Har kamremmen gått? Volvo 745

HannesV
24 september 2014 · 116 Inlägg

Tjena, igår så stannade min 740 då det lät exakt som soppatorsk, men det var det inte. Tankade upp bilen och testade starta men fungerade ej. När jag vrider om nyckeln så går motorn runt men låter väldigt konstigt, väldigt svårt att beskriva, men skulle kunna tänka mej att det är kamremmen.. Skulle det kunna stämma eller är jag helt ute å cyklar? hmm

Jkardefelt
24 september 2014 · 121 Inlägg

Öppna kamremskåpan och kolla bara?

spokenratt
24 september 2014 · 3 860 Inlägg

Öppna huven och kolla, kryp in under bilen och se... Ja det kan ju vara lite vad som helst.....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
uhlin
24 september 2014 · 2 834 Inlägg

Enklast är att du tar av locket till oljepåfyllningen och ber en kompis köra starten, titta ner i hålet så ser du om kammen rör sig.

Vad har du för motor? Ev. har du ventiler som inte ser så bra ut längre, beroende på motortyp.

HannesV
24 september 2014 · 116 Inlägg

Jag har jobbat hela dagen så det e därför jag inte kunnat kolla på den. B230F är det och vet inte om ventilerna är bra, hur ser man de? Ska kolla lite när jag kommer hem :-)

simlar
24 september 2014 · 5 536 Inlägg

Eftersom det är en B230F så har ventilerna klarat sig såvida inte toppen är planad flera millimeter.

Och som sagt ta av oljelocket och be en vän dra på starten så ser du om kamaxeln rör på sig, om inte så har kamaxeln gått av.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
turbo98
24 september 2014 · 1 362 Inlägg

simlar skrev:
Eftersom det är en B230F så har ventilerna klarat sig såvida inte toppen är planad flera millimeter.

Och som sagt ta av oljelocket och be en vän dra på starten så ser du om kamaxeln rör på sig, om inte så har kamaxeln gått av.

kamremmen menar du:P

simlar
24 september 2014 · 5 536 Inlägg

turbo98 skrev:

simlar skrev:
Eftersom det är en B230F så har ventilerna klarat sig såvida inte toppen är planad flera millimeter.

Och som sagt ta av oljelocket och be en vän dra på starten så ser du om kamaxeln rör på sig, om inte så har kamaxeln gått av.

kamremmen menar du:P

Hehe, självklart menar jag det. Inte bra att skriva på forum på ena skärmen och glo tv-serier på andra tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
HannesV
27 september 2014 · 116 Inlägg

Jo det var kamremmen, det var bara att byta ut den så gick den igen wink Vi trodde vi hade en jäkla tur att ventilerna klarade sig men det kanske är så då, att just dessa motorerna klarar sig :-)

Mack Forum- och sitemoderator
27 september 2014 · 26 174 Inlägg

HannesV skrev:
Jo det var kamremmen, det var bara att byta ut den så gick den igen wink Vi trodde vi hade en jäkla tur att ventilerna klarade sig men det kanske är så då, att just dessa motorerna klarar sig :-)

Alla Volvos rödblockare av originaltyp utom K-motorn klarar rent generellt ett kamremshaveri.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
HannesV
27 september 2014 · 116 Inlägg

De e bra ju smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang