3391
Sök

Krock: båda backar, vem är vållande?

2 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
Hej!

Jag smällde med en annan bil idag på en parkeringsplats. Båda bilarna backade men jag var helt ute ur min ruta och skulle backa cirka en meter till innan jag skulle börja köra framåt. Då smäller jag med en annan bil som håller på att backa ut från sin P-ruta. Jag är helt ute ur min ruta och han är endast ute till hälften vid krocken. Båda bilarna backar. Vem är vållande? Jag anser att han är vållande då jag var ute på vägen och att utfartsregeln borde gälla för hans del. Han hävdar att jag är skyldig då jag svänger.

// William:)

Yawn...
3 151 Inlägg
11 oktober 2014
Har ingen aning om det, men rent logiskt så känns det som att det är han som är vållande då han backade rakt ut på en bil som befann sig bakom hans bil?

Om det var så att du backade in i hans bil, så är ju du vållande men vad jag förstår det så befann sig redan din bil bakom hans bil när han genomförde manövern som ledde till kollision...

Bara en tanke som sagt, har inga erfarenheter av liknande olyckor.

Tillägg:
Som alltid när det är olyckor så bör man dokumentera med bilder från olika vinklar som beskriver både skador och platsen i allmänhet, sedan bör man även dokumentera båda parters historier på papper.
Senast redigerat av Mervolic (11 oktober 2014)

2 Inlägg
11 oktober 2014
Trådstartare
båda bilarna var i rörelse.

8 885 Inlägg
11 oktober 2014
Vem som är vållande avgör försäkringsbolagen vi övriga spekulerar och gissar. Mitt tips är att ni får 50% var

Fotograf på tierpidag.se

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
12 oktober 2014
williebonka skrev:
båda bilarna var i rörelse.

Frågan kvarstår......Vem backade in i vem????? Backade ni in i varandras bakdelar eller var det nån av er som backade in i den andres sida. Att båda var i rörelse säger inte allt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 oktober 2014
Kan tänka mig att den som börjat backa sist får iaf största delen av skulden, då han inte uppmärksammat att en bil fanns bakom.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök