Hej alla hoppas ni kan hjälpa mig för börjar seriöst få huvudvärk av de här nu.
De hela börja för några veckor sen bilen gick upp i temp och kom upp på de röda! stängde givetvis av bilen direkt och bärgades från platsen hem! fästet för kylarslangen in i kylaren hade gått av så kylaren var paj. Bytte kylare och fyllde upp ny glykol/vatten försökte få ut all luft, den börja trycka ut en massa vatten från korken på expantionskärlet, klämmde på den nedre och övre slangen, pös hela tiden från korken så bytte den.
Då kom man till där jag är idag. Nivån sjunker extremt lite tror de är luft kvar någonstans ev! Men har gjort allt stått i brant backe för att få all luft högst upp till kylaren, haft 3500 rpm medan en annan luftar ut all luft verkade bli lite bättre nu sist jag lufta men endå inte bra. Nu går han upp till de andra vita sträcket och vänder där när man ex kör på en 70 sträcka!
Bilen beter sig helt normalt i början, från kall start går han upp till 90 grader (eller 92) men de har han alltid gjort och han ligger stabilt där ca 1 mil - 1,5mil och sen börjar han vandra mer och mer uppåt den andra strecket och sen kan man trycka till gasen en gång och varva han till 5000rpm och då går han tillbaka till 90?! och då ligger han på 90 kanske någon minut innan han går upp till sträcket igen? va tror ni luft kvar i systemet? termostat? vattenpump? topplockspackning? han bubblar inget i expansionskärlet när bilen står han har heller ingen olja i vattnet eller tvärtom har heller ingen grädde på oljelocket? samma sak får du ner tempen till 90 grader och ställer bilen stilla på en parkering på tomgång så ligger han på 90 grader och varken stiger eller sjunker.
Händer rätt ofta att vattenpumpen går på dessa maskiner. Skulle börja kika där beroende på vilken motor det är.
Är det Alublock eller gjutjärns block?
Bmw e36 320 m52 ingen aning om det där, har också hört de där med vattenpumparna men borde han sjunka då om man trycker på gasen eller borde han inte stiga mer för han inte får runt vattnet?
Händer rätt ofta att vattenpumpen går på dessa maskiner. Skulle börja kika där beroende på vilken motor det är.
Är det Alublock eller gjutjärns block?
Bmw e36 320 m52 ingen aning om det där, har också hört de där med vattenpumparna men borde han sjunka då om man trycker på gasen eller borde han inte stiga mer för han inte får runt vattnet?
Då har du aliminium block. Brukar kunna gå åt helvete vid kokning. Men om den inte blandar vatten och olja samt går bra innan den blir varm borde den klarat sig.
Att den sjunker i temperatur när du varvar hänger ju ihop att det som finns kvar av pumpen snurrar fortare/pumpar mera ju mera du varvar.
Händer rätt ofta att vattenpumpen går på dessa maskiner. Skulle börja kika där beroende på vilken motor det är.
Är det Alublock eller gjutjärns block?
Bmw e36 320 m52 ingen aning om det där, har också hört de där med vattenpumparna men borde han sjunka då om man trycker på gasen eller borde han inte stiga mer för han inte får runt vattnet?
Då har du aliminium block. Brukar kunna gå åt helvete vid kokning. Men om den inte blandar vatten och olja samt går bra innan den blir varm borde den klarat sig.
Att den sjunker i temperatur när du varvar hänger ju ihop att det som finns kvar av pumpen snurrar fortare/pumpar mera ju mera du varvar.
aa okej då ska jag se över de i veckan! värt att satsa på en i metall har jag hört va?
Händer rätt ofta att vattenpumpen går på dessa maskiner. Skulle börja kika där beroende på vilken motor det är.
Är det Alublock eller gjutjärns block?
Bmw e36 320 m52 ingen aning om det där, har också hört de där med vattenpumparna men borde han sjunka då om man trycker på gasen eller borde han inte stiga mer för han inte får runt vattnet?
Då har du aliminium block. Brukar kunna gå åt helvete vid kokning. Men om den inte blandar vatten och olja samt går bra innan den blir varm borde den klarat sig.
Att den sjunker i temperatur när du varvar hänger ju ihop att det som finns kvar av pumpen snurrar fortare/pumpar mera ju mera du varvar.
satt och fundera på att beställa en termostat nu direkt på engång fick tips om en kille som hade haft snarlikaproblem och löst de genom att byta termostat, men förstår inte riktigt vilken man ska välja är de 88cel eller? förstod inte riktigt vad de betydde!
Då finns det 2. En för sommar bruk som öppnar vid 88 och en för vinter som öppnar vid 92. Förr i tiden så hade man olika för olika årstider men nu med modernare bilar så gör det inte så stor skillnad.
Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
tog ett varv nu med bilen för att kolla efter jag luftat! Körde bilen drygt 1,5 mil med full värme den låg stadigt på 90 grader, körde sen hem med full värme samma sak den låg på 90 grader. 4-5 km från hemmet så drog jag på acn bara för jag tyckte de verka skumt då kom jag ungefär 3 km innan han började vandra mot de andra strecket, lät de va för han gick aldrig över så vände och tanka, han låg strax under vita strecket när jag stanna för att tanka, stängde av bilen och tanka. satte sen efter de på bilen igen med full värme hann knappt ut från macken innan han sjönk snabbt ner till 90, körde ett varv runt samhället (3-5km) innan jag körde hemåt och han låg stadigt på 90 hela vägen hem igen! Vet inte hur värme paketen funkar men har luftat kylsystemet med full värme på? men något verkar ju inte riktigt stämma?
Som nämnt innan i tråden så är vattenpumpen en svag punkt på m50/52 motorerna, så om du har liknande symptom så skulle jag tippat på att vattenpumpen börjar bli/är kass
Okej tack alla ni för svar! Tydligen så var jag lite för snabb på tagenterna men inte fötterna, för hade nämligen för lite vatten i kylaren efter att ha försökt lufta den flertalet gånger under en längre period... Men tyckte det var konstigt att tempmäteren åkte tillbaka till normalläge när jag bromsade hehe
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." -Jeremy Clarkson