3545
Sök

-

14 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#1
Som rubriken antyder har jag alltså kollat på en Chrysler 300c SRT8 från 2006. Har aldrig tidigare ägt en bil med såpass mycket muskler under huven, så funderar om det är en galen idé av mig att köra runt med fru och barn i bilen under vinterhalvåret. Kan tänka mig att lite för mycket gas i fel läge kan få rätt ödesdigra konsekvenser. Att äga två bilar, varav en för vinterbruk, är tyvärr inte aktuellt.
Senast redigerat av gimmegimme (7 januari )

* Voff voff *
10 591 Inlägg
12 september 2014
#2
Utan veta säkert så misstänker jag starkt att den har antisladd...

Men som 80-talist och uppväxt med resor till fjällen på dåtidens vinterdäck i Volvo 765 har jag lite svårt att se din oro. Kör försiktigt! Och dra lärdom av att varje gång antisladd griper in har du kört över din förmåga.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

265 Inlägg
12 september 2014
#3
vilken motorn tittar du på?

om det är den stora 6.1 L så kommer den att dra en hel del soppa vilket du redan har säkerligen tänkt på smile

min som är på 2.7 L drar ca: 1.3 - 1.4 på vintern.

sommaren är mindre
1.0 L

blandad körning.


14 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#4
Den har antisladd, ja. Bilen kommer också med nån Diablo tuner. Finns det kanske möjlighet att mha den göra gasen lite mindre aggressiv? Bilen har nämligen i dagsläget 450hp+.

14 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#5
BMF skrev:
vilken motorn tittar du på?

om det är den stora 6.1 L så kommer den att dra en hel del soppa vilket du redan har säkerligen tänkt på smile

min som är på 2.7 L drar ca: 1.3 - 1.4 på vintern.

sommaren är mindre
1.0 L

blandad körning.

Den jag kollar på har stora 6,1L hemi-motorn. Har räknat med att den kommer vara rätt törstig, ja. Använder bara bilen för helgaktiviteter och resor, så bränsleekonomin mer eller mindre kvittar för mig.

265 Inlägg
12 september 2014
#6
gimmegimme skrev:
BMF skrev:
vilken motorn tittar du på?

om det är den stora 6.1 L så kommer den att dra en hel del soppa vilket du redan har säkerligen tänkt på smile

min som är på 2.7 L drar ca: 1.3 - 1.4 på vintern.

sommaren är mindre
1.0 L

blandad körning.

Den jag kollar på har stora 6,1L hemi-motorn. Har räknat med att den kommer vara rätt törstig, ja. Använder bara bilen för helgaktiviteter och resor, så bränsleekonomin mer eller mindre kvittar för mig.

Feeet motor
kör på den cool


14 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#7
Är väldigt väldigt sugen ja. Helt makalös känsla att trycka på gasen i den bilen. smile
Senast redigerat av gimmegimme (12 september 2014)

265 Inlägg
12 september 2014
#8
har du någon bild på bilen?


14 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
#9
Nope, men det är en helt vanlig SRT-8 i silver.

10 163 Inlägg
12 september 2014
#10
Inga problem med antispinn i kommer du knappt kunna använda gasen utan att den slår i.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

398 Inlägg
12 september 2014
#11
gimmegimme skrev:
Den har antisladd, ja. Bilen kommer också med nån Diablo tuner. Finns det kanske möjlighet att mha den göra gasen lite mindre aggressiv? Bilen har nämligen i dagsläget 450hp+.

Du kan ju alltid höra med någon tuningfirma om det går att chippa ner den så att säga, det borde inte vara så svårt. Kanske kan du också få bilen optimerad vad gäller bränsleåtgång samtidigt.

Corvette har ju praktiskt taget detta på sina nya bilar, "Valet mode" (en Valet är dom som parkerar bilarna utanför tex hotell). Den låser handskfacket, spelar in vad som händer och framförallt begränsar effekten så man inte kan busköra med den. Borde helt klart vara standard på bilar med mer umpf!
http://media.chevrolet.com/media/us/en/ … vette.html

Finraggare
2 381 Inlägg
13 september 2014
#12
Hej hej

Jag har haft en dodge magnum srt8 sen 2009 som jag sålde denna sommaren. Den funkar absolut att köra på vintern, men du får köra med äggskal under högerfoten. Så jag la ner att ha den som året-runt hängde i kompressor och köpte en Opel Astra till vintern wink

Diablo har inga möjligheter att tuna ner den annat än till original i datorn som kommer med, visst kan du beställa en custom tune med tändningen helt av men det känns inte som en okej lösning för motorn.

Hojta om du slår till - jag har skruvat riktigt mycket i de bilarna.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

14 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#13
Cool. Nu visade sig den SRT-8 jag kollade på ha skruvad vägmätare och ljuger med ca 10000 mil, så den går bort. Dock har jag ögonen på en annan SRT-8 som är helt original. Har också kollat in en "vanlig" Chrysler 300c med den mindre 5,7-liters Hemin. Är den bättre som året runt-bil? Hur står den sig mot SRT-8?

Finraggare
2 381 Inlägg
15 september 2014
#14
Den är bättre som vinterbil, men på det hela taget en MYCKET tråkigare bil. Sämre bromsar, sämre chassie och sämre stolar... Skall det vara så är det SRT8 som gäller. Såg att min gamla är till salu igen på blocket. Köp den så köper jag kompressorn av dig wink

I love being a nobody - because nobody is perfect.

14 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#15

Finraggare
2 381 Inlägg
14 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#17
Då var bilen inköpt smile
Efter nya däck (tips?) tänkte jag uppgradera luftfiltret och låta sätta på ett magnaflow avgassystem.
Finns det någon i sthlm som både kan ta in och installera avgassystemet?

Finraggare
2 381 Inlägg
21 september 2014
#18
På insugssidan måste du dra till med ett insug från legmaker!

I love being a nobody - because nobody is perfect.

265 Inlägg
22 september 2014
#19
gimmegimme skrev:
Då var bilen inköpt smile
Efter nya däck (tips?) tänkte jag uppgradera luftfiltret och låta sätta på ett magnaflow avgassystem.
Finns det någon i sthlm som både kan ta in och installera avgassystemet?

bilder tack! big_smile


14 Inlägg
22 september 2014
Trådstartare
#20
-
Senast redigerat av gimmegimme (7 januari )


Sök