Nej så klart, delikatare mekanik kräver lite mer underhåll. Men får en "modern" bil ungefär den service den föreskrivs så håller den riktigt bra o länge. Exempel BMW 530D rullade i 1100000 mil med helt oöppnad motor, givetvis servad som den skall. Vad tog död på bilen? En krock! O glöm inte, när de gamla Volvo du tänker på idag var nya så sas det (förmodligen!) att "De här nya elektronikspäckade 240 kommer aldrig hålla lika bra/länge som en gammal hederlig Amazon". Tiden lär utvisa hur fel du hade...
O kom ihåg att bilarna blir mer o mer komplicerade med allehanda "häftiga" grejer (ABS,Airbags,Antisladd osv osv), det finns 100 saker MER som kan gå sönder, o när/om vissa av dessa saker går sönder (säg Airbag vajsing) så går bilen inte igenom besiktningen o kommer således kanske att skrotas pga att repkostnaden vida överstiger bilens värde. Några såna här bekymmer fanns det aldrig med gamla bilar, det var mer handfasta fel: växellådan funkar inte, bakaxeln har skurit, motorn går inte osv... Så skall vi jämföra på lika villkor så får vi använda den minsta gemensamma nämnaren,dvs skala av den moderna bilen till Volvons nivå (ingen ABS,Airbag osv). Först då blir jämförelsen någorlunda likvärdig, om man ser till den mekaniska bitens pålitlighet, för det är uppenbarligen den du tänker på i första hand...O till sist: Du kan förmodligen ta valfri västerländsk bil årsmodell 2014 o om 20 år jämföra hur mycket rost mm den har jämfört med vad en 20 år gammal Volvo hade vid samma tidpunkt, den ronden kommer Volvo vinna på teknisk K.O, dvs ljusår mer med rost...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure