2976
Sök

Vem bär ansvar vid olycka där ena parten smet från olycksplatsen?

414 Inlägg
3 december 2014
Trådstartare
Min mor körde idag på Huddingevägen in mot stan, vid Tullinge så går två filer ihop till en fil i en "samvävning" och hon låg till höger i laglig hastighet (50km/h) i slutet av samvävningen finns en refug till vänster antagligen för att förhindra idiotomkörningar.

Mor låg i slutet av samvävningen utan bil framför sig, dvs i höjd med refugen då det kommer en väldigt fullastad flakbil/pick-up lastad med bråte som sticker ut på båda sidor, bilen kom i betydligt högre fart och försökte köra om innan refugen, vilket inte gick så han prejade då ut mor till höger (Då han annars hade träffat refugkanten med sin vänstra sida)

I och med att han prejade ut mor till höger tog hans flak och bråte i mors bil och skrapade från halva bakdörren fram till stötfångaren fram och böjde fram backspegel samt plockade skärmblinkers

Ringde till försäkringsbolaget som sade att det är 50-50 skuld till oss båda (Vilket jag tycker verkar sjukt) Speciellt i och med att andra bilen smet från platsen. Men att vi ska skicka in skadeanmälan och beskrivning.

Bör det inte per automatik bli motpartens fel om han/hon smiter från platsen? Jag menar, är det mors fel verkar det konstigt om motparten sticker.

Hur ser det ut med självrisk vid smitningsolycka?
Senast redigerat av Powe_R (3 december 2014)

7 398 Inlägg
3 december 2014
Powe_R skrev:
Min mor körde idag på Huddingevägen in mot stan, vid Tullinge så går två filer ihop till en fil i en "samvävning" och hon låg till höger i laglig hastighet (50km/h) i slutet av samvävningen finns en refug till vänster antagligen för att förhindra idiotomkörningar.

Mor låg i slutet av samvävningen utan bil framför sig, dvs i höjd med refugen då det kommer en väldigt fullastad flakbil/pick-up lastad med bråte som sticker ut på båda sidor, bilen kom i betydligt högre fart och försökte köra om innan refugen, vilket inte gick så han prejade då ut mor till höger (Då han annars hade träffat refugkanten med sin vänstra sida)

I och med att han prejade ut mor till höger tog hans flak och bråte i mors bil och skrapade från halva bakdörren fram till stötfångaren fram och böjde fram backspegel samt plockade skärmblinkers

Ringde till försäkringsbolaget som sade att det är 50-50 skuld till oss båda (Vilket jag tycker verkar sjukt) Speciellt i och med att andra bilen smet från platsen. Men att vi ska skicka in skadeanmälan och beskrivning.

Bör det inte per automatik bli motpartens fel om han/hon smiter från platsen? Jag menar, är det mors fel verkar det konstigt om motparten sticker.

tyvärr så får man själv stå för skadorna,, eftersom det ej finns någon motpart,  därav jag vill skaffa en dashcam

lycka till,,

2 452 Inlägg
3 december 2014
har ni regnummret på bilen så gör ni en poliasanmälan,han kan bli skyldig för att han smet från olycksplatsen...då är det han som betalar självrisk,finns även risk att han kan bli av med körkort...

döden kommer tillbaka

398 Inlägg
3 december 2014
Trafikskadeföreningen är något ni kan kolla upp. Det är dit man betalar om man kör oförsäkrat, och de ska gå till just sånt här.

http://www.tff.se/sv/Om-oss/

450 Inlägg
4 december 2014
Om motparten smet och ni ej vet vem det är, vem hade ni då tänkt skulle stå för skadan oavsett om det är uppenbart att motparten är vållande i era ögon.

414 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
Tack för svar, ska kolla upp trafikförsäkringsföreningen.
Inget registreringsskylt fanns på bilen, och den var antagligen olagligt lastad (gissar på att bråte inte får hänga utanför flaket?)

Henrik-N skrev:
Om motparten smet och ni ej vet vem det är, vem hade ni då tänkt skulle stå för skadan oavsett om det är uppenbart att motparten är vållande i era ögon.

Mitt försäkringsbolag kanske? precis som en skadegörelse där man inte vet vem förövaren är
Senast redigerat av Powe_R (4 december 2014)

414 Inlägg
4 december 2014
Trådstartare
Kan tillägga att polisanmälan gjordes direkt efter incidenten.

10 164 Inlägg
4 december 2014
Enara stulen eller utlandsreggad flakbil lastad idiotiskt som köras på det viset utan reg skylt och smiter från olycksplatsen har nog mer att dölja än dennes lastning och körstil.

Blir nog som vid parkeringskada där den som kört in i en åkt ivägg du och ditt försäkringsbolag får stå för det. Även om du själv ej är vållande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
4 december 2014
Powe_R skrev:

Bara för att XX smiter från olycksplatsen, så behöver inte XX vara vållande. Man blir alltså inte vållande per automatik för att man smiter. Finns en drös fall (inte av just denna typ dock) där "den smitande" blivit friad från just smitning (eller olovligt avvikande om vi så vill) då det kräver uppsåt. Man måste mer eller mindre kunna bevisa att den som smiter "vet om att den gör det".

Det ditt försäkringsbolag anser med 50-50 kan helt enkelt vara att man anser att det ska finnas ett ömsesidigt ansvar. Och det kommer de säkert isf fortsätta hävda. Exakt varför de anser det är 50-50 kan givetvis bara FB svara på.

Praxis är dock att den bil som byter fil (om vänsterfilen går in i högerfilen s.a.s.) bär hela ansvaret. Där båda filerna går in "i varandra" så kan man alltså hävda 50-50 ansvar.

Men igen, FB:s ståndpunkt kan bara de själva motivera
Senast redigerat av it_mutt (4 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök