Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig med denna bilen.
Hade tråkigt en kväll och röck WG-slangen (vilket jag inte borde ha gjort), skruva ut munstycket på förgasaren och säbkte tändningen lite till, han gick bra på 1.5bars men när jag kom upp i 1.7 började den att spika lite grann... :p
Small till nå SÅ IN ÅT HELVETE och dog...
Öppnade huven och såg att förgasaren flugit loss från turbon, satte dit den igen och startade bilen, den gick att köra med men var så FRUKTANSVÄRT orkeslös, fick dra iväg som en gammal gubbe och slira koppling på 4.000rpm. XD Sen när han väl kom upp i 4.500rpm och börja nå 1 bars laddtryck så small det till igen och den sköt ut i insuget (vilket är fyllt med soppa så det blir en sjuhelvetes till smäll kan jag lova!!! XD ), bilen dog igen och förgasaren flög loss från turbon och även Biltemas siliconslang gick åt helvete, skar itu en halvliters pet-flaska som passade PERFEKT över siliconslangen och lyckades ta mig hem iallafall. :p
Så kort och gott så tror jag att Biltemas topp-packning inte mår så värst bra efter all stryk den fått från explosioner jämförbara med en mindre mägd C4! XD Bilen startar och går, men knappt...
Så eftersom bilen i fråga är utav 79:ans årsmodell och skall inställa sig inför besiktning i Februari månad, så tänker jag nu byta motor helt i den istället. Då denna bil inte kan reggas med turbo om jag inte papprar om den till en 75'a och skaffar bänknings-intyg osv osv...
Har en 81:ans 244 med B23 som bara gått 20.150mil ståendes på gården som farsan har ägt dom senaste 10-12 åren. Tänkte stjäla motorn från den bilen och kasta i i 79:an istället, på med ett K-insug jag har liggande och på med en Weber 36/36 som jag kunde få av min polare.
Men i övrigt så kan jag meddela att jag är väldigt förvånad över hur pass bra bilen gått med Sugturbo, hade aldrig i mina vildaste drömmar kunnat trott att den skulle gå så pass bra som den gjorde, hade det inte varit för att jag röck WG-slangen så hade den nog fortfarande gått som en klocka.
Så jag rekommenderar STARKT till folk som vill bygga förgasarturbo att köra på sugturbo, det är så sjukt enkelt och funkar bättre än man tror.
Den startade alltid lätt och låg runt litern vid blandad körning. Mätte ett pwr gånger, gick på 0,8 liter milen vid motorvägskörning 100-120km/h och 1,4 vid RIKTIGT hård körning mellan byarna #FylleTaxi = "gasa rå fegis", "ge 'an va han tål", "spöa skiten", "få la se hur fort bilfan går uppför brantbacken" etc etc...
Hade ett klart och fint register utan några som helst missar utan att stumma den där förbannade tändplattan som alla påstår att man ska göra! :p
Men åter till ämnet; bilen ska få gå som sugis i fortsättningen då jag inte kan regga med förgasarturbo och jag har ett annat turbo projekt i en 75:ans 245:a.
Dock så kommer jag förmodligen att köpa mig en tidig140 med B20 och flytta över alla grejer till, då kommer jag även kunna regga bilen med motorn.
Så Sugturbo ska få leva vidare till våren!!!