Om hon har kört 20.000 problemfria mil är det i mina ögon bilens största nackdel trots att du beskriver bilens exteriör som sliten och rostig, 20.000mil utan problem får mig att se bilen som en tickande bomb vilken smäller av snart. Till det bör du ta hänsyn till bilens allmänna skick och det faktum att motor, växellåda och mycket annat har 40.45.000mil av slitage mer än en V70 D5 med mer normal mätarställning.
Räkna sedan ut vad det kostar att byta ut en motor eller växellåda, och då menar jag inte den billigaste delen du hittar punkt utan en garanterat frisk del, tidsåtgång/timdebitering och förbrukningsmaterial. Jag tror att det kan handla om ungefär samma summor som en frisk V70 med halva mätarställningen och i betydligt bättre skick, att sedan sälja en gammal V70 med 70.000mil plus det du kör på mätaren blir inte roligt.
Jag tror faktiskt inte att den här bilen är värd något särskilt om du inte kan få den besiktigad och godkänd utan några anmärkningar, och även då är allt över 5.000:- tokigt för ett exemplar med 70.000mil på mätaren när utbudet av V70 D5 är såpass stort som det är.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.