Jag har sökt en hel kväll på öppet luftfilter och dumpventil osv... men kommer inte fram till en lösning. jag har en Evo 8, köpte den i slutet av Juli. jag kan nästan inget om bilar men älskar bilar. när jag växlar så kvittrar det till, skönt ljud men sökte lite på det, men vad är det som gör så att det låter så? bara en allmän fråga? vad heter det som gör det. Dumpventil är ju mer pssshhh ljudet men jag har detta kvittret som i denna video (https://www.youtube.com/watch?v=1bQrcZpEZZc )
jag har ju öppet luftfilter. men är det de som gör de? överallt på internet så säger alla olika, "det är dåligt för turbon, luften kommer tillbaka, har ingenstans att gå" osv, vi säger att det är öppen dumpventil. men jag vet inte
Kvittret uppkommer när du släpper gasen och dumpen inte öppnar och luften i tryckrören och intercooler slår tillbaka mot kompressorhjulet på turbon. Väldigt vanlig orsak är för hård fjäder i dumpventilen, väldigt vanligt att eftermarknadsdumpar har alldeles för hårda fjädrar så dem inte öppnar förrän vid höga laddtryck.
Låter mysigt med kvitter när man släpper gasen Kör utan dump i min turbokonverterade 345a mest bara för ljudets skull (vänder många blickar varje gång jag växlar har jag märkt )
Det som är fatalt för turbon är så kallad "surge", men det är när det kvittrar vid gaspådrag.
Låter som att det är en eftermarknadsdump på din beskrivning. Lägg upp en bild, låter ju väldigt konstigt att det inte skulle finns något hål för luften att komma ut genom :S
Jag kan inte säga säkert att det är ofarligt, har bara kört några hundra mil utan dump än så länge så har tyvärr ingen större erfarenhet ifall det blir mer slitage på turbon. Än så länge har det inte varit några bekymmer iaf.
Ser den ut exakt som på första bilden du länkar? Isf kommer luften in i dumpen där den skruvas fast och kommer ut i den grova slanganslutningen.
Du ska ha en vakuumslang från insuget påkopplat på slanganslutningen på det rosa/lila locket.
När du vet säkert att vakuumen är påkopplat justerar du förspänningen på fjädern med justerskruven på toppen tills det slutar kvittra när du släpper gasen. En grundregel många verkar köra med är att dumpen ska vara öppen på tomgång för att funka som den ska, men ibland kan man behöva öka förspänningen ifall man kör med högt laddtryck då dumpen annars kan tjuvöppna med effektförlust som följd.
Men den ser ut som den andra bilden, bara att min är rosa, vad är skillnaden på dom 2?
Skillnaden är att den har ej någon justerskruv utan där skruvar man av locket och byter till en klenare fjäder (eller kortar fjädern om man inte har någon annan fjäder). Den har även slanganslutning på båda ändar så finns möjlighet att montera den fel. Den ska monteras så att laddtrycket från tryckröret/slangen går rakt upp mot kolven i dumpen, annars funkar inte dumpen som den ska.