4067
Sök

BMW 2002 ratrod med trög start...

Trögstartat projekt...

32 493 Visningar
Projektet avslutat 18 januari 2016
395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#1
Hittade en 2002 för billig peng, nära där jag bor och med lite delar som saknades. Delar som jag hade liggande....
Måste ju köpa givetvis!

Drivs som ett sidoprojekt till min 1600 touring-renovering. Skulle ju bara sättas ihop och startas och sen besiktigas.....
Men nejjjjj det skulle inte vara så enkelt.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#2
Tanken var god iaf. Hittade en bil på blocket, inte långt hemifrån, och tänkte antingen reservdelar eller något kul sidoprojekt.
Åkte och tittade på den och la ett försiktigt bud.

Bilen var i ett speciellt skick minst sagt, underdelen upplagad och riktigt fin jämfört med min andra bil där jag svetsat många timmar undertill. Men tidigare ägaren hade haft den som busbil för fyratimmarslopp och rivit ut allt inuti och inte lagt någon tid på finish precis. Det var jag ju givetvis införstådd med så det var inget problem.

Det satt nya däck på och vettiga fälgar, ventilerade bromsar fram med nya ok, och hela bromssystemet var mycket fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-888831a760ec861bde8742ecd6a18afc.jpg

Motorn såg fin ut på utsidan, men gick inte att starta då några kuggar gått på startkransen och lådan var bortplockad.
Inga problem tänkte jag, ett svänghjul har jag liggande hemma i garaget.
Vi drog hem den och jag började på med projektet.

Det var nu problemen började..... !
Senast redigerat av Inventor (23 juli 2014)

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#3
Första dagen gick allt fint, bytte svänghjul och monterade ihop allt undertill.

Andra dagen skulle jag prova att starta. Kollade stiften och de behövde bytas. Ett par stift hade fastnat, antagligen då bilen stått utan förgasare med öppet insug, och det rostat inuti. Fick bort det till slut, gängan i toppen var lite skadad men gick att använda. Åkte och skaffade nya stift.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-6badca39d508f497b0b2de5bae7aafd6_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-259b17e8a40cf97b622b9b9810d4efd4_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-be95a37864bcdc43ff08a8077a5f539e_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-d007a0dc62744e5ceeffcb22ef3b09bc_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-5acce72ca9b6e14d48daeb7c0e3a05fe_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-1a23f09b7e6dfca7adba7f7ab3a9fed9_tn.jpg

Dit med kyl, förgasare, startmotor etc. och kollade över allt. Nu var det spännande!

Körde på starten. Hmm, inget oljetryck! Körde lite till. Kanske oljepumpen var kass eller sliten?
Provade att starta upp ett par sekunder. Startade och gick perfekt! Men stängde ju av när jag såg att det inte blev tryck även med motorn igång. Fan!

Dagen slutade dåligt.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#4
Hann med att renovera en förgasare som jag hade liggande också första dagen.

Weber 32/36 som jag tänkte ha till den andra bilen först men sen har planerna ändrats och den ska var mer original. Där sitter en enports Weber på den bilen och det är helt ok.

Bytte till kullagrade spjällaxeltätningar. Nu kan man ladda med turbo i denna förgasaren! Sitter redan plastflottör etc.

Alla ventiler och membran, packningar etc är nu utbytta. Blir fint!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-1b67047b23a53d4e3cdad5a7e17abfa3_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-305558883ddeaa40970cfead317fbc6a_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-3d04a4a968b87fad2d69e75378ee4788_tn.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#5
Andra dagen rev jag ner sumpen och kollade övertrycksventilen i oljepumpen. Tyckte den var lite trög och trodde att det var svaret. Dit med sumpen igen och körde på starten. Nej inget oljetryck.

Nu blev jag trött på alltihop....men kämpade på ändå. Sökte information, ringde folk som kan, Lennart på 02-depån tex. Men även om jag fick bra tips var det inget som hjälpte. Ner med sumpen igen. Blåste med tryckluft i oljekanalen.
Fritt blås nere i vevhuset!

Nu förstod jag att något var riktigt fel. Sprucken motor antagligen. Jahapp det var det enkla projektet.
För att göra en lång historia kort-nu är motorn ute och nerplockad. Det mittre ramlagret satt ganska löst, så jag trodde att det kunde vara felet först. Drog åt det med rätt moment men då gick veven trögt! Höll på en hel dag med att försöka hitta felet och till slut.....en smal spricka tvärs över väggen mellan 3:an och 4:an!

Oljekanalen var av och där gick trycket ut. Nu har väl antagligen veven tagit stryk av startmotorkörandet utan olja. Men vad fan gör man?

Fick i efterhand reda på att man i fyratimmarsloppen inte fick ha glykol i motorn. Även om man tömt ur den så har den ju givetvis haft lite vatten stående längst ner i motorn som har spräckt blocket. Även toppen konstaterades ha en spricka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-873fbc11e18a043cdabdc085017a617b_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b3a43cf75452adaa901cf41746e3fce1_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-33b4ae4fd3f4a5db433cbefcc3cdd85f_tn.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#6
Men skam den som ger sig!

