Tjena tjena alla på garaget!
det är så att jag har ett litet problem med min bil som håller på att göra mig helt jä**a galen!!
det har börjat nu när det har blivit lite kyligare och fuktigare, dock kunde det hända i somras också om det var fuktigt ute.
jag ska försöka beskriva felet så bra som möjligt men kommer säkert missa något..
vid uppstart så startar bilen alltid men efter ca några sekunder så börjar tomgången att svaja ( bokstavligt talat hoppar tomgången upp och ner ) mellan ca 600-1500varv.
sen när man ska köra iväg så bluddrar den upp till ca 2000varv. under 2000varv bluddrar den och rycker och hoppar. men över 2000varv så går den som en klocka!! när man väl kör så måste man hålla sig efter 2000varv annars hoppar den bara och rycker. ligger man tex i 50 och lägger i 4ans växel och små gasar så hoppar bilen framåt och rycker som satan!
efter ca 2mils körning på 80väg så är felet borta men åter kommer varje fösta start varje dag..
jag har bytt tändstift och tändkablar samt tomgångsmotor.
bilen går förövrigt helt gudomligt!
mina funderingar är:
tändspolarna
vatten i tanken ( är ju en gammal bil så det kan ju ha kommit en hel del genom åren )
är det någon vänlig själ i detta avlånga land som kan hjälpa mig så skulle jag vara evigt tacksam!
MVH joar svensson // joardesigns