zzr94092 skrev:
absolut att remmen är för dåligt spänd,iom, att den började att skrika vid högre elförbrukning. Ja,du lossar på mutter/skruv 1 som du markerat..Det är INTE lagret som låter,blir ett mer rumlande/malande ljud då..Så spänn remmen,ta någon till hjälp att trycka ,ta i rättså bra, generatorn båkåt när du drar till muttern
Jag tror faktiskt att du hade rätt!! Har nu lyckats spänna remmen och - ljudet är borta! Vågade knappt tro det först , utan har bara väntat på att det skulle dyka upp igen, men än så länge har det inte gjort det. Halleluja och tusen tack!
Så här låter motorn nu (välj "Slow Download"):
http://speedy.sh/bczYE/MotorljudOchavgaser.mp3Tycker dock det "puttrar" lite... I början är det inspelat under motorhuven på lite olika ställen, och just i slutet är det vid avgasröret. Ska det låta sådär, eller låter det ok? Låter det som misständning?
Och så här ser avgaserna ut (kan ta en stund att ladda ner, då det är en film):
http://speedy.sh/WjTVP/Avgaser.aviJag har haft rätt dåliga värden på senaste besiktningarna:
CO: 0,5 (0,5)
CO2500 0,3 (0,3)
HC 100 (100)
Lambda 1,02 (0,97 - 1,03)
En annan sak är att bilen lätt hugger/rycker i låg fart/låg växel och reagerar med fördröjning på gaspåslag på ettan (kan nästan få motorstopp när jag ska iväg från rödljusen, trots att jag gasar).
Har kollat tändstiften. Ett stift hade olja i gängorna, detta är rengjort (stift och gängor). Samtliga stift var lite sotiga/mörka i gängorna. Jag är dock inte säker på att det är det som var problemet...
Någon som kan luska fram något från uppgifterna ovan?