3834
Sök

Turbokonvertera m52b25 (e36 323)

875 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile


664 Inlägg
8 augusti 2014
#2
kolsvajansson skrev:
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile

Ska du köra eftermarknadssprut eller chip?
Bredbandslambda kan vara en bra investering

Det är MYCKET bättre om du bygger allt själv, grenrör downpipe osv. Det är inte bara billigare du kommer få plats med allt mycket bättre också.

Swedenexhaust.se

Mrtuning.se

Speeding.nu

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 augusti 2014
#3
kolsvajansson skrev:
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile

Stirra aldrig på laddtrycket. När man mappar bilen så blir det vad det blir. Ju lägre desto bättre i regel.

Sätter man upp ett mål på 400hk så köper man prylar för det. Man höftar till på allt. Kombinationen monteras på bilen och motorn mappas efter de nya delarna. Den pryl som först säger stopp är alltså din gräns. Om det är turbon som bottnar, spridarna som tar slut, Intercoolern som inte orkar eller kopplingen som ger upp spelar ingen roll. Laddtrycket spelar ingen roll, effekten spelar ingen roll.  Har den som komponerat ditt recept tänkt rätt så har du nu 400hk, spridarna är nääästan bottnade, turbon går på ett bra ställe i sin mapp, intercoolern orkar kyla etc etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 augusti 2014
#4
Tänk på att m52 blocket är ett alu block. Håll
Klarar inte speciellt mycket innan det tackar för sig. M50blocken är gjutna pjäser.


875 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#5
Toddemannen skrev:
kolsvajansson skrev:
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile

Ska du köra eftermarknadssprut eller chip?
Bredbandslambda kan vara en bra investering

Det är MYCKET bättre om du bygger allt själv, grenrör downpipe osv. Det är inte bara billigare du kommer få plats med allt mycket bättre också.

Swedenexhaust.se

Mrtuning.se

Speeding.nu

Det är det enda jag inte riktigt har någon aning över. Men eftermarknadssprut skulle jag gissa på att det blir.
Självklart så kommer det investeras i en bredbandslambda

torpis skrev:
Stirra aldrig på laddtrycket. När man mappar bilen så blir det vad det blir. Ju lägre desto bättre i regel.

Sätter man upp ett mål på 400hk så köper man prylar för det. Man höftar till på allt. Kombinationen monteras på bilen och motorn mappas efter de nya delarna. Den pryl som först säger stopp är alltså din gräns. Om det är turbon som bottnar, spridarna som tar slut, Intercoolern som inte orkar eller kopplingen som ger upp spelar ingen roll. Laddtrycket spelar ingen roll, effekten spelar ingen roll.  Har den som komponerat ditt recept tänkt rätt så har du nu 400hk, spridarna är nääästan bottnade, turbon går på ett bra ställe i sin mapp, intercoolern orkar kyla etc etc.

Okej, trodde laddet hade en stor del i detta då jag kommer köra på ett alublock, men självklart så vet jag att allt annat måste hålla med. Men tack för infon:)
nixon89 skrev:
Tänk på att m52 blocket är ett alu block. Håll
Klarar inte speciellt mycket innan det tackar för sig. M50blocken är gjutna pjäser.

Kommer köra på med det tills det säger hej då, sen får vi se vad som händer efter det
Senast redigerat av kolsvajansson (8 augusti 2014)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 augusti 2014
#6
torpis skrev:
kolsvajansson skrev:
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile

Stirra aldrig på laddtrycket. När man mappar bilen så blir det vad det blir. Ju lägre desto bättre i regel.

Sätter man upp ett mål på 400hk så köper man prylar för det. Man höftar till på allt. Kombinationen monteras på bilen och motorn mappas efter de nya delarna. Den pryl som först säger stopp är alltså din gräns. Om det är turbon som bottnar, spridarna som tar slut, Intercoolern som inte orkar eller kopplingen som ger upp spelar ingen roll. Laddtrycket spelar ingen roll, effekten spelar ingen roll.  Har den som komponerat ditt recept tänkt rätt så har du nu 400hk, spridarna är nääästan bottnade, turbon går på ett bra ställe i sin mapp, intercoolern orkar kyla etc etc.

Tyvärr är det nog laddtrycket som begränsar den här motorn och inte effekten då alu-blocket inte klarar cylindertrycket som kommer med laddtrycket wink

Man får helt enkelt välja en lite större snurra som flödar mera och åka lågt tryck och försöka få upp flödet i toppen för plocka mycket effekt ur aluminium blocket..

Jag skulle nog rekommendera och byta till en M50/gjutjärns botten i stället så håller det när "vill ha mera" begäret startar wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

875 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#7
myran skrev:
torpis skrev:
kolsvajansson skrev:
Har en snabb fråga bara, kan man köra på samma recept som till m50 fast sänka laddet till 0.6-0.7? Eller finns det något mer jag bör tänka på?

Även om någon skulle vilja hänvisa till någon bra sida man kan köpa delar från...i detta läge har jag kollat på getlow.se och deras paket med topmonterad turbo. Även kollat ic, koppling och spridare där ifrån.

Tack på förhand!smile

Stirra aldrig på laddtrycket. När man mappar bilen så blir det vad det blir. Ju lägre desto bättre i regel.

