3172
Sök

Konvertering: Sugmotor till Turbomotor?

R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#1
Kanske en väldigt dum fråga, men det borde ju finnas någon form av företag som sysslar med sånt?


5 Inlägg
4 december 2006
#2
Finns färdiga kit att köpa till många olika modeller...har du tillräckligt med tålamod och läser information och ej har tummen mitt i handen så klarar man att göra det själv...frågan är, ska du köra tills det rasar eller är du ute efter att öka "lite" på effekten? du får tänka på att ALLT kommer att slitas mer så fort du trycker i en turbo...


R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#3
Vilka typer av företag som säljer dessa kit?
Hemsidor?

Uppskattar all information jag kan få smile


5 Inlägg
4 december 2006
#4
bara sök, sök, sök...vilken bil pratar vi om? märke? effekt du är ute efter? m.m
vet ej om det finns nån tråd om det här redan..du måste veta var gränsen går, vad får det kosta? allt finns ute på nätet, och många motor klubbar har forum med svar på dessa frågor...


R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#5
Lex skrev:
bara sök, sök, sök...vilken bil pratar vi om? märke? effekt du är ute efter? m.m
vet ej om det finns nån tråd om det här redan..du måste veta var gränsen går, vad får det kosta? allt finns ute på nätet, och många motor klubbar har forum med svar på dessa frågor...
Bilen är en Fiat Brava. Effektmässigt skulle jag nöja mig totalt om jag kunde få ut ungefär en 200-220hk med Turbo konvertering. Jag vill inte sätta någon speciell budget, då jag är mest intresserad av vad det ungefär skulle kosta.


1 059 Inlägg
4 december 2006
#6
vet ju inte hur hållbar motorn är org men det runt om e ju inte så dyrt.
250 hk ca så finns det ju massor beg aggregat från ex 850 turbo, 9000 aero mm
sen tryckrör  ic ,grenrör ,spridare mm o ev ett tilläggssprut då.
är väl grenrör spridare ic programvara mapsensor  avgas som e kostsamt men allt finns väl beg utom grenrör.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Miklen
4 december 2006
#7
Nu va väl iofs frågan om företag som sysslar me sånt... Det kommer bli SVIN dyrt skulle jag tro om du går till en vanlig trim firma.. Billigare som ovan säger å fixa allting själv..

R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#8
racefan skrev:
vet ju inte hur hållbar motorn är org men det runt om e ju inte så dyrt.
250 hk ca så finns det ju massor beg aggregat från ex 850 turbo, 9000 aero mm
sen tryckrör  ic ,grenrör ,spridare mm o ev ett tilläggssprut då.
är väl grenrör spridare ic programvara mapsensor  avgas som e kostsamt men allt finns väl beg utom grenrör.
Sant det där om grenröret, dock så verkar det ju som att man kan "snickra" ihop ett eget om man är duktig med rör och svets. Har sett en del, både här på forumet och på andra forum som svetsat ihop sina egna grenrör.
Det jag annars tycker är märkligt, man ser folk med sina äldre bilar, dom bara trycker ner turbon i bilen. Man måste väl sänka komp. och sånt om inte jag är helt ute och cyklar?


1 926 Inlägg
4 december 2006
#9
Byt ut hela motorn mot en turbomotor från någon turbobil.. lär ju bli enklare..

R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#10
Spelis skrev:
Byt ut hela motorn mot en turbomotor från någon turbobil.. lär ju bli enklare..
Men det är inte lagligt för en enda sekund. Meningen är ju att jag ska kunna åka med bilen på allmän väg wink


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 december 2006
#11
inte lagligt att köra turbokonverterat heller tongue