Nu sitter motorn från den andra bilen i och allt är inkopplat. Det är en 1600 så den har 15 hästar mindre, tja bara den funkar. Ikväll ska den fyllas i kylsystemet och provstartas.
Dock kollade jag igår med stiften ute och tändkablarna borta att det var oljetryck i den. Jodå det var det....

En helt otrolig grej hände också. Något positivt faktiskt. Tänkte att jag åtminstone skulle ha dubbelportsförgasaren på denna motorn. Fast då är det ju ett större insug på den större motorerna och det passar inte på 1600.
Hmmmm, hur kommer man runt det? kan man porta lite? Nja då passar det inte med ett vanligt insug sen. Och det blir en väldigt smal anliggning runt om.Känns inte bra.

Googlade lite och hittade på ett amerikanskt forum info om att ett euro-316 e21 insug skulle gå!

Annonserade efter ett och tänkte att den får gå med originalförgasaren ett tag.

Men fick en tanke om att jag för länge sen sett en förgasare i mitt kallförråd, där bara sånt som jag inte är rädd om förvaras, och att det var en förgasare som jag inte kände igen alls och inte ens vet var den kommer ifrån.

Och fanimej om det inte var en sån förgasare med rätt insug!!!!! Har aldrig haft en sån bil själv. Men nu sitter Webern på motorn med 316-insuget.

Ikväll gäller det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-2b0aa79d410b4a820f14f04800fe72b9_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-b4f027330ae0a8be69fbe056289339ff_tn.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

25 Inlägg
23 juli 2014
#7
Kul läsning, och spännande att se vad förrådsfyndet ger!

eeexcellent

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#8
Startar och går bra. Har bara startat och stängt av då jag inte fyllt i vatten än. Det var inte problemfritt nu heller...

Först gick den som en påse nötter. Men inte nu igen tänkte jag.....!
Fast sen märkte jag att tändkablarna satt lite dåligt. Hmmm, varför?
Sen kom svaret: jag har använt stiften som satt i 1600- toppen och kablarna från 2002:an. I 1600:an har kag kopparkablar och då ska de små hylsorna inte vara påskruvade på stiften. Skruvade dit dem och sen gick det fint!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

Wolf_89
446 Inlägg
23 juli 2014
#9
Najs. Ett till 02 projekt. Har sj inhandlat lite delar till Min andra så jag kan börja använda den igen. Svårt att göra någe på den gröna. Använder den dagligen.

Är ju alltid bra att samla på sig saker ibland. Man vet ju aldrig när man kan behöva dom. Men du får slakta org motorn till 2002an och ta det som är någe att ha.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

395 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-79ed73019ea35315ea007e7e8b384f0a.jpg

It's......ALIVE!!!!! Ahhhhhhhhhh!!!!

Går hyggligt med grovjusterad förgasare och tändning, men skakar i 50 så något är löst vid kardanen typ. Men den lever, har oljetryck och håller tempen fint!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

Wolf_89
446 Inlägg
23 juli 2014
#11
Gratz. En 02 är räddad från kyrkogården. Synd bara att tidigare ägare hade tagit ur all inredning.

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.

395 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#12
Fortfarande vibrationer.....
Får bli lite felsökning. Byta fälgar o däck, kardan, kolla drivaxlar.
Ska fråga om jag kan hissa upp på grannens lyft.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

136 Inlägg
25 juli 2014
#13
Klart man följer denna också!smile


395 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#14
Vibrationerna är borta!!!

Det var kardanen som spökade för mig. En kombination av att man använt fel bultar (utan styrning) och att den bakre knuten var så slut som den kan bli.

Nästa problem är att den börjar "bluddra" när man varvar den. Börjar med tändning och sen får vi se. Munstyckena i förgasaren är nog lite fel också.

Avgassystemet har bara en dämpare också. Undrar om det går igenom besiktningen?

Huven ska bytas. Sitter scoop på den nu. No comments.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

275 Inlägg
26 juli 2014
#15
Alltid fint med några fler 02or på vägarna.

395 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#16
Går lite bättre varje gång man ändrar något så jag är på rätt väg. Ska nog tänka om helt med munstyckena i förgasaren och hitta en komplett rekommendation till motorn och börja där. Sen om man vill lägga en slant kan man köra till någon med bromsbänk och kunskap om weber så får de fixa det på rätt sätt.

Fixade spolningen till rutan.

Kvar att göra innan besiktningen:

Byta höger skärm
Fixa blinkers fram
Slipa bort ytrost från lagningar invändigt och måla hela insidan
Fixa dörrinnersidor (har kul grej på gång)
Fixa innertak (blir också special)
Ljudisolera
Radio (ska ju köra till jobbet med den om jag vill)
En dämpare till i avgassystemet
Lägga en jävla triangel i kofferten

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

1 049 Inlägg
28 juli 2014
#17
Kul projekt inventor! Klart man följer.

341 Inlägg
28 juli 2014
#18
Enda Bmw modellen jag gillar, skall följas.


395 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#19
Fixat skärmen och blinkers fram.
Måste fixa positionslampor fram också.

Skruvade dit ett jalusi!

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.

395 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#20
Jodå den blinkar

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-316cd316ff81b76d289eee0a24ea2bd5.jpg

Nu kan fåglarna landa säkert

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161256/161256-c2472ad845a6bfcf1a344d313f033daa.jpg

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.


Sök