2708
Sök

Felkod V70, katalysator

35 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
Hej.

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd...

Har följande felmeddelande på min Volvo V70, -06, 21000 mil:

"katalysator nedbrytningsandel för låg".

Katen är bytt för ett år sedan, köpt på skruvat.se. Någon med idéer kring detta felmeddelande? Vet inte vad mer för info jag behöver delge, fråga i så fall gärna smile

/Micke

35 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
Någon?

4 468 Inlägg
1 januari 2015
"katalysator nedbrytningsandel för låg".  är det vad som står i färddatorn? vore bra att ha en felcode istället..

35 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
Hmmm... Då för jag leta upp utskriften smile Detta stod i alla fall med på det vi skrev ut.

35 Inlägg
1 januari 2015
Trådstartare
Det står 4201 innan ovanstående text...

1 878 Inlägg
1 januari 2015
Koden står för följande

ECM-4201 Katalysatoreffektivitet
ECM-4201 Katalysatoreffektivitet. Felaktig signal
ECM-4201 Katalysatoreffektivitet. Försämrad effekt

vad & hur man avhjälper felet får någon annan svara på

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 januari 2015
kan jhu vara en hel del olika grejer.

spontant kan det vara bakre lambda sonden men allt är inte så enkelt alltid.

hur ser avgasvärdena ut?  co/hc lambda

Kör fort så hinner inget hända...

35 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Oerhört tacksam för er hjälp.

Värdena vid besiktningen visade CO 0,0 (0,3)   HC 000 (100)   CO 2500 0,0 (0,2)   LAMBDA 1,00 (0,96-1,04). Dessa värden fick jag med nya katalysatorn, någon eller ett par månader efter det började motorlampan lysa med felkoden 4201.

Hur stor är risken att det är katalysatorn som, trots sin ringa ålder, havererat? Katen är idag alltså bara ca. 1½ år gammal...

1 064 Inlägg
2 januari 2015
Tjenare,

Det kan vara bla LMM (luftmassemätare), ETM (spjällhus) eller läckage också om det inte är lambda eller katten..
Jag skulle nog börja med LMM..

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

35 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
Hur svårt är det för en lekman att kolla dessa saker som du beskriver, Lindh? Jag har tummen mitt i handen vad gäller bilar, borde jag lämna in till verkstad och hur akut är det OM fet är något av de beskrivna?

Snällt av er att komma med tips och råd, lär mig förhoppningsvis lite av det ni skriver smile

1 878 Inlägg
4 januari 2015
fdostojevskij skrev:
Hur svårt är det för en lekman att kolla dessa saker som du beskriver, Lindh? Jag har tummen mitt i handen vad gäller bilar, borde jag lämna in till verkstad och hur akut är det OM fet är något av de beskrivna?

Snällt av er att komma med tips och råd, lär mig förhoppningsvis lite av det ni skriver smile

under förutsättningarna att det är tex:

LMM - Har du bra ekonomi köp en ny.
ETM - Lossa ETM och rengöra och sätt tillbaka på plats (
Lamda: kan man mäta volt på (osäker på vilka voltantal det skall ligga mellan)

Sedan kan det även vara så att det är någon spridare som inte håller tätt (spruta startgas runt insuget)

512 Inlägg
4 januari 2015
Jag tvivlar på att det är något fel på avgassidan som felkoden säger. Ofta gör fel på insugssidan att fel information tolkas av avgassidan sidan och ger utslag där istället. Så jag skulle börja titta på insugssidan om jag var du.

Frozen's förslag om startgasen är ett utmärkt ställe att börja.

1 064 Inlägg
7 januari 2015
fdostojevskij skrev:

Hej,
Att byta LMM (antingen låna av någon bekant eller köpa en ny och testa) är enkelt, det klarar du smile

Att riva ner ETM och rengöra är lite meckigare (beroende på motortyp) men absolut inte omöjligt även om man inte är van att meka, finns jättebra guider på nätet att följa för detta, men som sagt det är lite meckigare, iaf om man har turbo..
Man kan köra ETM test också, antingen betala Volvo för ett sådant test, eller om du känner någon som har tillgång till felsökningsverktyg (VIDA).

//Lindh

Nuvarande bilar:
Volvo v70 T5 "Black mist" http://www.garaget.org/?car=346889
Se även tidigare bilar; xc70 (purple and white), s60, v70n, v50,Chrysler Voyager "Diablo".

Sök