2547
Sök

Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P

63 008 Visningar
Uppdaterades senast 21 september 2015
144 Inlägg
31 januari 2015
#161
en kugg på kamremmen har jag för mig är ca 6 grader så de blir för mycke för att de ska bli lite skillnad, står kamremmen fel går bilen typ som man tar bort en tändkabel, har man ställbart kamdrev kan man ställa graderna där men en hel kugg blir på tok för mycke smile

46 Inlägg
19 februari 2015
#162
hur går det tjockis?wink

5 mars 2015
Trådstartare
#163
Nu ska det bli tyyrbo..! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-a022fdd24afb0e22e4291a9308bac21d.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 mars 2015
Trådstartare
#164
Över gropen och bara till och börja då. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-09d57817e87c9f3abe0fc897b13844f1.jpg

Vill även tacka min farbror som lånar ut sitt väldigt formidabla garage till mig. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 mars 2015
Trådstartare
#165
Byte av tråg...

Trångt och jävligt, USCH..!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-07cc6d249d48e4e2bb89cd132dbd55b8.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

5 mars 2015
Trådstartare
#166
Turbo tråg (Y)

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-098725a7e4a7021e13a53f7d4607f7fc.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
5 mars 2015
#167
Behövde du lätta något på motorfästena för att få upp motorn lite för att komma åt? eller gick det bra? smile


3 april 2015
Trådstartare
#168
lewwan skrev:
Behövde du lätta något på motorfästena för att få upp motorn lite för att komma åt? eller gick det bra? smile

Ja, jag fick lossa på båda fästena och lyfta motorn tills toppen låg mot torpeden. gock PRESIS att få bort tråget då, men när jag skulle sätta dit det nya så tog ju SJÄLVKLART returen i sprängkåpan, så fick korta ner den lite och kapa ur lite ur skvalp-plåten i tråget för att få i oljepumpen. men gick till slut. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

3 april 2015
Trådstartare
#169
Sorry att jag inte uppdaterat på ett tag nu, men såhär vart det att se ut under huven i alla fall. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-5f016ea312f80c54eb47c65d0d26d0ed.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

3 april 2015
Trådstartare
#170
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-2065b9778781bd242eed691aad5a30fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-0991d36c6f613adc2474c7e8ca047f0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-9477e9df9739903f07e2043178a2681c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-3ead807d53617dc08a402a88a08d64ff.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

Skåning
739 Inlägg
3 april 2015
#171
Fräsigt bygge!

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

14 juli 2015
Trådstartare
#172
Nej, nu har jag kört med sugturbo. I bilen ett par månader, enda jag behövt göra är att fila brytarna ett par gånger, annars så har den ALLTID gått problemfritt. Utom den gången jag fick en JÄÄÄÄÄÄVLA baktändning på full gas och den klenaste punkten var dumpventilen (som var i plast) sprängdes i småbitar! 😝

Men brukar vara så att den som har mycket vill ha mer, och känner att jag vill ha mer effekt än vad jag någonsin kommer lyckas skrämma ur en B21:a med förgasare. 😛

Så nu har jag bestämt mig att jag ska göra en ny tråd på ett helt motorbyte, då jag ska i med en annan motor i samma bil.

Kommer att bli en rak 6a från 960serien på 2.8liter och turbo.
B6254 med topp och vev från B6304 och antingen 1st 19T turbo (eller större) eller 2st typ 13C turbos, beror lite på hur mycket plats jag har och vilka grejer jag ska använda.

Men ska börja med att köpa in motor och andra grundläggande grejer nu när jag fått jobb. Så kanske inte blir att själva motorbytet sker någon gång i vår/vinter.

Allt ska vara reggat och lagligt (utom slagvolymen, den får svenska staten och Harry-haffa tro är 2.5l)

Effektmål är 300+
Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (14 juli 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

3 120 Inlägg
14 juli 2015
#173
Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Nej, nu har jag kört med sugturbo. I bilen ett par månader, enda jag behövt göra är att fila brytarna ett par gånger, annars så har den ALLTID gått problemfritt. Utom den gången jag fick en JÄÄÄÄÄÄVLA baktändning på full gas och den klenaste punkten var dumpventilen (som var i plast) sprängdes i småbitar! 😝

Men brukar vara så att den som har mycket vill ha mer, och känner att jag vill ha mer effekt än vad jag någonsin kommer lyckas skrämma ur en B21:a med förgasare. 😛

Så nu har jag bestämt mig att jag ska göra en ny tråd på ett helt motorbyte, då jag ska i med en annan motor i samma bil.

Kommer att bli en rak 6a från 960serien på 2.8liter och turbo.
B6254 med topp och vev från B6304 och antingen 1st 19T turbo (eller större) eller 2st typ 13C turbos, beror lite på hur mycket plats jag har och vilka grejer jag ska använda.

Men ska börja med att köpa in motor och andra grundläggande grejer nu när jag fått jobb. Så kanske inte blir att själva motorbytet sker någon gång i vår/vinter.

Allt ska vara reggat och lagligt (utom slagvolymen, den får svenska staten och Harry-haffa tro är 2.5l)

Effektmål är 300+

Nu förstår jag att du gillar att skruva men är det inte enklare med en komplett T6 motor? Effekten når du utan problem och motorpaket och grenrör kostar inga stora slantar.


