4085
Sök

Renovering av Amazon

Volvo amazon som får agera livstidsprojekt, planen är iallafall att slänga ner en B230fk som ska skrämmas upp lite.

34 268 Visningar
Uppdaterades senast 6 mars 2017
61 Inlägg
23 maj 2015
Trådstartare
#61
Nu är det inte mycket rost kvar alls, hinner nog med det sista imorgon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172644/172644-73dda7704bdc0e35816d4f954d04dfad.jpg

Någon som har tips på hur fan jag ska få ut kolvarna ur oken, dom sitter som berg.. Gick inte ens att få bort med fettsprutan

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172644/172644-a5db4baf79856f7e021f6ac67a3c151a.jpg

Väntar på lite packningar från CVI sen är motorn komplett också cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172644/172644-dadfc527a3ae59507ef139a346751d2c.jpg

786 Inlägg
24 maj 2015
#62
Mer värme på oken, Värm runt om och sedan spruta vatten på kolvarna, Tryck som en dåre med fettsprutan.
Dock skall du se efter så ej oken spricker eller detonerar, Tror inte så mycket på att de skulle få sig att Smälla men kan väl hända wink

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

10 164 Inlägg
24 maj 2015
#63
Jag hoppas du ej trycker in fett i oket.

tryckluft med försiktighet kan få ut kolvar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

61 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#64
Volvo240Driver skrev:
Mer värme på oken, Värm runt om och sedan spruta vatten på kolvarna, Tryck som en dåre med fettsprutan.
Dock skall du se efter så ej oken spricker eller detonerar, Tror inte så mycket på att de skulle få sig att Smälla men kan väl hända wink

Det känns lite väl riskabelt, är det inte rätt står chans att oken spricker då?.. roll

61 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#65
Djo skrev:
Jag hoppas du ej trycker in fett i oket.

tryckluft med försiktighet kan få ut kolvar.

Fettet går nog att rensa bort på något sett, tryckluften tvekar jag på måste komma upp i ett antal bar isåfall och få det tätt, och då kommer dom förmodligen skickas ut med en jävla kraft hmm

10 164 Inlägg
27 maj 2015
#66
RasmusK skrev:
Djo skrev:
Jag hoppas du ej trycker in fett i oket.

tryckluft med försiktighet kan få ut kolvar.

Fettet går nog att rensa bort på något sett, tryckluften tvekar jag på måste komma upp i ett antal bar isåfall och få det tätt, och då kommer dom förmodligen skickas ut med en jävla kraft hmm

Okej då har du att göra för fett i broms ok är inget att rekommendera.

Men får vara jäkligt försiktig ja det får man.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

61 Inlägg
27 maj 2015
Trådstartare
#67
Djo skrev:
RasmusK skrev:
Djo skrev:
Jag hoppas du ej trycker in fett i oket.

tryckluft med försiktighet kan få ut kolvar.

Fettet går nog att rensa bort på något sett, tryckluften tvekar jag på måste komma upp i ett antal bar isåfall och få det tätt, och då kommer dom förmodligen skickas ut med en jävla kraft hmm

Okej då har du att göra för fett i broms ok är inget att rekommendera.

Men får vara jäkligt försiktig ja det får man.

Jag får se till att rensa ur dom rejält men det var det tipset jag fick för dom sitter verkligen som sten, in går dom att röra men ut är omöjligt..

313 Inlägg
27 maj 2015
#68
Följer.
Kör med tryckluft, men lägg en brädbit mellan kolvarna så inte skiten skjuter iväg och sönder något (eller dig) och skicka "pulser" med luft. Brukar gå bra.
Motorn blir kanoners!

61 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#69
Shotgun-Vix skrev:
Följer.
Kör med tryckluft, men lägg en brädbit mellan kolvarna så inte skiten skjuter iväg och sönder något (eller dig) och skicka "pulser" med luft. Brukar gå bra.
Motorn blir kanoners!

Så det går alltså att få sånt tryck in i oken med tryckluft? Tänkte det blir väl ett helvete att få det tät mellan pistolen och nippeln? Borde man dra runt men någon bra tejp som brinner fast lite och håller tät?
Jag börjar faktiskt själv bli nöjd med den så tack! smile

313 Inlägg
28 maj 2015
#70
RasmusK skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Följer.
Kör med tryckluft, men lägg en brädbit mellan kolvarna så inte skiten skjuter iväg och sönder något (eller dig) och skicka "pulser" med luft. Brukar gå bra.
Motorn blir kanoners!

Så det går alltså att få sånt tryck in i oken med tryckluft? Tänkte det blir väl ett helvete att få det tät mellan pistolen och nippeln? Borde man dra runt men någon bra tejp som brinner fast lite och håller tät?
Jag börjar faktiskt själv bli nöjd med den så tack! smile

Ja det är inga problem. Det är ju inte säkert att den lossar om det är väldigt rostigt, men då har du ju provat. Det gäller bara att vara försiktig som med allt högtryck.
Det måste inte vara helt tätt mellan, men prova med tejp eller bara tryck någon trasa eller något runt.
Har nog aldrig misslyckats att "skjuta" ut kolvar på det här sättet. Gick till och med på en gammal vw kleinbus som stått i ett träsk i massa år;)

61 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#71
Shotgun-Vix skrev:
RasmusK skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Följer.
Kör med tryckluft, men lägg en brädbit mellan kolvarna så inte skiten skjuter iväg och sönder något (eller dig) och skicka "pulser" med luft. Brukar gå bra.
Motorn blir kanoners!

