9 september 2014
Trådstartare
Hejsan (igen)..
Lite snabbt: Har gjort ett motorbyte, motorn gick superfint innan bytet, och nu är det lite barnsjukdomar kvar.
Bilen går lite oroligt på tomgång, på ett konstigt sätt (vilket motorn inte gjort tidigare).
Har felsökt exakt allt utan att hitta något, alla vakumslangar etc sitter på plats ordentligt utan något läckage.
När man startar bilen så hoppar tomgången upp till 1500varv, sedan ned till ca 100varv och vibrerar och har sig, för att efter några sekunder landa på ca 900varv och svaja lite där, men håller sig någorlunda stabil.
Varvar man sedan motorn lite, och släpper gasen så beter den sig på exakt samma sätt.
(landar på 1500varv, ned till 100varv och skakar lite etc i några sekunder, sen upp till 900varv och håller sig någorlunda stabil)..
Stannar man vid ett stopljus eller liknande och frikopplar, så blir det exakt samma sak (även om man kört bilen en bra stund och motorn är varm etc)..
-------------------
Min teori (då motorn gick alla tiders i den tidigare bilen) är att det kan vara bränslepumpen då den mer eller mindre är det enda som inte är bytt..
Att bilen vid start samt frikoppling får för lite bränsle, och det tar en liten stund innan tomgångsmotorn lyckas stabilisera det så den får normalt med bränsle och lyckas hålla sig vid liv.. eller nått åt det hållet..
Är jag (som den okunniga idiot jag är) helt ute och cyklar, eller kan denna oroliga tomgång på något sätt bero på bränslepumpen?
Tacksam för svar!