Andromeda skrev:
Koniiz skrev:
Andromeda skrev:
Om han frågar om Saab, är det konstigt om folk svarar då?
Mina tankar om Audi: För en bil med samma prestanda, skick, miltal och utrustning får du lägga minst 50% mer. Jämför t ex priserna på en Audi 2,7t eller 3,2 tsi kombi -08 med helläder, elstolar mm mm med en 9-5 Aero 260 hk kombi -08 där båda bilarna gått 10k mil och se vad det rör sig om för priser. Du kan göra samma sak med en 9-5 2,0t 150hk Linear -08 och en naken A6 1,8t med ACC och halvskinn och få samma differens. Med skillnaden att Saaben går att köra på etanol vilket är en enorm fördel.
1,8t är kanske Vag's sämsta motor genom tiderna. Inte nog med att den är ruskigt slö, den är verkstadens lilla kassako eftersom den gärna koksar igen. Turbohaverier är extremt vanliga. Sen bryr jag mig inte om om din och polarnas håller, det är så.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n … orbyggarnahttp://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … d&sb=9Sen att du försöker sälja din Audi enkelt på det här sättet förstår jag till fullo
Jag tycker att Audi är en mer komfortabel bil (när den funkar) men den är kalrt ovettig ur ett ekonomiskt perspektiv. Men det är Saab också. Ska man vara strikt ekonomisk åker man Skoda Octavia 105 hk diesel. Men Saaben är inte riktigt lika katastrofal ur det hänseendet i och med de låga driftkostnaderna och inköpspriset i förhållande till komfort och prestanda.
Hade jag köpt VAG hade det blivit en 2,0 TDI då det är en bra, snål och driftsäker motor. Men jag hade då hellre valt en Passat eller ännu hellre en Skoda Octavia eller Superb med samma motor då de är betydligt billigare i inköp. Då sitter det varken fyra nollor i grillen eller någon nolla bakom ratten
Men det är bara mina tankar, behöver inte tolkas bokstavligt
För det första skulle jag vilja påstå att VAG's 1,8t motor är den bästa de har gjort, den sitter så gott som i alla möjliga modeller inom VAG-koncernen och jag själv har aldrig upplevt att bilarna jag kört med denna motor har haft några problem alls. Tvärtom, så är det en pigg och hyfsat bränslesnål bil där man verkligen får valuta för pengarna.
Sen att turbohaverier är vanliga, det är sånt som händer på en turbobil och kommer hända även på en SAAB antingen förr eller senare.
Sen har du rätt i att Skoda är det billigare alternativet om man ska åka VAG, nu har Skoda blivit bättre med de senaste årsmodellerna, i alla fall inredningsmässigt har den blivit lite mindre plastig, men en Skoda innan typ 2009-2010 är urtråkig. Gubbigare bil får man leta efter med ficklampa när det kommer till väghållning, körglädje och utseendemässigt.
Sen skillnaden mellan SAAB och Audi är ju att när du ska sälja din Audi/SAAB i ett senare skede så får du ett bättre andrahandsvärde på Audin, Audin är betydligt mer lättsåld. Men har man tänkt köra med SAABen tills den går i graven så är den ett betydligt bättre alternativ..
Och ska man tänka ur ett ekonomiskt perspektiv på hela grejen så är det bättre att TS köper en Toyota Prius, det blir väl knappast billigare både inköp, drift och allt därtill.
Om det första kan jag bara förtydliga min förra post: Statistiken talar emot det. På allbilverkstaden jag anlitade förut var Audi med 1,8t helt sjukt överrepresenterade
För att förtydliga lite så menar jag bl a länken ovan när jag talar om statistik. För varannan Saab som skrotar motorn skrotar 3 audis motorn. Det är över 50% större risk att få motorras med en Audi än med en Saab. Och då är 9-5:an 5 dåliga år medräknade.
Vet inte vad du har för preferenser, men 150 hk i en tung bil känns inte piggt. Inte är det särskilt snålt att den ligger runt 0,9-1,0 blandat heller.
Audin är kanske eventuellt mer lättsåld, och du får mer för den, men du får också betala mer för den. Värdtappet i procent är detsamma, och då tappar du mer i faktiska kronor på Audin över tiden. Du får ännu mindre för din tre år gamla Fiesta än för Saaben, men tappet i kronor blir mindre. Hänger du med?
Om ditt resonemang ska ha någon bäring måste bilarna kosta lika mycket i nypris, och där skiljer det ju en hel del, ungefär 50% mellan Audi A6 och 9-5 med samma prestanda och utrustning, se där....
Jag tycker att Audi A6 och BMW 5-serien har bättre komfort och ljudisolering än Saab 9-5. Audin har lite bättre känsla i styrningen, och BMW mycket bättre. Men inte så mycket bättre enligt mig. Har du suttit bakom ratten på en nyare 9-5:a någon gång, eller upprepar du bara vad du hört, att Saab är skit?
För min del kan jag bara säga att Saab 9-5 är den enda bil jag sträckkört 50 mil och känt mig utvilad och pigg i benen vid ankomsten. Det skulle jag aldrig känna efter samma sträcka i en Audi. Jag klarade tio mil i en nyare Passat, sen blev träsmaken för jobbig. Och den hade sportstolar.
Nämnde jag att det bara är att välja det blå munstycket vid macken om man har lust? Billigt, billigt