3250
Sök

Ställa camber på en quattro

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
17 november 2014
Trådstartare
#1
Hallå gott folk!

Jag mailade ett företag här om dagen och frågade om dem kunde göra en 4-hjulsinställning åt mig i vår till min A4.
Jag fick då ett svar som jag citerar lite kort ifrån:
"om det går att justera in toe-in efter cambern".

Menar han att man då kan ställa cambern manuellt, om det så är lite grann, utan att jag behöver köpa camber stag?

Vill inte ha några andra diskussioner om att det tex är fult osv osv, det är inte det jag frågar efter. Håll er till topic tack, så är vi alla glada smile

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

32 Inlägg
18 november 2014
#2
Sa du att bilen är sänkt till honom?
För man får ju automatiskt lite camber när man sänker.

När man gör hjulinställning ställer man cambern rätt innan man ställer toe in/out


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
18 november 2014
Trådstartare
#3
All3_ skrev:
Sa du att bilen är sänkt till honom?
För man får ju automatiskt lite camber när man sänker.

När man gör hjulinställning ställer man cambern rätt innan man ställer toe in/out

Yes, jag sa att bilen kommer att vara riktigt låg. Vilket inte skulle vara några större problem smile
Men jag hittade även på nätet att man ska kunna ställa cambern bak på en bult.
Se bild:

http://farm5.static.flickr.com/4008/4390975568_1258cafa49_o.jpg

Men hur det funkar sen vette fan. Alla har ju sina olika förklaringar på detta

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

32 Inlägg
19 november 2014
#4
japp de går att ställa camber på nästan alla bilar.

men låt den vara som den är och låt han sköta de som ska göra hjulinställningen. så minskar du däck slitet ordentligt.
för klabbar man med mycket camber så viker sig gärna hjulet innåt med vilket påverkar toe. och kanske inte går att justera så mycket så toe:en blir rätt till den mängden camber. om du förstår vad jag menar. tongue


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
#5
All3_ skrev:
japp de går att ställa camber på nästan alla bilar.

men låt den vara som den är och låt han sköta de som ska göra hjulinställningen. så minskar du däck slitet ordentligt.
för klabbar man med mycket camber så viker sig gärna hjulet innåt med vilket påverkar toe. och kanske inte går att justera så mycket så toe:en blir rätt till den mängden camber. om du förstår vad jag menar. tongue

Jo jag fattar. Men det är ju inte cambern som sliter däck, det är ju som sagt toe:en. Jag ska inte ställa något på min innan hjulinställning, men kan väl kanske fråga han som ställer hjulinställningen, hur mkt man kan justera cambern innan det blir problem.
Aja, det ordnar sig smile Tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

32 Inlägg
20 november 2014
#6
japp precis de e toen som sliter däck.

ja de kan du säkert fråga honom wink


Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
3 januari 2015
Trådstartare
#7
Någon som vet hur många grader man kan ställa cambern bak på axeln som bilden ovan visar?
Och finns det flera sätt att ställa den på bak? Verkar vara omöjligt konstigt nog

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Random Hero
4 047 Inlägg
3 januari 2015
#8
det är ytterst lite du kan ställa där, ecentriska bultar gör sällan mycket. 1-1,5 grader låter rimligt? med tanke på den poken du har på fälgarna behöver du mer wink

Dog food lid. Backwards

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#9
DusanMandick skrev:
det är ytterst lite du kan ställa där, ecentriska bultar gör sällan mycket. 1-1,5 grader låter rimligt? med tanke på den poken du har på fälgarna behöver du mer wink

Skulle behöva 2-2,5 grader minst. Så hur fasen fixar jag det?
Finns ju på flera B5 Quattro om man googlar bilder, men hittar ingenstans hur dom fixat hmm

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

4 487 Inlägg
4 januari 2015
#10
kapa av/förläng länkarmen,kan ju gå åt några st innan det blir bra,men det gäller ju att det blir rakt o en bra svets..Ps kanske inte var nån bra idè,men allt går ju...

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#11
zzr94092 skrev:
kapa av/förläng länkarmen,kan ju gå åt några st innan det blir bra,men det gäller ju att det blir rakt o en bra svets..Ps kanske inte var nån bra idè,men allt går ju...

Haha, nja, det avstår jag nog ifrån wink

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 215 Inlägg
4 januari 2015
#12
Ibland när man justerar på låga bilar så brukar inte excenterbrickorna räcka till som sagt. men med 2 grader camber och breda lågprofilsdäck kommer det att slita däck.

