3493
Sök

Volvo 740 8v b230f öppnar inte spridarna.

51 Inlägg
24 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej har stött på ett mycket märkligt fel på en 740 8v b230f. Får den nämligen inte till och starta. Har kollat gnistan, bränsle pumparna och kompressionen. Tog lös insprutningsbryggan idag och märkte att den öppnar aldrig spridarna och de kommer ingen bensin in i motorn. Bytte spridarna reläet men får fortfarande inget liv i skutan. Nu står ja helt still och kliar mig i huvudet och undrar om någon annan har varit med om liknande eller kanske vet vad felet är?

Kan vara värt och nämna att de är bytt databoxen på passagerar sidan samt den vid pedalerna på förar sidan. Bytt fördelar locket och rotor, insprutnings reläet och rengjorde jorden till den, tändmodulen som ligger på vänster innerskärmen vid luftboxen, halvgivaren om de nu är rätt namn på den som ligger under fördelar locket? Och bränslepumps reläet. Och nu står de still för mig och ja är utan någon som helst idé vart felet kan sitta.

Tack på förhand! smile

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

85 Inlägg
24 juli 2014
#2
har du kollat givaren på svänghjulet ... ovanpå svänghjulet bakom motorn ... framför torpeden
den skall lämna ifrån sig pulser ... utan pulser startar inte motorn ...


51 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#3
kjell-gbg skrev:
har du kollat givaren på svänghjulet ... ovanpå svänghjulet bakom motorn ... framför torpeden
den skall lämna ifrån sig pulser ... utan pulser startar inte motorn ...

Den här har inte den givaren utan den här har bara halvgivaren som sitter i fördelar locket.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

579 Inlägg
25 juli 2014
#4
och du får soppa fram till fuelrailen?


51 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#5
motorraZ skrev:
och du får soppa fram till fuelrailen?

Yes de är de. De är helt enkelt spridarna som inte öppnar och ja förstår inte var felet sitter.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

6 204 Inlägg
25 juli 2014
#6
Hej!
Hur vet du att det är spridarna som inte öppnar?
Har du kollat att soppa verkligen kommer fram till spridarbryggan? Brorsan hade samma symptom som du på sin -87:a och då var det kontaktblecken under kontakten på tanklocket (kontaktstossen är gjuten mot tanklocket av stål) som hade ärgat sönder så bakre pumpen (som bara har till uppgift att trycka fram soppa till främre pumpen när tanknivån är lägre än halvfull) fungerade bara stundtals.
Hur mycket soppa har du i tanken när du försöker starta??


51 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Hur vet du att det är spridarna som inte öppnar?
Har du kollat att soppa verkligen kommer fram till spridarbryggan? Brorsan hade samma symptom som du på sin -87:a och då var det kontaktblecken under kontakten på tanklocket (kontaktstossen är gjuten mot tanklocket av stål) som hade ärgat sönder så bakre pumpen (som bara har till uppgift att trycka fram soppa till främre pumpen när tanknivån är lägre än halvfull) fungerade bara stundtals.
Hur mycket soppa har du i tanken när du försöker starta??

De är nästintill full tank och har haft bort inkommande slangen till bryggan och de sprutar bara ut bensin från den. Så ja tycker att de borde komma nog mycket dit. Men kan ju alltid kolla just de felet som du säger ifall de skulle vara de. Men alla pumparna går och gnista finns. Kommer bara inte ut nå bränsle från någon av spridarna när jag lyfte upp hela bryggan och provade.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

85 Inlägg
26 juli 2014
#8
varför byter du alla komponenter du beskriver på en gång ...
byt en och provstarta ... sen en till ... osv

har du bytt motor i bilen ?? eller vad är grunden till allt detta mek ??

spridarna skall öppna med mycket korta pulser ... dom kan du se om du kopplar ett oscilloskop på dom

radioamatörer brukar ha oscilloskop ....

reläer kan ha kall-lödningar eller så kan lödningarna "vibrera sönder"
plocka av locket på relä och löda om är en relativt enkel åtgärd ... som fått igång många Volvo
Senast redigerat av kjell-gbg (26 juli 2014)


515 Inlägg
26 juli 2014
#9
Reläet som sitter på expansionskärlet? Testat byt det?

§9 Annonsering gäller även signaturen!

