5 september 2014
Trådstartare
Hejsan!
Har gjort ett motorbyte etc, och motorn går inte riktigt som den skall i den nya bilen.
Fick då tipset av en verkstad att byta databox, då detta är ett vanligt problem och att databoxen och motorn med åren lär känna varandra och ja, att man bör byta den då detta är ett vanligt symtom vid motorbyten på dessa bilar..
Hur som helst....
.. När jag byter databoxen, och kopplar in den boxen ifrån den gamla bilen i den nya så startar den inte (den gamla bilen var det inga fel på innan, så boxen fungerar!)..
Det verkar som det är någon slags startspärr eller något som gör att bilen inte startar när man vrider på nyckeln med boxen från den gamla bilen i..
Motorn står bara och "tuggar" när man försöker starta den med den gamla boxen i, låter som den är på väg att hoppa igång i nån sekund och sen går den över till att bara tugga vidare... någon slags startspärr alltså..
Ska jag byta tändning för att starta med gamla nycklarna, eller är det något mer jag skall byta/flytta över?
Vad kan felet vara, och vad mer bör jag flytta över för att få bilen/motorn att starta med den gamla databoxen?
All hjälp som kan leda till framgång uppskattas, vill verkligen få igång den nya bilen med den gamla databoxen innan dess att jag skrotar den gamla karossen och inte längre kan plocka delar därifrån =/