2540
Sök

Velar ang Volvoköp

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 november 2014
#21
Evildan skrev:
Mattia-SS skrev:
Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Då du får en bensindriven bil som rullat kortare/är nyare för samma summa som en dieselbil av samma modell kostar plus att det är lite dyrare servicekostnader om än marginellt på dieselbilen om du servar på en icke märkesbunden verkstad så anser jag att det är vettigare med en bensinversion av V70.
Om du nu inte är väldigt sugen på den härliga detaljen dieseldriven parkeringsvärmare som är ett värde i sig när bilen inte är parkerad på elstolpe eller garage vintertid.

Finns ju bensinvärmare med tidur oxå...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
2 november 2014
#22
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
Mattia-SS skrev:
Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Då du får en bensindriven bil som rullat kortare/är nyare för samma summa som en dieselbil av samma modell kostar plus att det är lite dyrare servicekostnader om än marginellt på dieselbilen om du servar på en icke märkesbunden verkstad så anser jag att det är vettigare med en bensinversion av V70.
Om du nu inte är väldigt sugen på den härliga detaljen dieseldriven parkeringsvärmare som är ett värde i sig när bilen inte är parkerad på elstolpe eller garage vintertid.

Finns ju bensinvärmare med tidur oxå...

Inte så vanliga som dieselvärmare men visst det finns och dom fungerar i regel utmärkt även dom.
Eftermontering behöver inte heller generera ett stort hål i plånboken då det finns begagnade att tillgå från bildemonteringar.
(Jag överväger själv att montera en på Priusen, förslagsvis en gasdriven, Primus big_smile )

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
#23
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Då du får en bensindriven bil som rullat kortare/är nyare för samma summa som en dieselbil av samma modell kostar plus att det är lite dyrare servicekostnader om än marginellt på dieselbilen om du servar på en icke märkesbunden verkstad så anser jag att det är vettigare med en bensinversion av V70.
Om du nu inte är väldigt sugen på den härliga detaljen dieseldriven parkeringsvärmare som är ett värde i sig när bilen inte är parkerad på elstolpe eller garage vintertid.

Finns ju bensinvärmare med tidur oxå...

Inte så vanliga som dieselvärmare men visst det finns och dom fungerar i regel utmärkt även dom.
Eftermontering behöver inte heller generera ett stort hål i plånboken då det finns begagnade att tillgå från bildemonteringar.
(Jag överväger själv att montera en på Priusen, förslagsvis en gasdriven, Primus big_smile )

Ja det var väl vanligare förr. Riktigt skönt med varm frostfri bil på morgonen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
2 november 2014
#24
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Finns ju bensinvärmare med tidur oxå...

Inte så vanliga som dieselvärmare men visst det finns och dom fungerar i regel utmärkt även dom.
Eftermontering behöver inte heller generera ett stort hål i plånboken då det finns begagnade att tillgå från bildemonteringar.
(Jag överväger själv att montera en på Priusen, förslagsvis en gasdriven, Primus big_smile )

Ja det var väl vanligare förr. Riktigt skönt med varm frostfri bil på morgonen

Är inte så dyrt med ny värmare heller.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Weba … 12&w=3

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
#25
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Inte så vanliga som dieselvärmare men visst det finns och dom fungerar i regel utmärkt även dom.
Eftermontering behöver inte heller generera ett stort hål i plånboken då det finns begagnade att tillgå från bildemonteringar.
(Jag överväger själv att montera en på Priusen, förslagsvis en gasdriven, Primus big_smile )

Ja det var väl vanligare förr. Riktigt skönt med varm frostfri bil på morgonen

Är inte så dyrt med ny värmare heller.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Weba … 12&w=3

Det blir ju några spänn om man ska ha lite lulllull med fjärr men det kan det kanske va värt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
2 november 2014
#26
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:

Ja det var väl vanligare förr. Riktigt skönt med varm frostfri bil på morgonen

Är inte så dyrt med ny värmare heller.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Weba … 12&w=3

Det blir ju några spänn om man ska ha lite lulllull med fjärr men det kan det kanske va värt