85 Inlägg
26 juli 2014
#10
alla reläer som är inblandade vid motorstart /gång kan behöva lödas om ...
jag kan inte var alla reläer sitter i din bil ...
men principen jag beskriver "passar"

den här givaren som sitter i fördelaren ... ger den pulser ... har den jord ... och eller spänning

varför allt detta mek ???
Senast redigerat av kjell-gbg (26 juli 2014)


51 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#11
kjell-gbg skrev:
varför byter du alla komponenter du beskriver på en gång ...
byt en och provstarta ... sen en till ... osv

har du bytt motor i bilen ?? eller vad är grunden till allt detta mek ??

spridarna skall öppna med mycket korta pulser ... dom kan du se om du kopplar ett oscilloskop på dom

radioamatörer brukar ha oscilloskop ....

reläer kan ha kall-lödningar eller så kan lödningarna "vibrera sönder"
plocka av locket på relä och löda om är en relativt enkel åtgärd ... som fått igång många Volvo

kjell-gbg skrev:
alla reläer som är inblandade vid motorstart /gång kan behöva lödas om ...
jag kan inte var alla reläer sitter i din bil ...
men principen jag beskriver "passar"

den här givaren som sitter i fördelaren ... ger den pulser ... har den jord ... och eller spänning

varför allt detta mek ???

Ja bytt del efter del för att se när den startar för att sen börja byta tillbaka delar till dom gamla för att se när den stannar igen. Har lånat ett relä till expansion kärlet från en jag vet är hel. Blev ingen skillnad. Men tycker ju att de borde komma bensin oavsett om impulsen är lång eller kort som spridarna öppnar men de kommer inger över huvud taget. Har försökt kolla alla jord punkter och även provat jorda mellan kaross och motor ifall någon jord jag inte sett skulle vara av. De är en kunds bil därav frågar ja om någon annan varit med om liknande fel innan man lägger alldeles för mycket tid på en gammal bil som inte är värd så många tusen. Bilen stannade bara helt plötsligt om jag minns rätt sen startade den inge mer och än har den inte vaknat till liv.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

Avstängd
201 Inlägg
28 juli 2014
#12
Lånar tråden lite om det är ok!
Har liknande problem! samma motor men på min så står spridarna öppna så motorn dränks. vad kan vara felet?

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)

579 Inlägg
28 juli 2014
#13
har du mätt soppatrycket?


51 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#14
motorraZ skrev:
har du mätt soppatrycket?

Hur ska ja mäta de och var ska trycket då ligga på?

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

579 Inlägg
28 juli 2014
#15
Finns billiga mätare på biltema . Trycket vet jag faktist inte :p


85 Inlägg
28 juli 2014
#17
finns det nån givare som kollar bränsletrycket .. innan datorn öpnnar spridarna ???

hjälper det att göra reset ... dvs ta bort batterikabeln flera minuter för att datorerna skall nollställa sig ..

kan lösa både för lite och för mycket bränsle

kan det vara luftmassemätaren eller kablaget till den som gett upp ????
Senast redigerat av kjell-gbg (28 juli 2014)


103 Inlägg
28 juli 2014
#18
kan va bränsle styrboxen som sagt upp sig me


51 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#19
Som sagt så har ja en annan fungerande 740 som jag bytt över del efter del för att se vart felet är så man sen kan beställa en ny defekt del. Har bytt båda boxarna från den andra bilen och även tändmodulen insprutnings reläet, hallgivaren och bränsle pumps reläet men ändå vill inte sliten starta.

Projekt ljudbygge
All you need i a Volvo

359 Inlägg
29 juli 2014
#20
Är 740:n du tagit delar från en 88A också? Det var bara dom som hade hallgivare i fördelaren
Mätat så du har 12v till spridarna?


Sök