2900
Sök

Volvo 850 T5 Automat problem efter bytt växellåda

jacker
353 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#1
Hejsan,

Det är så att jag har en Volvo 850 import som har varit lite dålig i växlarna och efter mycket om och men slutade den att göra som man ville så när man la i "R" så gjorde den inget och när man kom upp i fart så var den seg att lägga i andra växlarna och gick aldrig i sista växeln så den varvade bra när man var uppe i farten. så nu har man slängt ut den gamla lådan, (helvete vad oljan i den var "skit" stank som bara den) I men en annan Automat låda inga problem efter ett par dagar så var allt på plats men den vägrar gå bra nu. Så dör helt o hållet om man inte gasar till den i starten men varvet ligger på en ca 500 utan att man rör något. Gasar man och försöker hålla kvar varvet så är det som den pulserar kan inte helt ligga på ett och samma. Även den röker svart rök hela tiden.

kollade även felkoderna på bilen som är följande.
(kollat upp även vad för felkoderna är så)

A1 Växellåda.
213
A2 Bränslesystem.
521    212   121   245   223   125   531   115   411   311   521

svar på det hela som kan hjälpa enkelt är sjukt bra då det börjar bli lite väl kalt ute nu för tiden! smile
Senast redigerat av jacker90 (23 oktober 2014)

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

558 Inlägg
23 oktober 2014
#2
Kan ju vara gamla lagrade koder, prova radera dom och kör en sväng och kolla koderna igen.


jacker
353 Inlägg
23 oktober 2014
Trådstartare
#3
aa, det var några gamla koder, nollade och nu finns det inget fel i alla fall men fortfarande är väldigt dålig.
den går så dåligt så det går knappt att köra med den. fick knappt igång den innan den dog. måste ha gas på hela tiden för att den ska ens vara nära o starta och nu får jag inte igång den (troligen blött stiften för mycket) Ska även testa imorgon och byta fördelarlocket. se om det är den som kanske spökar lite nu

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

jacker
353 Inlägg
25 oktober 2014
Trådstartare
#4
jacker90 skrev:
aa, det var några gamla koder, nollade och nu finns det inget fel i alla fall men fortfarande är väldigt dålig.
den går så dåligt så det går knappt att köra med den. fick knappt igång den innan den dog. måste ha gas på hela tiden för att den ska ens vara nära o starta och nu får jag inte igång den (troligen blött stiften för mycket) Ska även testa imorgon och byta fördelarlocket. se om det är den som kanske spökar lite nu

Nu verkar bilen vara helt år skogen. nu bara gnager den och hoppar inte gång för 5 öre. bytte fördelarlocket men ingen skillnad, får kolla upp senare om det kommer ens gnistor. soppar verkar den få. alla kontakter är som dom ska. så vad sjutton kan störa det hela nu då! :S

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

1 938 Inlägg
25 oktober 2014
#5
Gnistan som du redan nämnt, kolla samtliga stift, återkom sedan.

1 938 Inlägg
25 oktober 2014
#6
Gå över alla tryckrör också, drar den tjuvluft så blir den riktigt grinig!
Kolla tomgångsmotorns kontakt och dess slang också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
25 oktober 2014
#7
om bilen gick normalt från början så kan du anta att allt är som det ska.
så börjar där du varit på alltså vid lådan.  så skulle kolla slangen mellan turbon och lmm kolla att alla kontakter sitter i . skulle även ta ur vevaxelgivaren och kolla där.  vet att när jag var runt 20bast råkade vi döda en på en 850 när vi mosade upp lådan smile

Kör fort så hinner inget hända...

jacker
353 Inlägg
25 oktober 2014
Trådstartare
#8
Glesmark skrev:
Gnistan som du redan nämnt, kolla samtliga stift, återkom sedan.

gniska kom förut nu kommer det ingen tydligen.


Glesmark skrev:
Gå över alla tryckrör också, drar den tjuvluft så blir den riktigt grinig!
Kolla tomgångsmotorns kontakt och dess slang också.

när jag fick igång den första gången så verkade den som den drog lite tjuvluft men är igenom kollad och verkar inte läcka nu, dok inte kunnat kolla helt o håller då bilen inte går igång.


