Rquired skrev:
Det är inget nytt problem att folk har olika preferenser och upplever bilmodeller olika men här spretade det vilt.
Jag håller med Danne_1977 om att XC90 är en exemplariskt trygg bil att köra, jag vet inte vad man utgår från när man dömmer ut den som direkt otäck vid landsvägskörning? Men hans erfarenheter av sin mors XC70 förvånar mig. Både XC70 och XC90 har samma markfrigång, hela 21.8cm, och i övrigt ungefär samma drivlina. En 70 har bättre förutsättningar för att ta sig fram i skog eller genom djup snö om ingenting annat på grund av lägre vikt, ett smidigare format och lite vettigare däckbestyckning än de breda pulkor en stadsjeep behöver. De begränsningar jag upplevt med Volvo bortom asfalterad väg beror på fyrhjulsdriften, den är inte dålig men imponerar inte heller. Det spelar ingen större roll för med över 20cm markfrigång tar man sig fram en svensk vinter även om bilen hade varit framhjulsdriven...
Vurmen för XC60 stämmer inte helt överens med mina upplevelser den heller, om jag tvunget måste välja en Volvo så är XC60 mitt förstahandsval men den låga och snygga taklinjen ställer till det. Jag upplever XC60 som trång invändigt och att den har halvdan sikt jämfört med både de större syskonen i XC-serien och de flesta personbilar, som om någon dragit ner en keps över huvudet på en. Samma problem finns på Audi Q5 och personligen så förstår jag inte varför man prioriterar ett snyggt fodral högre än en av stadsjeepens absolut största fördelar: Stora glasytor och god sikt.
Sedan är det inkorrekt och antyda att XC90 "brukar ha rätt lite problem". Ta en titt på Svensk Bilprovnings statistik, som finns tillgänglig på deras hemsida, den dras med en stort antal fel som beror på bilens konstruktion.
Ett exempel från 2009, fem år gamla bilar av årsmodell 2004:
XC90 Bensin: Plats 197/202, 31% modellrelaterade fel.
XC90 Diesel: Plats 200/202, 39.9% modellrelaterade fel.
Men annan statistik från SBP med flera visar liknande siffror.
Bakom den höga procentsatsen med modellrelaterade fel så gömmer sig bland annat en dålig framvagn men även anmärkningar på det elektriska är vanligt om man bryter ner statistiken, och då bryr sig Bilprovningen inte om elfel generellt mer än det som påverkar färden: Krockkuddar, ABS och stabilitetskontroll, avgasreningen etc. En bekant som kört både XC90 bensin och diesel drabbades av lustiga fel som slog strike lagom till vintern, en framhjulsdriven XC90 (drivningen bak död) utan varken hängslen eller livrem är inte rolig i halka. Kanske var det något liknande DiwraZ körde?
Men det är bäst och förtydliga att XC90 är ingen dålig bil och vänder man sig till rätt verkstad behöver reparationerna inte bli dyra. Det senare gäller alla bilmodeller men min poäng med statistiken är att jag tycker det är fel och förknippa XC90 med lägre kostnader och högre driftsäkerhet än konkurrenterna när siffrorna pekar åt andra hållet.
Min favorit? BMW X3 trots den hårda gången som modellen har. Varför? Goda köregenskaper, fenomenal fyrhjulsdrift, god sikt utan keps och sist ut på den plattform som byggde många (av många kunder) uppskattade modeller från BMW.
Konstruktionen var beprövad vid det laget så där är inte särskilt många standardfel, klena hjälpfjädrar på fjädrarna bak är väl det värsta och brustna fjädrar är för övrigt en vanlig orsak till varför X3 upplevs som stötig. Den är väl hård original även utan sportfjädring, men om den stöter och studsar fram är något fel.