Hej har stött på ett mycket märkligt fel på en 740 8v b230f. Får den nämligen inte till och starta. Har kollat gnistan, bränsle pumparna och kompressionen. Tog lös insprutningsbryggan idag och märkte att den öppnar aldrig spridarna och de kommer ingen bensin in i motorn. Bytte spridarna reläet men får fortfarande inget liv i skutan. Nu står ja helt still och kliar mig i huvudet och undrar om någon annan har varit med om liknande eller kanske vet vad felet är?
Kan vara värt och nämna att de är bytt databoxen på passagerar sidan samt den vid pedalerna på förar sidan. Bytt fördelar locket och rotor, insprutnings reläet och rengjorde jorden till den, tändmodulen som ligger på vänster innerskärmen vid luftboxen, halvgivaren om de nu är rätt namn på den som ligger under fördelar locket? Och bränslepumps reläet. Och nu står de still för mig och ja är utan någon som helst idé vart felet kan sitta.
har du kollat givaren på svänghjulet ... ovanpå svänghjulet bakom motorn ... framför torpeden den skall lämna ifrån sig pulser ... utan pulser startar inte motorn ...
har du kollat givaren på svänghjulet ... ovanpå svänghjulet bakom motorn ... framför torpeden den skall lämna ifrån sig pulser ... utan pulser startar inte motorn ...
Den här har inte den givaren utan den här har bara halvgivaren som sitter i fördelar locket.
Hej! Hur vet du att det är spridarna som inte öppnar? Har du kollat att soppa verkligen kommer fram till spridarbryggan? Brorsan hade samma symptom som du på sin -87:a och då var det kontaktblecken under kontakten på tanklocket (kontaktstossen är gjuten mot tanklocket av stål) som hade ärgat sönder så bakre pumpen (som bara har till uppgift att trycka fram soppa till främre pumpen när tanknivån är lägre än halvfull) fungerade bara stundtals. Hur mycket soppa har du i tanken när du försöker starta??
Hej! Hur vet du att det är spridarna som inte öppnar? Har du kollat att soppa verkligen kommer fram till spridarbryggan? Brorsan hade samma symptom som du på sin -87:a och då var det kontaktblecken under kontakten på tanklocket (kontaktstossen är gjuten mot tanklocket av stål) som hade ärgat sönder så bakre pumpen (som bara har till uppgift att trycka fram soppa till främre pumpen när tanknivån är lägre än halvfull) fungerade bara stundtals. Hur mycket soppa har du i tanken när du försöker starta??
De är nästintill full tank och har haft bort inkommande slangen till bryggan och de sprutar bara ut bensin från den. Så ja tycker att de borde komma nog mycket dit. Men kan ju alltid kolla just de felet som du säger ifall de skulle vara de. Men alla pumparna går och gnista finns. Kommer bara inte ut nå bränsle från någon av spridarna när jag lyfte upp hela bryggan och provade.
varför byter du alla komponenter du beskriver på en gång ... byt en och provstarta ... sen en till ... osv
har du bytt motor i bilen ?? eller vad är grunden till allt detta mek ??
spridarna skall öppna med mycket korta pulser ... dom kan du se om du kopplar ett oscilloskop på dom
radioamatörer brukar ha oscilloskop ....
reläer kan ha kall-lödningar eller så kan lödningarna "vibrera sönder" plocka av locket på relä och löda om är en relativt enkel åtgärd ... som fått igång många Volvo
alla reläer som är inblandade vid motorstart /gång kan behöva lödas om ... jag kan inte var alla reläer sitter i din bil ... men principen jag beskriver "passar"
den här givaren som sitter i fördelaren ... ger den pulser ... har den jord ... och eller spänning
varför byter du alla komponenter du beskriver på en gång ... byt en och provstarta ... sen en till ... osv
har du bytt motor i bilen ?? eller vad är grunden till allt detta mek ??
spridarna skall öppna med mycket korta pulser ... dom kan du se om du kopplar ett oscilloskop på dom
radioamatörer brukar ha oscilloskop ....
reläer kan ha kall-lödningar eller så kan lödningarna "vibrera sönder" plocka av locket på relä och löda om är en relativt enkel åtgärd ... som fått igång många Volvo
kjell-gbg skrev:
alla reläer som är inblandade vid motorstart /gång kan behöva lödas om ... jag kan inte var alla reläer sitter i din bil ... men principen jag beskriver "passar"
den här givaren som sitter i fördelaren ... ger den pulser ... har den jord ... och eller spänning
varför allt detta mek ???
Ja bytt del efter del för att se när den startar för att sen börja byta tillbaka delar till dom gamla för att se när den stannar igen. Har lånat ett relä till expansion kärlet från en jag vet är hel. Blev ingen skillnad. Men tycker ju att de borde komma bensin oavsett om impulsen är lång eller kort som spridarna öppnar men de kommer inger över huvud taget. Har försökt kolla alla jord punkter och även provat jorda mellan kaross och motor ifall någon jord jag inte sett skulle vara av. De är en kunds bil därav frågar ja om någon annan varit med om liknande fel innan man lägger alldeles för mycket tid på en gammal bil som inte är värd så många tusen. Bilen stannade bara helt plötsligt om jag minns rätt sen startade den inge mer och än har den inte vaknat till liv.
Som sagt så har ja en annan fungerande 740 som jag bytt över del efter del för att se vart felet är så man sen kan beställa en ny defekt del. Har bytt båda boxarna från den andra bilen och även tändmodulen insprutnings reläet, hallgivaren och bränsle pumps reläet men ändå vill inte sliten starta.