3 november 2014
Trådstartare
Har precis satt på vinterdäcken och dom ser ut som skit, gick från snygga 18 tums sommarfälgar till rostiga 15 tums däck men men..istället för att lägga ner cash på "snygga" vintersulor så tänkte jag istället plastidippa hela bilen mattsvart sålänge och vänta lite med nya vinterfälgar och däck..
Det jag har köpt för projektet är:
*Wagner 550W elektrisk färgspruta (1195:- på bauhaus)
*3,8 liter svart plastidip (1695:- på mekonomen)
*4 burkar cellulosaförtunning (119:- /st totalt 476:- på mekonomen)
*2 rullar med maskeringstejp (59:- /st totalt 118:- på bauhaus)
*1 rulle golvpapp 20 meter (49:- på bauhaus)
*3 pack andningskydd (119:-)
=totalt: 3652:-
Rensade ur mammas garage från prylar och kör nu hela bilen där. Kan inte vara i mitt eget garage då grannen har klagat tidigare på att det luktar när jag målar och sprayar saker i garaget och mamma behövde rensa i garaget så tänkte att jag tar två flugor i en smäll och kör där.
Mina tips än sålänge är att använda riktig gasmask då andningskydden suger, jag har haft en bandana över andningskyddet för att ens klara att spraya ett enda lager på bilen..Plastidip luktar riktigt starkt, man blir illamående och yr!
Färgen räckte precis.. målade 4 lager, jag blandade 50-50 med cellulosaförtunningen och rörde om ordentligt. Har låtit färgen torka ca 40 min mellan varje lager. Skulle egentligen viljat måla lite mer, 2 lager till hade varit optimalt.. Huven, taket och bak var då ändå målat sen tidigare.. Så om jag ska köra hela bilen igen så skulle jag nästa gång köpt 2 st 3,78 liters burkar och 8 liter förtunning.