Sätter man upp ett mål på 400hk så köper man prylar för det. Man höftar till på allt. Kombinationen monteras på bilen och motorn mappas efter de nya delarna. Den pryl som först säger stopp är alltså din gräns. Om det är turbon som bottnar, spridarna som tar slut, Intercoolern som inte orkar eller kopplingen som ger upp spelar ingen roll. Laddtrycket spelar ingen roll, effekten spelar ingen roll.  Har den som komponerat ditt recept tänkt rätt så har du nu 400hk, spridarna är nääästan bottnade, turbon går på ett bra ställe i sin mapp, intercoolern orkar kyla etc etc.

Tyvärr är det nog laddtrycket som begränsar den här motorn och inte effekten då alu-blocket inte klarar cylindertrycket som kommer med laddtrycket wink

Man får helt enkelt välja en lite större snurra som flödar mera och åka lågt tryck och försöka få upp flödet i toppen för plocka mycket effekt ur aluminium blocket..

Jag skulle nog rekommendera och byta till en M50/gjutjärns botten i stället så håller det när "vill ha mera" begäret startar wink

Tänker börja köra på originalet, sen som du säger, när begäret startar så kommer jag att byta:)


77 Inlägg
19 augusti 2014
#8
Det är inte laddet som pajjar saker det är cylindertrycket. Kan dock vara smart med en större turbo med mindre mottryck och inte så mycket ladd på lägre varv.

Rätt mappat är det nog inga problem att köra på 0.7 bar. Är det ett M52TU block håller det lika bra som ett M50 mer eller mindre.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 augusti 2014
#9
Nisse_Jarnet skrev:
Det är inte laddet som pajjar saker det är cylindertrycket. Kan dock vara smart med en större turbo med mindre mottryck och inte så mycket ladd på lägre varv.

Rätt mappat är det nog inga problem att köra på 0.7 bar. Är det ett M52TU block håller det lika bra som ett M50 mer eller mindre.

Tänker du inte på m54 block nu? För vad jag vet så är M52 och M52TU rena alu-block. M54 är alu med stålfoder. Eller är det någon annan skillnad? smile


77 Inlägg
19 augusti 2014
#10
Marcus_89 skrev:
Nisse_Jarnet skrev:
Det är inte laddet som pajjar saker det är cylindertrycket. Kan dock vara smart med en större turbo med mindre mottryck och inte så mycket ladd på lägre varv.

Rätt mappat är det nog inga problem att köra på 0.7 bar. Är det ett M52TU block håller det lika bra som ett M50 mer eller mindre.

Tänker du inte på m54 block nu? För vad jag vet så är M52 och M52TU rena alu-block. M54 är alu med stålfoder. Eller är det någon annan skillnad? smile

M52TU är mer eller mindre en M54, med stålfoder osv.


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
19 augusti 2014
#11
Nisse_Jarnet skrev:
Marcus_89 skrev:
Nisse_Jarnet skrev:
Det är inte laddet som pajjar saker det är cylindertrycket. Kan dock vara smart med en större turbo med mindre mottryck och inte så mycket ladd på lägre varv.

Rätt mappat är det nog inga problem att köra på 0.7 bar. Är det ett M52TU block håller det lika bra som ett M50 mer eller mindre.

Tänker du inte på m54 block nu? För vad jag vet så är M52 och M52TU rena alu-block. M54 är alu med stålfoder. Eller är det någon annan skillnad? smile

M52TU är mer eller mindre en M54, med stålfoder osv.

Ok, då har jag fattat fel smile


875 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#12
Grymt! Kommer nog mappas hos ppf i avesta


68 Inlägg
27 augusti 2014
#13
Ger dig ett tips och inte beställa från getlow.se.
Har själv väntat i 2,5 vecka och inget svar på mail på en vecka så ett tips bara.


62 Inlägg
16 september 2014
#14
albinmentzer skrev:
Ger dig ett tips och inte beställa från getlow.se.
Har själv väntat i 2,5 vecka och inget svar på mail på en vecka så ett tips bara.

Vi har besvarat alla de 6-7 mail du har skickat, så svar har du allt fått. Dock så har den produkt du beställt tagit slut på lager överallt och det har vi också berättat för dig. Bara att beklaga att dom sålt slut, mer kan vi inte göra. Mvh Daniel Getlow AB
Senast redigerat av DRagnarsson (16 september 2014)

68 Inlägg
19 september 2014
#15
DRagnarsson skrev:
albinmentzer skrev:
Ger dig ett tips och inte beställa från getlow.se.
Har själv väntat i 2,5 vecka och inget svar på mail på en vecka så ett tips bara.

Vi har besvarat alla de 6-7 mail du har skickat, så svar har du allt fått. Dock så har den produkt du beställt tagit slut på lager överallt och det har vi också berättat för dig. Bara att beklaga att dom sålt slut, mer kan vi inte göra. Mvh Daniel Getlow AB

Jag sa att jag inte fick något mail tillbaka av er. Jag skrev men ni svarade inte på mig men sen nu på sistone så har ni svarat. Efter svar av er har jag inte skickat något.

Tog ungefär 2 veckor innan ni sa att dem var Slut hos återförsäljaren och ni gav mig ett förslag att ta ett annat märke och sa 2-5 dagar. 1 vecka senare igen besvarade ni att dem var Slut också.


1 938 Inlägg
19 september 2014
#16
För några årsedan såg jag en z3 som var turbokonverterad med m52b28 motor, han hade strax över 400 hjulhästar.


Sök