qazse skrev:
personligen anser jag att det hade varit roligt att se era kommentarer om det istället hade varit billigare bilar som toppat listan.
hade det varit samma "undanflykter" om nissan/toyota/honda/mitsubishi hade 25% felfrekvens på motorn eller skulle det då bero på värdelösa motorer?
nu är jag inte alls så insatt utan bara skriver ändå, så rätta mig gärna om jag har fel
![tongue](img/smilies/tongue.png)
2010 bmw m5
5liter
500hp
100hp/liter
r/l 8,250-rpm
2000 honda s2000
2liter
247hp
123hp/liter
r/l 8,800 rpm
inbillar mig att hondan pressas minst lika mycket som bmw:n
orkade inte leta reda på vad deras motorer kostar att köpa nya, men skulle gissa på att en motor från honda är bra mycket billigare än en från bmw
(litereffekt och redline var det bästa/snabbaste sättet jag kom på att jämföra olika motorer på ett ganska "jämlikt" sätt. ska vi enbart kolla på effekt och hur svårt det är att få det hållbart så verkar det inte vara några problem att få en motor med 108.000hp att hålla om man bygger den stor nog och inte har så höga varv)
elsystem (33% felfrekvens) man kan ju tycka att en bra mycket billigare bil som typ består av el (nissan leaf) bör toppa den listan, men av någon anledning lyckas tyskarna även här klättra förbi alla andra tillverkarländer
RS6 2002-2011 drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens) här har jag verkligen inte en aning om hur jag ska räkna på ett vettigt sätt :s
men hittade någon magisk räknare på internet där man kunde skriva in vikt och tid för att få info om arbete som utförs, ni får själva tolka siffrorna.
rs6
Time Used : 5.1 (sec)
Acceleration : 5.45 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.56 (g)
Force : 11 (kN)
Work : 781 (kNm, kJ)
Power : 153 (kW), 205 (hp)
evo 10
Time Used : 3.7 (sec)
Acceleration : 7.51 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.77 (g)
Force : 12 (kN)
Work : 617 (kNm, kJ)
Power : 167 (kW), 224 (hp)
spontant så känns det som att dom iallafall ligger ganska nära varandra förutom att jag inte har hört något om problem med drivlinan på evon även fast dom verkar utföra ungefär samma jobb
kan det vara så att det tyskar egentligen är bra på är just höga priser för upplevd kvalitet?
#alldeles för lat för att faktakolla och alla siffror är tagna från första bästa ställe (mestadels wikipedia) så ni får säga till om det är helt fel#