. Då blir det och sälja den i delar för och få in nån tusenlapp här och där.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

4 261 Inlägg
17 juli 2014
till TS;

Många tror att dom har full kontroll och kan se allt i trafiken men jag tror nog att när det väl händer nått sånt så får man som du blackout ibland och så måste man agera på dom där milisekunderna man har. du valde denna gång att inte köra över katten. lyssna inte på vad folk säger och att dom är elaka..bara skita i.

Det jag skulle göra är att försöka höra med mekaniker/bilplåtslagare hur mycket det skulle kosta att fixa så mycke som möjligt till inte så sjuka summor. Sen skulle jag inte bry mig om den blev 100% fin utan försökt fixa lite så den ser så nära som när du skaffa den.  sen så kan sånt hända vem som helst, hur tuff dom än låter.

Så skit i vad som hände, försök och glöm och se framåt. nästa gång kommer du inte ha sån otur;)

7 396 Inlägg
17 juli 2014
N_W skrev:
Är man djurvän då väjer man undan, finns många människor man hellre kör ihjäl men där är ju straffskalan tyvärr strängare.
Så väj för allt förutom miljöpartister! cool
Riv bilen och kolla vad som behövs och räkna ihop vad det kostar, är den dessutom sne så blir det för dyrt. Då blir det och sälja den i delar för och få in nån tusenlapp här och där.

jagär en mkt djurvän,, men OM jag hinner tänka väjer jag ej för katter,, just pga skaderisken,, men oftast handlar man instinktivit  å bromsar väjer,, en enda gång jag tänkt att ja det får gå som det går med katterna,, å det var en gång för många årsen en vinternatt å såg två katter leka mitt på vägen,, tog på bromsen å det bara gled,, släppte å tänkte just att det får gå som det går,, men de sprang iväg tackolåv

Sök