Tjena! Bilen är en volvo 242 1976 som det sattes ner en Om603 och blev registreringbesiktad med eftermonterad turbo! Dieselmeken pump och storturbo Is the shiit! Många nya planer är planerad som ska vara klart till sommaren så... Visa mer
De där blir intressant! Är din tungstyrd? Min är det å jag undrar om de är pumpen å styrväxeln som inte lirar ihop...ha bytt styrväxel men den är lika trög..
De där blir intressant! Är din tungstyrd? Min är det å jag undrar om de är pumpen å styrväxeln som inte lirar ihop...ha bytt styrväxel men den är lika trög..
Har inte provat köra bilen så vet inte om den är trög eller lätt. dock satt jag ner 603 i en 760 och det lirade klockrent! det sitter ett filter i servobehållaren på 603 byt det, så kan de gå lättare, eller så har du fel på kuggstången. Med vänlig hälsning
De där blir intressant! Är din tungstyrd? Min är det å jag undrar om de är pumpen å styrväxeln som inte lirar ihop...ha bytt styrväxel men den är lika trög..
Har inte provat köra bilen så vet inte om den är trög eller lätt. dock satt jag ner 603 i en 760 och det lirade klockrent! det sitter ett filter i servobehållaren på 603 byt det, så kan de gå lättare, eller så har du fel på kuggstången. Med vänlig hälsning
Ahaa..de måste jag testa 😀 tack för tipset!
Hejsan Jag och polaren (TobbeG97) for ner till Mantorp! fy f*n vad kul det var där! Fick även träffa Bamse! supersnäll grabb det! Ni som missat vad han gjort så är det bara att gå in på Youtube och kolla in hans grymma 242:a (Bamses turbo underpants)
Såklart så blev det en sväng in på biltema i Västerås! 300st Klammer i olika storlekar kan ju va bra att ha! skaffade även plast höljen i olika storlekar så nu kan man klä in kablarna snyggt!
behållare till kopplingen som igentligen tillhör volvo pv, och nedre huvlås.
Hunnit skruva ihop bakvagnen så gått det går, väntar fortfarande på stagen.
Obs, Bakaxeln ska vara jätte ful! då den ska bytas ut mot nogåt riktigt framöver. Ingenting är fastdraget på bilderna då det blev en provmontering först
Elfläkten passade bra bredvid oljekylare. Fästen till oljekylare.
Tryckrör!
Oil Catch tank. 3" rör som kommer bli tryckrör på vänstra sidan.
Blev å montera alla hjulen å se hur det blev. NICE
Fick reaktionsstagen idag, panhardstaget var ju såklart slut så det blir att invänta det. Men stagen monterades och allt i bakvagnen drogs med moment Kvalité!
Det blir ett häftigt bygge! Aldrig sett en 240 med 19" som sitter så bra.. Jag har följt lite sporadiskt sen du började
Vet du vad det är för fabrikat på saxlyften?
Tackar Jag tycker också dom sitter bra Såg fälgarna på en 945 för typ 1-2år sen och tänkte direkt dessa måste jag spara ihop till och köpa! alltid velat ha rotagrid fälgar så blev i valet och kvalet när jag skulle till att beställa men då fanns bara rotagrid 5x108 18x9,5 i mattsvart och silver och dom silvriga var slutsålda, och kommer inte in i nästa leverans enligt företaget, jag tycker inte om svarta fälgar på bilar då det ser likadant ut som är köra på plåtisar så då blev det dessa abs 355 å ångrar mig inte
Lyften kommer ifrån verktygsexperten och lyfter fullhöjd 185cm.
Tycker du gör ett riktigt fint och seriöst jobb! Om jag dock får påpeka en sak så tycker jag att du har fått tag på spindelleder till en bil för icke servo , de andra är typ vinklade så att fjäderbenet hamnar lite längre fram, jag bytte bara styrväxeln på min 242 och då upplevde jag bilen som väldigt spårig och svår att hålla på vägen, tills jag bytte till servo kulleder Lycka till !
Tycker du gör ett riktigt fint och seriöst jobb! Om jag dock får påpeka en sak så tycker jag att du har fått tag på spindelleder till en bil för icke servo , de andra är typ vinklade så att fjäderbenet hamnar lite längre fram, jag bytte bara styrväxeln på min 242 och då upplevde jag bilen som väldigt spårig och svår att hålla på vägen, tills jag bytte till servo kulleder Lycka till !
Vad roligt att du tycker det Ja det är medvetet gjort då det tydligen ska bli lättare styrning Men jag tar åt mig det du skriver så vet jag vad det kan bero på ifall den blir spårig osv.
Får börja dagens uppdate med att jag provkört bilen så himmla kul att äntligen få köra den efter allt jobb, gör ruskigt bra på det ladd som är nu 0.9bar tjuter tryckrör hejvilt redan så blir att svetsa en fog så dom inte kan glida av. Över till bilder på det som hänt tills nu. Dragit elen till glödrelä och relä till elfläkten som styrs via elvattenpumpen.
Lödde fast kontakterna som klipptes av förut
Elen är inte riktigt klart än så återkommer med mer bilder senare.
Kätting som kommer hålla i motorn blev as bra!
Tryckrör vänstra sidan.
Byggde eget justerbart panhardstag så länge.
Kardanring, nytt gummi och lager, målat mattsvart.
Berätta hur du gör framvagnsinställningen? Inte sett det innan med snöre o de
Jo är ganska smart faktiskt! Det viktiga är att hjulen fram och bak är lika brett annars kommer snöret bli snett och det blir automatiskt 2ut eller 2in beroende på vilken axel som är smalare/bredare. Så därför är det träklossar bak, sedan kollar man på snöret i bakkant på framhjulet jag hade 2mm glipa mellan snöret och fälgen så bara att vrida in på kuggstången så när både fram och bakkant på fälgen ligger mot snöret så är det rakt, och så vrider man in lite till så man får lite 2in.
Hej. spackla, slipa spackla, suck... Men bilen är slipad överallt och grundat mellan spackel lager och även så klart där det blivit blankt. Maskerade rutor, återstår att maskera hjulen och lyften så är det bara att lacka!