Growe skrev:
om bilen gick normalt från början så kan du anta att allt är som det ska.
så börjar där du varit på alltså vid lådan.  så skulle kolla slangen mellan turbon och lmm kolla att alla kontakter sitter i . skulle även ta ur vevaxelgivaren och kolla där.  vet att när jag var runt 20bast råkade vi döda en på en 850 när vi mosade upp lådan smile

just precis den fungerade när man tog in den sedan död efter man tog ut den för att snabb testa och byta plats på bilen till en annan lyft. efter det vägrade den.

gjorde ett special bygge nyss med endast lmm och tomgångsmotorn men vägrade då ingen gnista kommer nu.
har bytt
tändfördelaren. tändmodulen. vevaxelgivaren.

ingen skillnad efter något av detta, ska beställa nya stift och se om det hjälper

Men annars när man byter Automatlåda bär man eller spelar det någon roll om styrboxen från den gamla bilen medföljer eller inte.

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

1 938 Inlägg
25 oktober 2014
#9
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.

699 Inlägg
26 oktober 2014
#10
Inte klämt någon kabel? Säkringarna är hela?

Bilgalen elektriker :)

jacker
353 Inlägg
26 oktober 2014
Trådstartare
#11
Glesmark skrev:
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.

Hur mäter jag det dåda enklast (el är inte min starka sida), mätte väldigt enkelt i kontakten till Tändförstärkaren fick i alla fal ström fram till den i olika siffror.

JonasHalt skrev:
Inte klämt någon kabel? Säkringarna är hela?

säkringar är hela och alla kablar och kontakter var märkta och undan plockade så inget skulle ligga ivägen. när man monterade växellådan.

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

6 632 Inlägg
26 oktober 2014
#12
jacker90 skrev:
Glesmark skrev:
Jag vill gå lite på Growes linje om det inte kommer gnista längre, vänta lite med stiften om dom du har inte är något fel på. Det är mer än en slump att det inte tänder på någon av 5 stift, mät resistansen genom vevaxelgivaren innan du börjar köpa mer prylar.

Hur mäter jag det dåda enklast (el är inte min starka sida), mätte väldigt enkelt i kontakten till Tändförstärkaren fick i alla fal ström fram till den i olika siffror.

Mät resistans (kilo) från givarkontakten, när motorn vevas runt ska resistansen ändras.

De/Dem

jacker
353 Inlägg
26 oktober 2014
Trådstartare
#13
YEY nu startar den. var på krigszonen och slänga hela skiten men efter jag bytte till andra tändstift så gick den igång direkt.

MEN!!!
jag skulle ut och testköra den men nya lådan och la i "R" gick ut utan problem. kom ut och la då i "D" körde framåt inte ens 50 meter lungt, stanna till och la i "R" igen för och testa. INGEN reaktion. då la jag i "D" samma där så nu driver den inte alls till skilnnad från förut. men skumt att jag fick i den när jag skulle ut ut verkstaden men inte efter man rullat några meter. :S  startade om den men ingen skillnad men av ren slump gick den till "R"  växeln när man juklade på spaken, men ett par meter så gick det inte. :S väldigt konstigt :S nu får la se om det kanske är spaken som är kaputt.

eller vad tror ni. innan jag bytte låda så gick den bara lågt på "D" nu inget alls

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

jacker
353 Inlägg
26 oktober 2014
Trådstartare
#14
Efter jag startat bilen låter det lite konstigt ljud från motorrumet, men när ljudet försvinner, försvinner även kraften från lådan så att den driver inget efter det hela.  efter det så känns det som att växlarna inte läggs i överhuvud taget.

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
27 oktober 2014
#15
olja?
hur monterade du lådan..  ska ALDRIG röra konverten på lådorna utan den lådan man monterar ska ha sin egna konverter och det gäller att den är i monterad rätt..  låter som du inte fått i konvetern rätt..

Kör fort så hinner inget hända...

jacker
353 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#16
oljan verkar hög på stickan. mins jag inte fel så låg den vi sidan av innan.

Mitt projekt, kolla in och kommentera http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 0#p3107330 Volvo 850 T5


Sök