Vissa bilar måste man justera cambern "lite galet" för att toe-in skall vara innanför gränserna pga excenterbrickorna.

Cambervinkeln fram justerar man genom att flytta subframe och då justerar man båda sidor samtidigt smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

1 938 Inlägg
4 januari 2015
#13
Massa tabletter och en svag hint av efterblivenhet så har jag inte fattat ett skit här....
Så att sänk bilen det som går, skruva ut camember maximalt och fixa toe-in?


Vilken bil gäller det? B3 b4 b5 går att mixtra litegrann här å där utan att behöva köpa eller bygga om eller ändra någonting jobbigt.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#14
Pavva skrev:
Ibland när man justerar på låga bilar så brukar inte excenterbrickorna räcka till som sagt. men med 2 grader camber och breda lågprofilsdäck kommer det att slita däck.

Vissa bilar måste man justera cambern "lite galet" för att toe-in skall vara innanför gränserna pga excenterbrickorna.

Cambervinkeln fram justerar man genom att flytta subframe och då justerar man båda sidor samtidigt smile

Kommer inte direkt ha breda däck.

Cambern bak ställs som sagt på "axeln", men kommer göra det samtidigt som hjulinställning sker, när bilen är sänkt, så toen inte blir fel. Men om det bara går att ställa ca 2 grader camber bak, hur gör då alla i staterna för att få mer?
2 grader är väl ca 2,5cm? Vilket kan räcka iof, men vill ändå veta hur man fixar mer.

Hur flyttar man subframe:en?

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#15
Glesmark skrev:
Massa tabletter och en svag hint av efterblivenhet så har jag inte fattat ett skit här....
Så att sänk bilen det som går, skruva ut camember maximalt och fixa toe-in?


Vilken bil gäller det? B3 b4 b5 går att mixtra litegrann här å där utan att behöva köpa eller bygga om eller ändra någonting jobbigt.

Det gäller en B5.
Alla svar mottages

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

1 938 Inlägg
4 januari 2015
#16
Du har en excentrisk skruv som redan påtalats, där kan du justera cambern något.
Men jag vill varna för att börja pilla på denna, skruven rostar ofta fast i bussningens hylsa innanför, så när du tror att du fått loss skruven så är det egentligen bara gummit som släppt ifrån hylsan och skruven sitter bomfast i sitt läge med en hylsa fastrostad som bara snurrar med vilket gör att du inte får ut den så du kan byta bussningen som du förmodligen precis haft sönder.

Du kan förlänga spåret i länkarmen och svetsa på den excentriska brickan så den skjuter ut navet ytterligare så får du mer camber.
Undra om du inte har ovala hål i dina bakre spindelleder så du kan lossa dessa och skjuta dom in/ut något typ 15mm, ihop med att justera excenterskruven och att bilen redan är sänkt så får du nog en del positiv camber.
Senast redigerat av Glesmark (4 januari 2015)

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#18
FjonkeeN93 skrev:
Kollat på vwvortex?

Yes, finns inget speciellt där heller

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#19
Glesmark skrev:
Du har en excentrisk skruv som redan påtalats, där kan du justera cambern något.
Men jag vill varna för att börja pilla på denna, skruven rostar ofta fast i bussningens hylsa innanför, så när du tror att du fått loss skruven så är det egentligen bara gummit som släppt ifrån hylsan och skruven sitter bomfast i sitt läge med en hylsa fastrostad som bara snurrar med vilket gör att du inte får ut den så du kan byta bussningen som du förmodligen precis haft sönder.

Du kan förlänga spåret i länkarmen och svetsa på den excentriska brickan så den skjuter ut navet ytterligare så får du mer camber.
Undra om du inte har ovala hål i dina bakre spindelleder så du kan lossa dessa och skjuta dom in/ut något typ 15mm, ihop med att justera excenterskruven och att bilen redan är sänkt så får du nog en del positiv camber.

Ska kolla upp det där, tack

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
5 januari 2015
Trådstartare
#20
Jag vet hur jag kommer försöka att göra nu.
Det blir att skaffa nya eller bättre beg länkarmar och försöka korta dem lagom mycket. Och sedan skruva på axeln ifall det behövs lite mera camber.

Tack för alla svar

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden


Sök