En elstolpe i E:A kostar runt 200-400kr/månad beroende på förening/hyresvärd och den kan ju enbart användas när bilen står hemma.
Värmaren fungerar överallt. (utomhus wink )

Har man kvar bilen länge är det närapå en ren vinst.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
2 november 2014
#27
Evildan skrev:
DiwraZ skrev:
Evildan skrev:

Är inte så dyrt med ny värmare heller.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Weba … 12&w=3

Det blir ju några spänn om man ska ha lite lulllull med fjärr men det kan det kanske va värt

En elstolpe i E:A kostar runt 200-400kr/månad beroende på förening/hyresvärd och den kan ju enbart användas när bilen står hemma.
Värmaren fungerar överallt. (utomhus wink )

Har man kvar bilen länge är det närapå en ren vinst.

Så dyrt är det inte här. Men det är nog ingen tokig investering.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

* Voff voff *
10 591 Inlägg
3 november 2014
#28
Mattia-SS skrev:
Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Men det är ju vid break-even, så det är ju inte så märkligt att det "bara" blir 13:- där väl? Det står ju att du sparar om du kör mer än 711 mil...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

188 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#29
Brådhis skrev:
Mattia-SS skrev:
Enl en uträkning här http://www.dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/ visar det att jag tjänar på att köra diesel efter 711 mil men vad jag missade innan var att årskostnaden skiljde bara 13Kr !! Då kan man ju tycka att dieseln ändå har en fördel genom att det blir trevligare vid pumpen varje gång man tankar plus som sagt det härliga dieselvridet.

Minus förstås är inköpspriset och enl en del högre servicekostnader?

Men det är ju vid break-even, så det är ju inte så märkligt att det "bara" blir 13:- där väl? Det står ju att du sparar om du kör mer än 711 mil...

//Brådhis

Nä jag stirrade mig blind på ordet "tjänar" sen att det var så lite var ju en chock:-) Har fortfarande inte bestämt mig!


736 Inlägg
3 november 2014
#30
Hur räknade du? Jag kollade en D5 -05 skatt 6641 kr/år transportstyrelsen och 0,79 liter/mil blandad körning med automat enligt Volvo. Min 0.93 liter/mil och 2830 kr/år ger 1951 mil som brytpunkt. Skulle dieseln bli 1 kr dyrare än bensin (vilket inte är helt orimligt då efterfrågan på diesel ökar) är brytpunkten 3261 mil istället...


188 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#31
frasse4 skrev:
Hur räknade du? Jag kollade en D5 -05 skatt 6641 kr/år transportstyrelsen och 0,79 liter/mil blandad körning med automat enligt Volvo. Min 0.93 liter/mil och 2830 kr/år ger 1951 mil som brytpunkt. Skulle dieseln bli 1 kr dyrare än bensin (vilket inte är helt orimligt då efterfrågan på diesel ökar) är brytpunkten 3261 mil istället...

Jag räknade med 5200kr i skatt! Vilken V70 har 6600kr i skatt? Sedan räknade jag med ett snitt på 0.7L/mil. Jag kör som sagt som en 90 åring.


736 Inlägg
3 november 2014
#32
Jag tog en random D5 automat här på garaget, men kollade två till nu och båda dem har 6133 kr/år...


188 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#33
frasse4 skrev:
Jag tog en random D5 automat här på garaget, men kollade två till nu och båda dem har 6133 kr/år...

Du skrev att din tog 0.93. Är det en automat eller manuell? Vilken slags körning har du och motor? Turbo eller inte?


736 Inlägg
3 november 2014
#34
Mattia-SS skrev:
frasse4 skrev:
Jag tog en random D5 automat här på garaget, men kollade två till nu och båda dem har 6133 kr/år...

Du skrev att din tog 0.93. Är det en automat eller manuell? Vilken slags körning har du och motor? Turbo eller inte?

Jag har automat och turbo (2,5T). Som jag skrev tidigare kör jag mest eco-drivning en hel del pendling genom Sthlm så kanske 50/50 landsväg och stad. Om man skippar kick-down och kör riktigt med ett ägg under pedalen kan man kanske få ner förbrukningen 5-10% till...


