3628
Sök

Bmw 525tds trimma.

110 Inlägg
25 juli 2014
Trådstartare
#1
hallå.
Har en 525 tds -93 som jag är sugen på att trimma.
Vad behöver göras?
Har hört att byta till mekaniskt pump från 524td.
Måste jag göra något åt toppen?
Eget grenrör?
Hx35?

Forummoderator
26 364 Inlägg
25 juli 2014
#2
Vad har du för budget?
Mål med trimningen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#3
Budget är inte så strikt, jag tar grejorna som det kommer.
10-15.000 kanske?
Tänkt att ha som brukis men ändå kunna ha roligt med på helgerna:)
Minimum på 250hk.

2 266 Inlägg
26 juli 2014
#4
Lämna in pumpen och spridarna till diselmeken i aneby och säg va du har för effektmål så fixar han de. Sen är de bara handla turbo efter de.

svetsdiff !!!

110 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#5
Okej. Man behöver inte göra något åt toppen eller bottendelen?
Tål dom cirka 300hk?
Funderar att jag ska flytta över motorn till en 242.

2 266 Inlägg
26 juli 2014
#6
Nä bara ser till så kylning är bra för de är toppen som är vek. Samma problem som d24an har en lång och smal topp så de blir dålig cirkulation.

svetsdiff !!!

110 Inlägg
26 juli 2014
Trådstartare
#7
Okej. Tack!

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#8
Någon här som vet något om det är lika att sätta i m51d25 i volvo 240 som m50b25?

Forummoderator
26 364 Inlägg
27 juli 2014
#9
ludd3budd3 skrev:
Någon här som vet något om det är lika att sätta i m51d25 i volvo 240 som m50b25?

Beror på hur du menar med "lika"?
Lär ju vara andra boxar, bränslepumpar och så vidare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#10
jojo, men tänkte på motorfästen. Byte till e36 tråg. Växellådsfäste borra bara hål i växellåds balken för att fästa sen volvo 740 m47 främre kardan?

2 266 Inlägg
27 juli 2014
#11
Finns inkopplingsschema på veemer club på facebook

svetsdiff !!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2014
#12
Jag vill minnas att grenröret är en flaskhals på M51D25, det får du göra något åt om du inte vill ha ett mottryck som heter duga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#13
PMPerformance skrev:
Finns inkopplingsschema på veemer club på facebook

Okej då ska jag ta och kika där:)

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#14
Rquired skrev:
Jag vill minnas att grenröret är en flaskhals på M51D25, det får du göra något åt om du inte vill ha ett mottryck som heter duga.

Jo har hört jag å. Målet blir först att flytta över motor, besikta sedan börja trimma med annat grenrör,insug,intercooler,mekpump,intercooler,oljekylare osv.

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#15
Hur är det med sbp?
Måste man ha 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram?
Fått för mig att man inte behöver regga om hk/nm inte överstiger 220hk/275nm på en 240.
Rätta mig om jag har fel.
Om jag ska in med en m51d25 med 143hk/280nm original å regga. Måste man åka till sfro om det överstiger.
Hur är det med detta?
Hjälp uppskattas!
Senast redigerat av ludd3budd3 (27 juli 2014)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juli 2014
#16
ludd3budd3 skrev:
Hur är det med sbp?
Måste man ha 1031 bakaxel och ventilerade skivor fram?
Fått för mig att man inte behöver regga om hk/nm inte överstiger 220hk/275nm på en 240.
Rätta mig om jag har fel.
Om jag ska in med en m51d25 med 143hk/280nm original å regga. Måste man åka till sfro om det överstiger.
Hur är det med detta?
Hjälp uppskattas!

Kan du inte utgå från en 25td (115Hk och 220/230Nm beroende på årsmodell) eller en tidig 25tds (143Hk och 260Nm) istället om gränsen går vid 220/275 för en Volvo 240?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

110 Inlägg
27 juli 2014
Trådstartare
#17
Nej tanken var att ta motor från en 525tds som jag redan har komplett på gården.

110 Inlägg
29 juli 2014
Trådstartare
#18
Blir nog att ha kvar motorn i e34 och trimma där den sitter.
Vad ska man använda till att göra eget grenrör?
Är det rostfritt som gäller?

110 Inlägg
30 juli 2014
Trådstartare
#20
PMPerformance skrev:
Nä du kan använda vanligt svartsstål.

Okej. Har för mig jag läste att svartsstål inte är det bästa om det ska hålla länge.
Har tänkt å ha bilen minst 2 år och vilken är då den bästa lösningen, svartsstål eller rostfritt?


Sök