3461
Sök

Saab 9-5 Biopower (2006) vit rök från avgasröret

26 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Igår hände det, på väg hem, par km bara. Bilen började rycka vit från avgasröret att andra bilar bakom fick nästan krypa fram för att kunna ta sig genom röken från min.
Kom hem och bytte oljan och filtret, trodde jag det skulle hjälpa, men nope. Bilen rycker fortfarande och har svårt att håla tomgång.

Efter mycket läsning så förstod man att det är antingen turbon som gav upp eller topplocks packningen.
Jag tittade och såg att kylarvätskan är kvar i behållaren, så jag misstänker att det är turbon som gav upp.
Så jag funderar på att köpa en turbo aggregat och få bilen upp på pallar o byta den.

Hittade ett ställe som har en bra offert.

http://www.maptunparts.se/turbosystem/t … lykol.html

Är det nån som har handlat denna kit?

498 Inlägg
6 november 2014
#2
Kolla så att turbon verkligen är kass så du inte beställer i onödan. Den får glappa lite radiellt men inte axiellt.

Om det nu är turbon som är kass så får du kolla upp varför den gick sönder? Kan bl.a vara stopp till returen m.m. Har den rullat långt?
Senast redigerat av SLG (6 november 2014)

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

26 Inlägg
6 november 2014
Trådstartare
#3
Den har gått 20.000 mil. Jag fyllde på olja rätt ofta. Minst en gg varannan månad, det senaste året.
Jag upptäckte också att man fick P1101. Kollade och såg att vakuum slangen var loss.
Satte den tillbaka men efter ett tag kom den loss igen. Köpte från mekonomen slang, men den var lite tjockare (mindre radium inuti). Jag ersatte den gamla vakuum slangen. Efter en vecka kom P1105 också. Provade dra i wastegate och den kom tillbaka fint. Bytte en liten kort vakuum slang och efter 2 dagarn fick man fylla på olja. Jag använde 10-40W. Efter några timmar började den ryka ut den vita röken..
Senast redigerat av remsan (6 november 2014)

26 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#4
Tog tid på mig idag och började skruva lite. Fick loss insugsröret, blottade ut turbon o tog en bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-57573fbdc2af02c942b5641ba2d2217d.jpg

Jag kommer att beställa den jag listade ner. Är det nån som har köpt "ekonomi" turboaggregaten från maptunparts?

3 295 Inlägg
8 november 2014
#5
Maptunkitet funkar bra för vardagligt bruk.


1 498 Inlägg
8 november 2014
#6
Glöm inte att plocka ner sumpen och rengöra silen.


26 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#7
Japp! Har beställt en sil också och skrivit ut den fina guide med bilder från nätet smile


ascona-tic skrev:
Glöm inte att plocka ner sumpen och rengöra silen.
Senast redigerat av remsan (9 november 2014)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 november 2014
#8
ascona-tic skrev:
Glöm inte att plocka ner sumpen och rengöra silen.

Och ett tillägg, gör rent alla oljerör ordentligt!


26 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
#9
Tack för svar och råd. Ska göra rent slangarna.

Turbon är ute nu. Får vänta ett par dagar innan den nya kommer hem.


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-cc41ff5bdc7705a25ef66f6366cc5500.jpg

336 Inlägg
9 november 2014
#10
Den där håller länge till... wink
Hade rekommenderat att uppgradera från GT17, de är ju inte direkt kända för att vara hållbara... smile

Just turbo power, no real shit.

3 259 Inlägg
9 november 2014
#11
Eller så köper du nya oljerör, brukar inte vara så dyra.

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

26 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#12
Var klar med den nya turbon. Fyllde på med olja/kylvätska, startade motorn.
Det kommer fortfarande rök. Väntade en hel del, minst 15 min, men rök kommer det fortfarande.
Kollade under bilen och såg lite läckage. Tyvärr så kommer den från den lilla armen vid Wastegate.
Har ingen aning vad man gör nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205575/205575-b76759d2ba8929b430c28458d8d71f33.jpg

Hur länge brukar det komma rök efter turbobyte?

47 Inlägg
13 november 2014
#13
Hejsan, du gjorde väl rent i slangar till och samt ic kylaren? annars kan det vara en anledning till röken.


26 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#14
Nej, jag har inte luft tryck så jag kan blåsa bort de sad.

47 Inlägg
13 november 2014
#15
plocka ner ic kylaren samt slangar och spola rent dom, annars kommer det att ryka länge. Ic är lätt att släppa ner, tror det bara är 2st bultar på fästet.


26 Inlägg
13 november 2014
Trådstartare
#16
Tackar! Ska göra det.

26 Inlägg
14 november 2014
Trådstartare
#17
Efter ett par km igår sent på kvällen försvann röken helt. Idag funkade bilen som det ska.
Men oljeråget o slangarna är kvar att rensa.

La ut en liten film med det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=ehalLlNiQqU

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
30 november 2014
#18
tack för filmen !! smile

BioPowered SAAB 9-5


Sök