15 juli 2015
Trådstartare
#174
Bara det att T6an är på 272 hästar original. Och får MAX ha 225Hk och 275Nm i RN 240 som inte är ombyggt fordon.

Så går ej med T6...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

10 Inlägg
15 juli 2015
#175
Om du startar upp en ny tråd på det motorbygget så läre du länka den här så man kan följa den å smile


19 september 2015
Trådstartare
#176
Nu blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig med denna bilen.

Hade tråkigt en kväll och röck WG-slangen (vilket jag inte borde ha gjort), skruva ut munstycket på förgasaren och säbkte tändningen lite till, han gick bra på 1.5bars men när jag kom upp i 1.7 började den att spika lite grann... :p

Small till nå SÅ IN ÅT HELVETE och dog... hmm
Öppnade huven och såg att förgasaren flugit loss från turbon, satte dit den igen och startade bilen, den gick att köra med men var så FRUKTANSVÄRT orkeslös, fick dra iväg som en gammal gubbe och slira koppling på 4.000rpm. XD Sen när han väl kom upp i 4.500rpm och börja nå 1 bars laddtryck så small det till igen och den sköt ut i insuget (vilket är fyllt med soppa så det blir en sjuhelvetes till smäll kan jag lova!!! XD ), bilen dog igen och förgasaren flög loss från turbon och även Biltemas siliconslang gick åt helvete, skar itu en halvliters pet-flaska som passade PERFEKT över siliconslangen och lyckades ta mig hem iallafall. :p

Så kort och gott så tror jag att Biltemas topp-packning inte mår så värst bra efter all stryk den fått från explosioner jämförbara med en mindre mägd C4! XD Bilen startar och går, men knappt...

Så eftersom bilen i fråga är utav 79:ans årsmodell och skall inställa sig inför besiktning i Februari månad, så tänker jag nu byta motor helt i den istället. Då denna bil inte kan reggas med turbo om jag inte papprar om den till en 75'a och skaffar bänknings-intyg osv osv...

Har en 81:ans 244 med B23 som bara gått 20.150mil ståendes på gården som farsan har ägt dom senaste 10-12 åren. Tänkte stjäla motorn från den bilen och kasta i i 79:an istället, på med ett K-insug jag har liggande och på med en Weber 36/36 som jag kunde få av min polare. smile

Men i övrigt så kan jag meddela att jag är väldigt förvånad över hur pass bra bilen gått med Sugturbo, hade aldrig i mina vildaste drömmar kunnat trott att den skulle gå så pass bra som den gjorde, hade det inte varit för att jag röck WG-slangen så hade den nog fortfarande gått som en klocka. smile

Så jag rekommenderar STARKT till folk som vill bygga förgasarturbo att köra på sugturbo, det är så sjukt enkelt och funkar bättre än man tror.

Den startade alltid lätt och låg runt litern vid blandad körning. Mätte ett pwr gånger, gick på 0,8 liter milen vid motorvägskörning 100-120km/h och 1,4 vid RIKTIGT hård körning mellan byarna #FylleTaxi = "gasa rå fegis", "ge 'an va han tål", "spöa skiten", "få la se hur fort bilfan går uppför brantbacken" etc etc...
Hade ett klart och fint register utan några som helst missar utan att stumma den där förbannade tändplattan som alla påstår att man ska göra! :p

Men åter till ämnet; bilen ska få gå som sugis i fortsättningen då jag inte kan regga med förgasarturbo och jag har ett annat turbo projekt i en 75:ans 245:a.

Dock så kommer jag förmodligen att köpa mig en tidig140 med B20 och flytta över alla grejer till, då kommer jag även kunna regga bilen med motorn.

Så Sugturbo ska få leva vidare till våren!!! big_smile

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

2 121 Inlägg
19 september 2015
#177
roligt att läsa detta men kolla lite på google så många som byggt sugturbo med förgasare ända är att dom satt dit starkare nån sen haft förgasaren på rätt plats med ic å allt big_smile sen lite grövre plast som är i förgasaren


19 september 2015
Trådstartare
#178
Hackev8 skrev:
roligt att läsa detta men kolla lite på google så många som byggt sugturbo med förgasare ända är att dom satt dit starkare nån sen haft förgasaren på rätt plats med ic å allt big_smile sen lite grövre plast som är i förgasaren

Förstår inte vad du menar riktigt?

När jag har sökt runt efter Sugturbo-byggen så har jag bara mest hittat folk som byggt en traditionell/ren Sugturbo (att man bara styr med förgasaren och lär ha en kol-tätad turbo), oftast på Bubblor och mest i USA, inte alls lika vanligt i sverige.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!

792 Inlägg
19 september 2015
#179
Videoklipp! Varför får man aldrig se ett videoklipp på nått sånt här fränt sad


20 september 2015
Trådstartare
#180
J3n5 skrev:
Videoklipp! Varför får man aldrig se ett videoklipp på nått sånt här fränt sad

Har ett videoklipp när jag gasar från 50-160km/h som jag filmade med telefonen när bilen slog över till 20.000mil. Men annars så har jag nog inget mer tror jag. :p

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!


Sök