Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Härligt med så lite rost, även om jag inte vet omfattningen på jobbet under bilen. Får du gnista på tändstiftet, demonterat och när startmotorn får jobba?
Vi testade bara att starta bilen utan att demontera något. Vi testade totalt 14 gånger vid tre tillfällen.
Rost under bilen var det inte mycket, det behövdes bara lite förstärkning.
Nu är det mesta av inredningen ute ur bilen, instrumentpanelen och stolarna är kvar.
Märket på listen är från ett inbrottsförsök på 80-talet.
Vi började med att ta bort allt från dörrarna
Fönsterveven var lite krånglig att få bort, men med en krok så gick det enkelt
Sedan var det bara att skruva loss skruvarna och ta bort resten, trodde det skulle vara svårare än det var.
Även bakrutan togs bort
Här var det fint, lite mer ljudisolering kommer inte att skada när vi plockar ihop bilen igen.
Det här ser riktigt fint ut, vi kunde inte hitta ett enda spår av rost, men färgen hade flagnat 1 cm² i vänster dörr. Rostfria skruvar ska på när bilen skruvas ihop.
Stolarna, kylare, motorhuven och lite annat är bortplockat från bilen. Ursäkta de dåliga bilderna, det är trångt i garaget.
Ska ta bort vajrarna till instrumenten så att instrumentpanelen kan tas bort, men först måste oljan tömmas.
Kylaren och lite annat är bortplockat.
Grillsargen och stötfångare bortplockade, fick smaka på sand när jag skulle skruva bort stötfångaren. Det är ganska mycket sand under hela bilen, men värst är det nog bakom framskärmarna och fronten. Finns nog tillräckligt till ett sandslott
Nu när snön är borta för stunden passade vi på att putta ut bilen och få lite mer plats att röra sig på.
Värmepaketet blev bortplockat.
Passade även på att ta lite helhetsbilder så ni kan få se bilen som den ser ut nu
Bagageluckan och bältena blev bortplockade för ett tag sedan. Bältena var lite problematiska då bultarnas gängor hade försvunnit eller blivit rostiga. De satt oskyddade på undersidan.
Det märks att bilen har blivit mycket lättare nu när man ska putta in bilen i garaget. Eller är det kanske jag som blivit starkare?
Rostfria skruv är inte att föredra om dem ska sitta i karossen tex, då den ädlare metallen äter på den "fulare" metallen och det kommer då börja oxidera/rosta.
Rostfria skruv är inte att föredra om dem ska sitta i karossen tex, då den ädlare metallen äter på den "fulare" metallen och det kommer då börja oxidera/rosta.
Tänkte bara så du inte gör ett tråkigt misstag.
Tack för tipset! Det hade jag inte tänkt på. Det skulle vara tråkigt om det kom rost efter renovering när bilen klarat sig så bra innan.
Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Rostfria skruv är inte att föredra om dem ska sitta i karossen tex, då den ädlare metallen äter på den "fulare" metallen och det kommer då börja oxidera/rosta.
Tänkte bara så du inte gör ett tråkigt misstag.
Tack för tipset! Det hade jag inte tänkt på. Det skulle vara tråkigt om det kom rost efter renovering när bilen klarat sig så bra innan.
Ingen fara! Det var skruv av materialet rostfritt jag menade såklart, så det inte blir några missuppfattningar Vanliga skruv utan rost kan naturligtvis monteras utan nån påverkan
I helgen så var tanken att plocka bort instrumentpanelen, men så blev det inte. Det visade sig att den var väldigt svår att få bort. När alla mätare och elektronik var urkopplat så ville inte instrumentpanelen bort, den kilade fast mellan A-stolparna. Man ska kanske ta bort styrstången så att man kan vinkla den? Vi förberedde för att plocka bort styrstången genom att plocka bort delar som var mer eller mindre i vägen, så att vi kommer en bit.
Lite skillnad från när vi började i höstas
Och Nu
Drog även ur elektroniken från bakre delen fram till C-stolpen och rev ur lite mer isolering.
Nu är äntligen instrumentpanelen borta. Styrstången togs även bort.
Nu är det avgassystemet som ska bort. Det svåra är grenröret, som ni kanske redan sett på tidigare bilder är det ganska rostigt. Men själva systemet är rostfritt som tur är
Avgassystemet plockades bort i helgen, men även lite annat småpill gjordes.
Inga större problem här inte, det gick mycket lättare än väntat.
Grenröret togs även bort, ska försöka få det blästrat.
Vet inte hur många timmar det är kvar nu innan man kan lämna in den på lackering. Det är lätt att säga vad som ska göras, men det är krångligare att få saken gjord
Sedan är det ju "bara" att skruva ihop bilen igen Det är roligt att det finns ett intresse för att läsa projekttråden!
Är det någon som vet om det går att få tag på navkapslar till Jensenbyggda P1800? Det skulle vara roligt att ha en uppsättning.