3022
Sök

Volvo 740 vit rök, för mycket bensin?

50 Inlägg
28 augusti 2014
Trådstartare
#1
Bilen är en volvo 744 GL från 88-, alltså med b230f motor.
Mil: 21000

Bilen är standard i utförande förutom borttagning av katalysator och inredning då det är en isbil. Toppen gick sönder på grund av hål i godset vid insprutet som resulterade i kraftigt vattenflöde in i första cylindern så den är numera utbytt till en turbotopp (fick höra av en bekant att det gick lika bra) tillsammans med alla packningar och dylikt och den startar direkt när den är kall och går då jättebra.

Men, när den blir varm så ryker den kraftigt gråvitt och går då ojämnt på tomgången och rusar ibland upp emot 2000 varv. Det luktar mycket bensin om avgaserna och även lite i motorrummet. Vi misstänker att den får för mycket bensin men vet inte riktigt vad som kan vara fel. Vi har provat med en annan luftmassemätare utan effekt samt en annan tempgivare till insprutet utan effekt.

Vad kan det vara för knas?

6 738 Inlägg
28 augusti 2014
#2
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

50 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#3
Hej!

Jag har 2,2 med Hallgivare i fördelaren.

/Tobias

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 augusti 2014
#4
Henkix skrev:
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Nu snackar du i nattmössan igen!! Det är samma givare till lh2.2 som lh2.4

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

50 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#5
Ingen som har något tips?

Förutom gråvit rök så bluddrar den och går ojämnt vid gaspådrag, men som sagt bara när den är varm.
Kall går den hur fint som helst....

Tacksam för alla idéer.

/Tobias

1 008 Inlägg
29 augusti 2014
#6
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Nu snackar du i nattmössan igen!! Det är samma givare till lh2.2 som lh2.4

Det är du som snackar i nattmössan, lh2.2 har en enkelgivare(blåfärgad) och lh2.4 har en dubbelgivare (svartfärgad)




Till TS:
Kontrollera att du har rätt typ av tempgivare och att alla kontakter är OK och kablarna sitter fast i kontaktsyckena.
Kolla så lamdasonden reglerar, mät med voltmeter (DC) mellan den svarta signalkabeln och en bra jordpunkt, värdet skall pendla mellan 0,1-0,9 volt.

Har du kollat så kammremmen sitter rätt och justerat tändningen?


50 Inlägg
29 augusti 2014
Trådstartare
#7
Tack för det, skall kolla lambdasonden senare idag.

Motorn nollades noga så kamremmen sitter rätt. :-)
Tändningen har vi inte kollat ännu, dock var vi väldigt noga med att markera hur fördelaren satt innan vi tog isär.

/Tobias

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 augusti 2014
#8
240bns skrev:
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Nu snackar du i nattmössan igen!! Det är samma givare till lh2.2 som lh2.4

Det är du som snackar i nattmössan, lh2.2 har en enkelgivare(blåfärgad) och lh2.4 har en dubbelgivare (svartfärgad)




Till TS:
Kontrollera att du har rätt typ av tempgivare och att alla kontakter är OK och kablarna sitter fast i kontaktsyckena.
Kolla så lamdasonden reglerar, mät med voltmeter (DC) mellan den svarta signalkabeln och en bra jordpunkt, värdet skall pendla mellan 0,1-0,9 volt.

Har du kollat så kammremmen sitter rätt och justerat tändningen?

Såpass... samma art.nr vad jag kunnat läsa mig till. Då ber jag om ursäkt tillsvidare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 738 Inlägg
29 augusti 2014
#9
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Nu snackar du i nattmössan igen!! Det är samma givare till lh2.2 som lh2.4

Nej det är olika smile den till lh 2.2 är blå o till 2.4 är svart tongue
mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 augusti 2014
#10
Henkix skrev:
DiwraZ skrev:
Henkix skrev:
du kan ju satt dit fel tempgivare till insprutet finns 2 olika. har du lh 2.2 elr 2.4?

