4299
Sök

Förgasar konvertera volvo b234 hur gör jag

93 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#21
man behöver inte avgasrening på amatör bygge har han på sfro sagt iaf men ringer och kollar en gång extra

1 938 Inlägg
5 november 2014
#22
viking_norling skrev:
man behöver inte avgasrening på amatör bygge har han på sfro sagt iaf men ringer och kollar en gång extra

Det beror på om bilen har katalysator original eller inte har jag för mig. Har den katalysator så skall allt tas original för att slippa avgasintyg för motorn tror ja.

Nån som är helt säker får ta vid här, jag minns för luddigt och är för lat för att läsa genom sfro-boken.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2014
#23
Men du undrar hur man förgasarkonverterar en motor. Du har lite större problem framför dig om du ska svänga ihop ett amatörbyggt fordon. Tror du börjar i fel ände...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2014
#24
Glesmark skrev:
viking_norling skrev:
man behöver inte avgasrening på amatör bygge har han på sfro sagt iaf men ringer och kollar en gång extra

Det beror på om bilen har katalysator original eller inte har jag för mig. Har den katalysator så skall allt tas original för att slippa avgasintyg för motorn tror ja.

Nån som är helt säker får ta vid här, jag minns för luddigt och är för lat för att läsa genom sfro-boken.

Ett amatörbyggt fordon byggs inte på ett befintigt fordon. Utan utav delar av befintliga fordon eller egen tillverkning. Alltså blir det ett fordon av årets modell. Frågan kvarstår dock om det krävs avgasrening på ett amatörbyggt fordon. Finns ju ingen vettig anledning till att det skulle vara tillåtet med nya fordon utan avgasrening.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2014
#25
Cheva s10 cab med b234 förgasarutförande bw35låda fast kanske hardtop som är taksänkt. Är det receptet på ditt bygge?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

93 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#26
samt hydraler å ny lr moddad bakram altså en lowrider å ny bakaxel bakaxeln tar jag från en s10 med fyrcylindrig motor och dropp spindlar fram

5 111 Inlägg
5 november 2014
#27
DiwraZ skrev:
Glesmark skrev:
viking_norling skrev:
man behöver inte avgasrening på amatör bygge har han på sfro sagt iaf men ringer och kollar en gång extra

Det beror på om bilen har katalysator original eller inte har jag för mig. Har den katalysator så skall allt tas original för att slippa avgasintyg för motorn tror ja.

Nån som är helt säker får ta vid här, jag minns för luddigt och är för lat för att läsa genom sfro-boken.

Ett amatörbyggt fordon byggs inte på ett befintigt fordon. Utan utav delar av befintliga fordon eller egen tillverkning. Alltså blir det ett fordon av årets modell. Frågan kvarstår dock om det krävs avgasrening på ett amatörbyggt fordon. Finns ju ingen vettig anledning till att det skulle vara tillåtet med nya fordon utan avgasrening.

Amatörbyggen kan man söka avgasdispens för, ja.

Men jag undrar ju varför man prompt skall ha en B234 om man vill ha förgasare och skiter i effekt.
Då är ju enklare, billigare, bättre att bara slänga dit en vanlig B21 eller B23 förgasarmotor.
Senast redigerat av Volvo544special65 (5 november 2014)


93 Inlägg
5 november 2014
Trådstartare
#28
för den motorn är snyggare

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
5 november 2014
#29
viking_norling skrev:
för den motorn är snyggare

Visst är 16v toppen snyggare men inte med en förgasare på. I mina öron låter detta som receptet på ett OMBYGGT FORDON. Vad är det som skulle göra detta till ett amatörbyggt fordon?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 november 2014
#30
DiwraZ skrev:
viking_norling skrev:
för den motorn är snyggare

Visst är 16v toppen snyggare men inte med en förgasare på. I mina öron låter detta som receptet på ett OMBYGGT FORDON. Vad är det som skulle göra detta till ett amatörbyggt fordon?

helt klart då är det följande som gäller motorn måste ha samma eller nyare årgång och är den för ny är det intyg på motorn som gäller..


en förgasarkonveterad 234F är bara att fetglömma..

Kör fort så hinner inget hända...

prestanda framför utseende
225 Inlägg
6 november 2014
#31
tja..... gör som du vill. förgasarkonvertera du din b234 . kommer bli kanonbra !

hoppas du byggt bil innan för du kommer snart upptäcka hur jävla långt ifrån det är att bygga med färdiga delar.....

lycka till !


39 Inlägg
6 november 2014
#32
Amatörbyggt fordon har idag en generell avgasdispens, de enda avgas/miljökraven är egentligen max 4,5% CO på tomgång och sluten vevhusventilation.

Utan att se hela specen på bygget är det svårt att bedöma om det bör klassas som amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon, men om man byter ut större delen av ramen, byter motor osv. så är det nog nära.

Rent tekniskt sett så är det "bara" att ordna ett förgasarinsug och se till att man har tändning som funkar - rimligen har B234F en helt stel fördelare utan centrifugalförställning, den behöver kontrolleras av en databox som ger en fungerande tändkurva. Alternativt får man sätta dit en fördelare med centrifugalförställning.

Jag kan också tycka att det verkar onödigt att ta bort insprutningen, effekten (156 eller 165 hk beroende på version?) bör ju inte vara något problem i ett amatörbygge.

Gustaf


93 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#33
hur får man tändningen att funka då? hadde inte tänkt på att den styrs elektoniskt  :-S

klabbarpan
3 041 Inlägg
6 november 2014
#34
Flytta toppen till ett standard b230 block med blockmonterad fördelare för förgasare.. Problemet löst.


93 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#35
okey :-)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 november 2014
#36
nixon89 skrev:
Flytta toppen till ett standard b230 block med blockmonterad fördelare för förgasare.. Problemet löst.

inte riktigt så lätt då toppen tar i locket.. men man kan göra om det polarn körde med blockmonterad fördelare förut på sin 360 16v turbo.  men det var något skumnt lock som är väldigt lågt man får använda sig av

Kör fort så hinner inget hända...

cheva1987
6 november 2014
#37
För de första ska man ha 16v topp på b230 så måste man sätta i b234ans kolvar i b230 annars slår man sönder ventilerna. Sen block monterad fördelarare gör man så här. Först måste man ha mellan axeln som driver fördelaren. Så mellan axeln o fördelare samt tändboxtar man ftån 240 88-89 tändbox sitter på höger skärm. Sen måste du ha saab 900ans fördelarlock o korta ner 240ins fördelare. Då pplockar du ur precis allt ur fördelaren försiktigt sen får du kapa av halsen på fördelare o svetsa ihop igen..


Sök