Så det går alltså att få sånt tryck in i oken med tryckluft? Tänkte det blir väl ett helvete att få det tät mellan pistolen och nippeln? Borde man dra runt men någon bra tejp som brinner fast lite och håller tät?
Jag börjar faktiskt själv bli nöjd med den så tack! smile

Ja det är inga problem. Det är ju inte säkert att den lossar om det är väldigt rostigt, men då har du ju provat. Det gäller bara att vara försiktig som med allt högtryck.
Det måste inte vara helt tätt mellan, men prova med tejp eller bara tryck någon trasa eller något runt.
Har nog aldrig misslyckats att "skjuta" ut kolvar på det här sättet. Gick till och med på en gammal vw kleinbus som stått i ett träsk i massa år;)

Haha jo då borde det funka på min också, mina verkar ändå inte vara allt för rostiga men är förmodligen det inne mellan kolv och ok haha, men får försöka med det imorgon och se hur det går helt enkelt! big_smile

1 049 Inlägg
28 maj 2015
#72
synd att du demonterade oken innan du fick ut kolvarna. Själv brukar jag pumpa ut dem med en bit plyfa som mellanlägg

61 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
#73
tommyhjortasen skrev:
synd att du demonterade oken innan du fick ut kolvarna. Själv brukar jag pumpa ut dem med en bit plyfa som mellanlägg

Jo precis men det är de att det inte fanns något alls i bromsväg när vi köpte bilen hmm

61 Inlägg
30 maj 2015
Trådstartare
#74
Jag får fan inte till det med tryckluften grabbar, det släpper inte..

313 Inlägg
31 maj 2015
#75
Har du ingen stor polygrip eller svetstång du kan klämma runt hårt som fan och försöka vicka lite först?
Du kanske redan har provat, men fyll upp skiten med 5-56 eller liknande och låt ligga ett par dagar och götta till sig. Går alltid att få rent senare.

6 Inlägg
31 maj 2015
#76
Ska du ändå byta kolvarna så kan du göra som mig: svetsa fast en bit plattjärn i 'botten' på kolven och sen tar du bara en skiftnyckel och vrider fram o tillbaka.
Allt går med vilja, våld och en redig bit plattjärn wink

61 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
#77
Shotgun-Vix skrev:
Har du ingen stor polygrip eller svetstång du kan klämma runt hårt som fan och försöka vicka lite först?
Du kanske redan har provat, men fyll upp skiten med 5-56 eller liknande och låt ligga ett par dagar och götta till sig. Går alltid att få rent senare.

Testade att klämma fast en svetstång men den sitter redigt jävla hårt haha.. mad

61 Inlägg
31 maj 2015
Trådstartare
#78
FiskHandlarN skrev:
Ska du ändå byta kolvarna så kan du göra som mig: svetsa fast en bit plattjärn i 'botten' på kolven och sen tar du bara en skiftnyckel och vrider fram o tillbaka.
Allt går med vilja, våld och en redig bit plattjärn wink

Från början tänkte jag inte byta kolvarna men som det ser ut nu så får det nog bli så eftersom att dom inte rör sig för fem öre.. Då får jag nog svetsa dit ett plattjärn och göra som du gjorde tror jag cool

61 Inlägg
21 februari 2016
Trådstartare
#79
Stått stilla väldigt länge nu eftersom att jag tappade intresset totalt eftersom att jag inte riktigt velat åka original men eftersom att det inte riktigt fanns pengar då jag bara studerade blev det så men nu så börjar saker falla på plats så jag återupptar bygget. Under veckan som kommer jag sälja B20 motorn och förmodligen att hämta en 940 ltt som får bli donatorbil eftersom att det ska ner en B230Fk i Amazonen som blir steg 3 trimmad till att börja med iallafall så runt 300hk+ räknar jag med. Så under året så blir det att laga den sista rosten, bygga bur, renovera framvagn, få upp 1031 axel, renovera och preppa b230fk motorn med diverse godis! Det kommer förmodligen gå långsamt eftersom att tiden inte riktigt räcker till men vem fan har gott om tid? lol Hoppas att någon här inne fortfarande är intresserad iallafall tongue

102 Inlägg
22 februari 2016
#80
RasmusK skrev:
Stått stilla väldigt länge nu eftersom att jag tappade intresset totalt eftersom att jag inte riktigt velat åka original men eftersom att det inte riktigt fanns pengar då jag bara studerade blev det så men nu så börjar saker falla på plats så jag återupptar bygget. Under veckan som kommer jag sälja B20 motorn och förmodligen att hämta en 940 ltt som får bli donatorbil eftersom att det ska ner en B230Fk i Amazonen som blir steg 3 trimmad till att börja med iallafall så runt 300hk+ räknar jag med. Så under året så blir det att laga den sista rosten, bygga bur, renovera framvagn, få upp 1031 axel, renovera och preppa b230fk motorn med diverse godis! Det kommer förmodligen gå långsamt eftersom att tiden inte riktigt räcker till men vem fan har gott om tid? lol Hoppas att någon här inne fortfarande är intresserad iallafall tongue

Kommer bli riktigt mysigt bygge! Väntar med spänning! smile


Sök