Nu snackar du i nattmössan igen!! Det är samma givare till lh2.2 som lh2.4

Nej det är olika smile den till lh 2.2 är blå o till 2.4 är svart tongue
mvh

Märkligt att det skulle va samma art.nr

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 008 Inlägg
30 augusti 2014
#11
Märkligt att det skulle vara olika art.nr wink

Tempgivare Lh 2.2 Blå     Volvo artikelnr 1332396  Mekonomen artikelnr 14-WS2587   t om -07.1988
Tempgivare Lh 2.4 Svart  Volvo artikelnr 1346030  Mekonomen artikelnr 14-530192    fr om 08.1988 "88b" och uppåt.


414 Inlägg
30 augusti 2014
#12
Saab har samma givare på både LH 2.2 och LH 2.4, däremot inte samma givare på bilar med antispinn (TCS). Den givare som Saab använder lär vara samma som den blåa Volvo har, boschnummer på den är 0280130026. Den givaren passar måååånga andra bilar också, bland annat vissa BMW.
Senast redigerat av joH900 (30 augusti 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
30 augusti 2014
#13
240bns skrev:
Märkligt att det skulle vara olika art.nr wink

Tempgivare Lh 2.2 Blå     Volvo artikelnr 1332396  Mekonomen artikelnr 14-WS2587   t om -07.1988
Tempgivare Lh 2.4 Svart  Volvo artikelnr 1346030  Mekonomen artikelnr 14-530192    fr om 08.1988 "88b" och uppåt.

Ok jag ger mig... Då läste jag på ett ställe som har fel...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

513 Inlägg
30 augusti 2014
#14
Drar bilen något vatten? För jag gissar att den inte trycket ut olja i avgasröret.

50 Inlägg
31 augusti 2014
Trådstartare
#15
Hej,
tack för alla svar smile
Nej, den drar inget vatten.

Ska strax ut och titta på sakerna ovan smile

50 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#16
Nu har vi kontrollmätt lambdasonden och den ger 0,75 kall och 0,8 när motorn är varm, lite mycket eller?
Vi har kollat Luftmassemätaren, tomgångsmotorn, tempgivaren (i kokande vatten mot standardvärden, 295 ohm vid 85 grader) och tjuvluft.

Bilen går fortfarande med ojämn tomgång, ibland upp emot 2000 varm. Den drar inget vatten men det blir ändå londondimma i hela området när den blir varm samt att den luktar väldigt mycket bensin.

Stiften är svarta men torra och luktar bensin. Det vi inte har gjort än är att kolla tändningen, men det borde väl inte kunna göra det här?

1 008 Inlägg
12 september 2014
#17
Spänningen skall pendla mellan 0,1-0,9 volt när sonden är i drifttemp, ligger spänningen fast på 0,7-0,8v så är antagligen sonden trasig eller så är ditt mätinstrument för segt,  men man brukar se pendlingarna med billiga typ från biltema också, bäst är analoga voltmetrar.

Tändningen kan mycket väl vara en bidragande orsak, men sonden ska reglera endå.


1 861 Inlägg
13 september 2014
#18
Ni kan plocka sonden och värma den med gasbrännare medans ni har multimetern på han då ser ni om det är liv i den smile

Värm han tills han glöder och ta bort lågan när han "slocknar" så värm han igen se på multimetern om den ändras! ^^
Senast redigerat av Dr_struts (13 september 2014)


50 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#19
Tack för svar, det ska vi definitivt kolla på.
Att tillägga är att den startar direkt när den är kall men den startar inte alls när den blir varm, kan det vara att den då är våt pga den stora mängden bensin?

50 Inlägg
13 september 2014
Trådstartare
#20
Har nu varit och micklat med tändningen genom att vrida på fördelaren, helt ovetenskapligt utan lampa.
Testade både medsols o motsols utan att märka ngn skillnad.

Tomgången fortsätter flacka mellan 800 o 1900.

Ska försöka få tag i en annan lambda att prova med....
Är det inte lambdan så vetefan vad jag ska hitta på!


Sök