3010
Sök

Ctek vilken ska man ha ?

121 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#1
Nu är de dags o ställa in bilen men batteri ska ju underhåll laddas med vilken ctek laddare ska man använda ?


1 938 Inlägg
16 november 2014
#2
En för 12v batterier.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
16 november 2014
#3
henke1973 skrev:
Nu är de dags o ställa in bilen men batteri ska ju underhåll laddas med vilken ctek laddare ska man använda ?

Fråga i butiken som säljer Ctek så hjälper dom dig utifrån dina behov.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 Inlägg
16 november 2014
#4
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0

Jag kör med denna. Funkar perfekt. smile Rekond laddning har den också för längre avställning av bilen.

"Tar du hand om bilen, så tar bilen hand om dig"

21 761 Inlägg
16 november 2014
#5
När det gäller underhållsladdning så funkar det egentligen med relativt liten laddare, exempelvis MXS 3.8.

Personligen skulle jag nog föredra MXS 5.0 Polar eftersom att den har aningen högre laddspänning i sitt "vinterläge" än de andra för att ge lite bättre laddning i kyla, men för underhållsladdning spelar det ingen roll. smile

121 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#6
Ok tack ska kolla in mxs 5,0.  Men nästa problem BMW har ju batteri i skuff hur göra då man vill ju inte ha bakluckan öppen hela vinter eller motor huv för där finns ju +pol med eller tål kablarna o bli klämda lite?


Cupra_
16 november 2014
#7
henke1973 skrev:
Ok tack ska kolla in mxs 5,0.  Men nästa problem BMW har ju batteri i skuff hur göra då man vill ju inte ha bakluckan öppen hela vinter eller motor huv för där finns ju +pol med eller tål kablarna o bli klämda lite?

Du kan stänga huven det första steget utan större problem, men du får inte igen huven helt med kablarna där. I alla fall inte på min.
Senast redigerat av Deception (16 november 2014)

1 071 Inlägg
16 november 2014
#8
Eller så har du laddaren under huven och drar upp strömmen underifrån typ vid kylaren elle liknande finns ju massor plats överallt

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
16 november 2014
#9
Går det att få in en skarvkabel via grillen eller liknande?

I så fall kan du ju ha laddaren inuti motorrummet och koppla på plusanslutningen. Att klämma kablarna är aldrig en bra lösning i mitt tycke, det bör man undvika. smile

47 Inlägg
16 november 2014
#10
Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 november 2014
#11
mr_z28 skrev:
Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!

Har du din snabbkontakt hängande utanpå bilen då eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 119 Inlägg
16 november 2014
#12
Funkar fint att dra upp snabbkopplingen vid vindrutan om det sitter en gummilist där, klämmer knappast hårt på kablarna.
Jag har batteriet i skuffen på mercan och drog ut kabeln mellan luckan och karossen, gick bra att stänga skuffen utan att kabeln blev nämnvärt klämd av listen och den gick även fritt igenom karosserispringan.

Annars går det ju bra att dra den genom en grill eller under underifrån. I värsta fall får man väll knäppa ur en blinkers eller något :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 november 2014
#13
mb_pucken skrev:
Funkar fint att dra upp snabbkopplingen vid vindrutan om det sitter en gummilist där, klämmer knappast hårt på kablarna.
Jag har batteriet i skuffen på mercan och drog ut kabeln mellan luckan och karossen, gick bra att stänga skuffen utan att kabeln blev nämnvärt klämd av listen och den gick även fritt igenom karosserispringan.

Annars går det ju bra att dra den genom en grill eller under underifrån. I värsta fall får man väll knäppa ur en blinkers eller något :-)

Men snälla nån... öppna huv/skuff och anslut laddaren. Att ha kabeln eller laddaren liggandes på på lacken är väl ingen höjdare? Eller tänker jag fel?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

10 Inlägg
16 november 2014
#14
Du har ju en plus polen i motor rummet, koppla in den man får med CTEK, snabb kopplingen, vid plus, sen jämte där finns en minus-grund-skruv. Skruva loss en o sätt snabb koppligens minus pol där. Dra kabeln fint fram till grillen, och stäng motor huven. Funkar prima, jag har så på min. smile Följ denna länken så förstår du hur jag menar :

http://5series.net/forums/e60-m5-discus … 133/page3/

Bara skrolla ner på den sidan
Senast redigerat av Bmw_5_ (16 november 2014)

"Tar du hand om bilen, så tar bilen hand om dig"

47 Inlägg
18 november 2014
#15
Min snabbkoppling sitter monterad i grillen så man kommer åt den utan att öppna huven.

DiwraZ skrev:
mr_z28 skrev:
Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!

Har du din snabbkontakt hängande utanpå bilen då eller?


1 224 Inlägg
18 november 2014
#16
jag brukar dra min kabel genom grillen bara, funkat på alla tre bilar jag haft...

i-vtec Do you?

121 Inlägg
19 november 2014
Trådstartare
#17
Tack för alla svar en mxs 5 är nu inhandlad. smile



Sök