Tjena! Har tänkt bygga en baslåda med dubbla 12 tums basar. Men problemet är att jag inte vet vad jag ska ha för slutsteg.. Jag har ett gammalt slutsteg (Knutsson RB2250 280watt) som ligger i ladan, men det slutsteget räcker väl knappast till att driva 2 st 12 tummare??
Sen skulle jag vilja veta hur många watt slutsteget behöver ha för att kunna driva 2 st 12 tummare (där varje bas är på 500 watt).
Hittar inga specs på steget du hade liggandes så kan inte säga nått om det. Basarna du länkade till ligger på 250w rms styck enligt hemsidan så ett monoblock som lämnar 500wrms i 2 Ohm skulle nog funka bra (Tänk på att det måste vara i rms och inte i Max watt elr likande!) Ett 2 elr 4 kanal steg skulle med funka men ett monoblock är förmodligen lite smidigare för dig å du slipper brygga kanaler osv.
Hittar inga specs på steget du hade liggandes så kan inte säga nått om det. Basarna du länkade till ligger på 250w rms styck enligt hemsidan så ett monoblock som lämnar 500wrms i 2 Ohm skulle nog funka bra (Tänk på att det måste vara i rms och inte i Max watt elr likande!) Ett 2 elr 4 kanal steg skulle med funka men ett monoblock är förmodligen lite smidigare för dig å du slipper brygga kanaler osv.
Tack för informationen! Skulle du kunna länka ett monoblock? Hittade några, men dom kostade 2000-5000
Tack för informationen! Skulle du kunna länka ett monoblock? Hittade några, men dom kostade 2000-5000
Det är alltså bara att koppla så att båda basarnas pluspoler är kopplade till plus på steget och lika med minuspolerna. Alla tre kopplingar jag visade här leder till samma resultat.
Edit* Jag ser nu att den sista bilden visar två basar som är fasvända. Pincipen är dock den samma, se som sagt till att dina pluspoler är ihopkoppladde och samma med ddina minuspoler.
Senast redigerat av Tuffhaggman (19 november 2014)
Men nu har jag ändrat mig... Tidigare funderade jag på att använda 2 st 12 tums basar, men eftersom jag då blev tvungen att köpa en väldigt kraftigt och dyrt slutsteg/monoblock så slogs den idén bort. Nu har jag bestämt mig för att bara använda 1 st 12 tums bas. Jag tänker fortfarande använda samma bas som tidigare, d.v.s denna: http://www.conrad.se/tpl_read_prod_rati … 81_0321031
Om ni har lust så kan ni läsa lite om basen och sedan skriva/länka till mig vilket slutsteg/monoblock jag bör ha till basen. Priset får helst inte överstiga 1000 kr. Ju billigare desto bättre!
Ps. Tänk på att kablar tillkommer också. Hur mycket kan du lägga som mest på hela paketet? Har du material för att bygga låda eller tillkommer det också?
Senast redigerat av Tuffhaggman (25 november 2014)
Tycker att du ska lugna dig lite å spara ihop till nått du blir ordentligt nöjd med istället för att stress köpa nått. Tänk också på att bara för att du kör en bas så blir inte steget nödvändigtvis billigare, med två såna basar så kan du koppla i 2Ohm medans med en bas måste du spela i 4Ohm och då halveras också som regel effekten som steget lämnar jämfört med 2 Ohm. (tex 500wrms i 2Ohm = 250wrms i 4Ohm)
Precis som föregående nämnde så till kommer ju också kostnader för kablar å låda. Tänk på att kablarna ska vara 100% koppar och ska dimensioneras efter vad steget kräver och inget annat, kabelbrand är inte så trevligt.
Allt tillbehör d.v.s kablar, låda osv har jag redan fixat!
Men jag tänkte: Eftersom basarna ligger på 250 watt rms /st, så behöver jag väl ett slutsteg som klarar 500 watt rms om jag kör med dubbla basar, eller har jag fel? Jag måste ju även brygga ljudet från bakre dörrhögtalarna --> högnivå till lågnivå omvandlare --> slutsteget, eftersom jag inte har någon lågnivåutgång i stereon. Och isåfall kanske detta slutsteg kommer att fungera?: http://www.conrad.se/Crunch-GPX-1000-Sv … 80_0307010
Sedan tänkte jag om man behöver någon säkring i pluskabeln mellan batteriet och slutsteget?
Om jag verkar vara helt ute och cyklar så får ni säga till, för det är nämligen första gången jag håller på med billjud.
Ps. Tänk på att kablar tillkommer också. Hur mycket kan du lägga som mest på hela paketet? Har du material för att bygga låda eller tillkommer det också?
Men jag tänkte: Eftersom basarna ligger på 250 watt rms /st, så behöver jag väl ett slutsteg som klarar 500 watt rms om jag kör med dubbla basar, eller har jag fel? Jag måste ju även brygga ljudet från bakre dörrhögtalarna --> högnivå till lågnivå omvandlare --> slutsteget, eftersom jag inte har någon lågnivåutgång i stereon. Och isåfall kanske detta slutsteg kommer att fungera?: http://www.conrad.se/Crunch-GPX-1000-Sv … 80_0307010
Sedan tänkte jag om man behöver någon säkring i pluskabeln mellan batteriet och slutsteget?
Om jag verkar vara helt ute och cyklar så får ni säga till, för det är nämligen första gången jag håller på med billjud.
Det slutsteget kommer inte fungera bättre än de tips du har fått redan. Hur mycket kan du tänka dig att lägga totalt på bas och steg?
Ja, du behöver säkra kabeln så nära batteriets pluspol som möjligt. Säkringen dimensioneras efter kabeln. Hur grova kablar har du?
Du nämner att du har en låda, är den byggd efter dina planer?
Det slutsteget kommer inte fungera bättre än de tips du har fått redan. Hur mycket kan du tänka dig att lägga totalt på bas och steg?
Ja, du behöver säkra kabeln så nära batteriets pluspol som möjligt. Säkringen dimensioneras efter kabeln. Hur grova kablar har du?
Du nämner att du har en låda, är den byggd efter dina planer?
Jag redan bestämt mig för vilka basar jag ska ha (de jag nämnt tidigare) och dom går på 350 kr/st. Det blir 700 kr, så jag kan nog tänka mig att lägga 1300 för slutsteget (men vid nödfall kan jag gå upp till 1500).
Grejen är ju att jag måste brygga ljudet från de bakre dörrhögtalarna, och det är därför som jag har så svårt att hitta slutsteg, för jag vet inte om max uteffekten i rms ändras när man bryggar..
Tack för ditt svar Tuffhaggman! Men har du något tips på slutsteg som passar till mina basar?
Nej jag har inte gjort själva lådan än, men jag har köpt allt material.
Vadå brygga från dörrhögtalarna? Du menar plocka signal därifrån? Isf köper man sig en hög till lågnivå omvandlareå kopplar in där å sen drar man en lågnivå till steget
Vadå brygga från dörrhögtalarna? Du menar plocka signal därifrån? Isf köper man sig en hög till lågnivå omvandlareå kopplar in där å sen drar man en lågnivå till steget