188 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
#35
Tycker nästan att min körning borde gå under litern då i alla fall med en bensinare automat.


* Voff voff *
10 591 Inlägg
4 november 2014
#36
frasse4 skrev:
Jag tog en random D5 automat här på garaget, men kollade två till nu och båda dem har 6133 kr/år...

Från -06 när dom fick partikelfilter är skatten lägre (4400:- på manuell och 5600:- på automat). En V70N 163 hk utan partikelfilter drar inte 0,79 annat än möjligen i stadstrafik. Min D5 (185 hk) MED partikelfilter och 18" drog 0,75 i snitt och då var det både släpdragning ganska frekvent och även köer tvärs genom Stockholm nästan dagligen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

188 Inlägg
12 november 2014
Trådstartare
#37
Nu har jag lite mer kött på benen och har bestämt mig för en bensinare S80 från 07 o framåt. Någon som har erfarenhet av S80´n?
Jag behöver egentligen inte en kombi, jo kanske 2ggr per år men då får det lösa sig på nåt sätt. S80´n ser jäkligt sober ut och är inte så vanlig. Letar efter en 07 o framåt med automatlåda. Varför verkar alla har stora stereon med AUX?


Evildan
12 november 2014
#38
Har kört V70 D5 -08 360000km som Taxi i 3år, många irriterande småfel, elfel såsom krånglande dörrlås, knirrande inredning, mittkonsollen/växelspakskonsollen känns som dom vore tillverkade av återvunnen plast från en -80 tals Corolla, trots att jag gillar Toyota utrycker jag mig så.
Några hjullager fram i tidigt skede fick bytas tillika styrväxeln som började läcka i en tätning efter cirka ett år eller 120000km.
Värmepaketets element började läcka i systerbilen efter 2år.

Att de flesta har stora stereon beror säkerligen på att den ingick i något paket som handlarna prånglade ut.

Forummoderator
18 008 Inlägg
12 november 2014
#39
Evildan skrev:
Har kört V70 D5 -08 360000km som Taxi i 3år, många irriterande småfel, elfel såsom krånglande dörrlås, knirrande inredning, mittkonsollen/växelspakskonsollen känns som dom vore tillverkade av återvunnen plast från en -80 tals Corolla, trots att jag gillar Toyota utrycker jag mig så.
Några hjullager fram i tidigt skede fick bytas tillika styrväxeln som började läcka i en tätning efter cirka ett år eller 120000km.
Värmepaketets element började läcka i systerbilen efter 2år.

Att de flesta har stora stereon beror säkerligen på att den ingick i något paket som handlarna prånglade ut.

Min herre kan inte köra bil. Ingen nyhet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 november 2014
#40
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Har kört V70 D5 -08 360000km som Taxi i 3år, många irriterande småfel, elfel såsom krånglande dörrlås, knirrande inredning, mittkonsollen/växelspakskonsollen känns som dom vore tillverkade av återvunnen plast från en -80 tals Corolla, trots att jag gillar Toyota utrycker jag mig så.
Några hjullager fram i tidigt skede fick bytas tillika styrväxeln som började läcka i en tätning efter cirka ett år eller 120000km.
Värmepaketets element började läcka i systerbilen efter 2år.

Att de flesta har stora stereon beror säkerligen på att den ingick i något paket som handlarna prånglade ut.

Min herre kan inte köra bil. Ingen nyhet.

Nej, det är inte en nyhet, inga taxiförare kan köra bil, det är allmänt vedertaget. cool
1200000km i tjänsten utan en olycka där jag varit vållande då jag blivit påkörd bakifrån vid tillfälle samt fått in en bil i sidan i en trafikstockning förutom en påkörd hare en mörk vinternatt.
Fast detta har egentligen ingenting att göra med att jag körde sönder bilen och förorsakade diverse elfel med felaktigt handhavande. wink
Senast redigerat av Evildan (12 november 2014)


Sök