2989
Sök

BMW E39 525d turbo ras - Motorbyte

3 292 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har köpt en BMW 525d årgång 2002, tyvärr har turbon rasat på den så det är olja i cylindrarna osv, bilen är importerad. Behöver tips på var jag får tag på en turbo som passar, kanske passar från 330D av samma årgång ?

Har fått fram att den ska heta: Garrett GT2052, tyvärr hittar jag inte mycket om denna turbon här i Sverige. Lär vara relativt ovanlig.

Tips mottages gärna även om hur jag lättast får bort oljan ur cylindrarna.. Behöver blåsa rent intercoolern åxå.

Tacksam för svar
Senast redigerat av Danne_1977 (18 mars 2015)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#2
Det sitter Garrett GT2052V på vissa Volvo D5, skulle det verkligen passa med en sån ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

383 Inlägg
23 augusti 2014
#3
Tror dock inte det är turbon utan din motor/vevhusventilation som är kass, kan även va oljereturen som är igensatt. Oftast när turbon rasar så trycker laddtrycket ut oljan i downpipen och bilen ryker väldigt mycket.

3 292 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#4
Maffia skrev:
Tror dock inte det är turbon utan din motor/vevhusventilation som är kass, kan även va oljereturen som är igensatt. Oftast när turbon rasar så trycker laddtrycket ut oljan i downpipen och bilen ryker väldigt mycket.

Jag fick info om att det var turbo ras, det är mekanikerna på Ivars Bil som felsökt den och plockat av insuget, så jag vet inte mer än så.  Lär ska titta på turbon, några specifika kännetecken som talar för att turbon rasat som stämmer med bilens symptom ? Olja i cylindrarna och troligen i intercoolern åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#5
Idag skruvade jag bort turbon och konstaterade att det nog är det slutaste jag har sett nån gång, tydligen har detta ställt till att cylinderloppen är fulla med olja ända upp till ovanför ventilerna och att hela insuget o intercoolern har totalt satts igen av olja, rejält med fastkletad olja i insuget åxå som troligen suttit där ett bra tag...

https://www.youtube.com/watch?v=esQdz7C … 2F4ugoWRsw
Senast redigerat av Danne_1977 (25 augusti 2014)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#6
Klent drag i denna tråden trotts rejält duktiga och kunniga folk på detta forum, hur som helst så har jag börjat leta turbo och hittar inget vettigt alls, M57-D25 verkar vara en rejält udda motor.

Funderar på om ett grenrör till 525TDS passar på denna motor och om i sånna fall en TDS turbo åxå skulle passa då, vette fan hur det passar på avgasröret dock.. antar att det kanske är nån som vet detta här på forumet ?

GT2052V är nog en sån där turbo som nästan inte går att få tag på alls, ja utbytes finns ju för en 10 tusen eller så, men det är absolut inte aktuellt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

124 Inlägg
26 augusti 2014
#7
Funderar på om det går att använda turbon från 3 liters motorn då det är samma motorfamilj. Tds:en tror jag inte alls passar ser inte så ut i alla fall.
Men hittade fabriksnya turbo aggregat för 4910kr.
http://www.turbo.nopanoga.se/Turbo/BMW- … 052V-Turbo
Senast redigerat av thule_92 (27 augusti 2014)


3 292 Inlägg
27 augusti 2014
Trådstartare
#8
thule_92 skrev:
Funderar på om det går att använda turbon från 3 liters motorn då det är samma motorfamilj. Tds:en tror jag inte alls passar ser inte så ut i alla fall.
Men hittade fabriksnya turbo aggregat för 4910kr.
http://www.turbo.nopanoga.se/Turbo/BMW- … 052V-Turbo

Intressant sida, vet ej kvalitén på dessa Kina snurror dock, hört dom mest otroliga historier om just sånna. Dom har rasat o skickat in metalflisor i motorn.

3 liters snurrande är bra mycket större o tar nog tid att få en sån att ladda i nån ordning.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#9
Funderar på hur jag kan rengöra kanalerna bäst, dom är fulla med tjocka lager med sot och klet från oljan, toppen sitter fast på motorn o har inga planer på att plocka lös den heller. Insugsröret är fullsmetat med beläggningar det åxå, kan man blåsa skiten med avfettningsmedel in och utvändigt ?

Spridarhålen har det kommit in lite skit åxå som rasade ner när jag tog bort dom.

Några tips ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#10
Inte speciellt många som vet nåt om detta verkar det som... det är trist. Tyvärr vet jag inte mycket om turbo bilar och dess problem när detta uppstår.

Har idag sugit ur det jag kunde ur cylinderloppen genom spridarhålen, vet ej hur exakt noga man måste vara men kan inte få ut mer iaf, i insugskanalerna har jag sugit ut det jag kunnat åxå.

Insugshålen uppe på toppen under ventilkåpan är relativt grisiga och fulla med tjocka lager svart gegga och sot beläggningar, vette fan har man bäst får bort det heller.

Vill ju inte att motorn ska varva sönder när jag startar den sen.... 

Sen undrar jag, kan man tömma i nåt i intercoolern för att kunna få oljan i den att lossna så man kan blåsa den med tryckluft.. eller är det bara att tömma ur det som rinner och sen blåsa med luft endast ?