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 059 Inlägg
4 december 2006
#12
Hamberg skrev:
racefan skrev:
vet ju inte hur hållbar motorn är org men det runt om e ju inte så dyrt.
250 hk ca så finns det ju massor beg aggregat från ex 850 turbo, 9000 aero mm
sen tryckrör  ic ,grenrör ,spridare mm o ev ett tilläggssprut då.
är väl grenrör spridare ic programvara mapsensor  avgas som e kostsamt men allt finns väl beg utom grenrör.
Sant det där om grenröret, dock så verkar det ju som att man kan "snickra" ihop ett eget om man är duktig med rör och svets. Har sett en del, både här på forumet och på andra forum som svetsat ihop sina egna grenrör.
Det jag annars tycker är märkligt, man ser folk med sina äldre bilar, dom bara trycker ner turbon i bilen. Man måste väl sänka komp. och sånt om inte jag är helt ute och cyklar?
vad har du för org effekt?  du kan säkert klara dig om du inte ökar effekten för mycket ..ev en tjockare topppackning. Jodå grenrör kan man snickra ihop .allt hänger på hur mycket pengar du vill lägga o hur seriöst du ska göra allt.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 926 Inlägg
4 december 2006
#13
Hamberg skrev:
Spelis skrev:
Byt ut hela motorn mot en turbomotor från någon turbobil.. lär ju bli enklare..
Men det är inte lagligt för en enda sekund. Meningen är ju att jag ska kunna åka med bilen på allmän väg wink
nää det är inte lagligt. men att turbokonvertera är lika olagligt det... allt som höjer effekten i en motor är olagligt. På nyare bilar får man igentligen inte ens byta tändstift.. Pluttigt men så är det.. Finns massor av trådar om detta.. testa sök lite. wink

/spelis
Senast redigerat av Spelis (4 december 2006)

R-Berg
392 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
#14
racefan skrev:
Hamberg skrev:
racefan skrev:
vet ju inte hur hållbar motorn är org men det runt om e ju inte så dyrt.
250 hk ca så finns det ju massor beg aggregat från ex 850 turbo, 9000 aero mm
sen tryckrör  ic ,grenrör ,spridare mm o ev ett tilläggssprut då.
är väl grenrör spridare ic programvara mapsensor  avgas som e kostsamt men allt finns väl beg utom grenrör.
Sant det där om grenröret, dock så verkar det ju som att man kan "snickra" ihop ett eget om man är duktig med rör och svets. Har sett en del, både här på forumet och på andra forum som svetsat ihop sina egna grenrör.
Det jag annars tycker är märkligt, man ser folk med sina äldre bilar, dom bara trycker ner turbon i bilen. Man måste väl sänka komp. och sånt om inte jag är helt ute och cyklar?
vad har du för org effekt?  du kan säkert klara dig om du inte ökar effekten för mycket ..ev en tjockare topppackning. Jodå grenrör kan man snickra ihop .allt hänger på hur mycket pengar du vill lägga o hur seriöst du ska göra allt.
Org. hk ligger på starka 103hk med en 1.6L v16 motor


199 Inlägg
5 december 2006
#15
Alltså vill du öka effekten med mer än 100%, tål växellåda och allt annat runtomkring det då?


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
5 december 2006
#16
NITROUS skrev:
inte lagligt att köra turbokonverterat heller tongue
nope, någon kanske borde länka sharkys sticky om turbokonvertering/effekthöjning.

jag tror att du kommer lägga ner din ide om effekthöjning då nästan allt förutom avgas/chip inte går igenom...

man lever bara en gång så lev väl!

5 december 2006
#17
Lär ju inte finnas färdiga kit till din bil men till andra brukar det vara dyrt.. runt 30-50k.

Då är ju frågan om det inte är värt att köpa en ny bil?

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

10 287 Inlägg
5 december 2006
#18
Min tumregel är ca 300kr/Hkr på en motor som redan har turbo. Låt oss leka med tanken att din Fiat redan har turbo och du vill upp från 100 till 200Hkr. Då skulle det alltså kosta runt 30.000kr.
Men nu har du en sugis - kasta på en 10.000 till så kanske det räcker.

/Göran

Hamberg skrev:
......då jag är mest intresserad av vad det ungefär skulle kosta.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 Inlägg
5 december 2006
#19
med den effektökningen blir det svårt...då får du lov att fixa mycket...hela drivlinan får förstärkas eller byttas ut...tror det är bättre du söker ett annat alternativ...men om du ändå har bestämmt dig så är det bara att jobba på...men räkna med att det blir mkt dyrare än du väntar dig...


326 Inlägg
8 december 2006
#20
jag höll på att räkna va det skulle kåsta å turbokonvertera mercan! å det skulle inte bli gratis! runt 6-10k för bond trimmning dvs bara grenrör å kåkt ladd ca 0,4bar! då ska den ge runt 250hp! men om ja skulle va seriös skulle det gå på ca 60k men då siktar ja på minst 350hp men motorn bli byggd för ca 4-500hp men det pallar inte drivlinan för! det täl på min merca mellan 3-400hp sejs det

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!


Sök