Hoppas på svar från nån vänlig själ iaf big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

124 Inlägg
30 augusti 2014
#11
jag vet inte hur noga man ska vara med rengöring av alla grejer men jag hade bara gjort rent allt så gott det går som intercoolern hade jag nog tömt i nån avfettning som du prata om sen hällt ut det och blåst lite med tryck luft samma i insuget sen vet jag inte men har du sugit ur olja ur cylinderloppen så hade jag nog monterat ihop allt sen och jagat rätt i nån ny turbo sen bara köra smile
Senast redigerat av thule_92 (30 augusti 2014)


3 292 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#12
thule_92 skrev:
jag vet inte hur noga man ska vara med rengöring av alla grejer men jag hade bara gjort rent allt så gott det går som intercoolern hade jag nog tömt i nån avfettning som du prata om sen hällt ut det och blåst lite med tryck luft samma i insuget sen vet jag inte men har du sugit ur olja ur cylinderloppen så hade jag nog monterat ihop allt sen och jagat rätt i nån ny turbo sen bara köra smile

Ja jag har sugit ur det jag kan ur cylindrarna, lär använda avfettningsmedel i intercoolern, antar att bara lite olja inte gör att motorn kommer rusa o varva sönder !?

Dom här beläggningarna i insugskanalerna känns inte bra, skrapar man rent så åker det ju ner i cylinderloppen via ventilerna... Kan tar man normalt av toppen vid sånna här typer av fel?

Ny utbytesturbo är beställd och kommer inom en vecka hoppas jag

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

124 Inlägg
30 augusti 2014
#13
Ne kan aldrig tänka mig det lilla som är göra att den rusar. Är det beläggningar som kommit till vid turbo raset menar du? du har ingen bild på hur det ser ut? tänkte om man kunde komma med lite tips efter hur det ser.


3 292 Inlägg
30 augusti 2014
Trådstartare
#14
thule_92 skrev:
Ne kan aldrig tänka mig det lilla som är göra att den rusar. Är det beläggningar som kommit till vid turbo raset menar du? du har ingen bild på hur det ser ut? tänkte om man kunde komma med lite tips efter hur det ser.

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10411307_10152197921335964_7894680118132944026_n.jpg?oh=ea38fed6f041336f0da09a166a1ae110&oe=545F3DED

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

124 Inlägg
30 augusti 2014
#15
oj jäklar vad det såg ut men går det inte ta isär insuget en gång till så du får bort den sista biten ner mot toppen där? för så har jag ju på 3 litarn att insuget är 2 bitar sista biten hänger ihop med luftburken.


3 292 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#16
thule_92 skrev:
oj jäklar vad det såg ut men går det inte ta isär insuget en gång till så du får bort den sista biten ner mot toppen där? för så har jag ju på 3 litarn att insuget är 2 bitar sista biten hänger ihop med luftburken.

Jo det stämmer bra, ventilkåpan är borta nu och dessvärre ser insugskanalerna i toppen lika jävliga ut. Har tänkt rengöra hela insuget så gott det går. Vette fan hur man gör med kanalerna i toppen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

124 Inlägg
31 augusti 2014
#17
Jag vet inte riktigt men jag hade försökt göra rent så gott det går bara, men är ju som du nämnde tidigare att det kommer väl troligtvis trilla ner lite skit i toppen det går inte stoppa ner nån trasa i insugskanalerna sen göra rent så gott det går sen bara fiska upp trasan när man är klar då har man ju undvik få ner skiten så gott det går iaf?


383 Inlägg
31 augusti 2014
#18
Det där är inte orsakat av en trasig turbo utan det är vevhusventilation och egr ventil som varit kasst i många många mil, att turbon rasat är för att oljerören ser likadana ut som ditt insug. Hur ser den ut under ventilkåpan? Den ser garanterat likadan ut i hela motorn.

3 292 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#19
Maffia skrev:
Det där är inte orsakat av en trasig turbo utan det är vevhusventilation och egr ventil som varit kasst i många många mil, att turbon rasat är för att oljerören ser likadana ut som ditt insug. Hur ser den ut under ventilkåpan? Den ser garanterat likadan ut i hela motorn.

Titta insugskanalerna närmare torpedväggen..


https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1795574_10152184642810964_3947232791485569974_n.jpg?oh=31bbecbfbcde950ae995c51a63ffb0f7&oe=547BD1E0&__gda__=1417296010_f856798f786e7b912c9dffbf4af0d1a8

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#20
thule_92 skrev:
Jag vet inte riktigt men jag hade försökt göra rent så gott det går bara, men är ju som du nämnde tidigare att det kommer väl troligtvis trilla ner lite skit i toppen det går inte stoppa ner nån trasa i insugskanalerna sen göra rent så gott det går sen bara fiska upp trasan när man är klar då har man ju undvik få ner skiten så gott det går iaf?

Jo det lär måsta bli nåt sånt.. sätta grovis så nära som möjligt och suga upp det mesta skiten kanske.. samtidigt som man skrapar eller nåt sånt.. hmm vette fan, man vill ju ha så rent som möjligt när man ändå har grejerna lös.

Måste kolla vevhusventilation/ EGR o allt sånt så inte det sitter igen åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök