Nu har tiden kommit för min Ascona A att få sig en liten stor make over. Den kommer nu få ett mer renodlat race och lek syfte. Efter den här lilla ombyggnaden ska den få smaka massa fullgasande på både gator och isar.
Skönt att se att det finns mer vettigt folk som koppla el 90% av alla fräna byggen man ser så ser kabelhärvan ut som fullständigt skit. Men jag tycker du ska investera i riktiga socklar till reläerna och stift man rullar ihop istället för dom blå klämkopplingarna finns att köpa på elfa, ett tips är att alltid kolla på vad dom montera i bilfabrikerna då kommer man alltid få ett 100% proffsigt utseende, ska väl tillägga att det ser bra redan nu men det kan ju bli bättre😃
Trevligt att det finns fler därute som jag som uppskattar en fin elinstallation. Håller med om att det är som ett finger i ögat när man ser ett ballt bygge med halvdant installerad el. Jag vet precis vad du menar för stift och socklar, letade förut efter socklar som kunde hålla 2 x 2,5 kvadrat men hittade inga stift som passade då. Eftersom jag är Automations tomte på dagarna och lite perfektionist när det kommer till el installationer så kommer jag rota fram socklar och stift och göra om och göra rätt. Det är som vanligt, det såg bra ut när jag lämnade de sist men nästa gång man kommer till garaget och kikar så har man en annan uppfattning. De är då fan att man aldrig kommer undan med de små fusk genvägarna
Haha gott😃😃 riktiga stift is the shit, smällt lim under alla krypslangar är gott också😃 använder man kabelstrumpa så sätter man ändarna med krympslang med smälltlim☺
Fått hem reläsocklar och stift och en sjujäkla massa bubbelplast, aldrig fått så mycket bubbel med en leverans förr
Kabelhärvar till ecu:n är klar för montage
Störmförsörjningspanel v1.2, nu men reläsocklar
Nya generatorn på plats......typ. Klart att man ska bli tvungen att shimsa om fästet lite så att generatorn hamnar i bättre linje med remhjulet på motorn
Alla saker på plats i bagaget för sista gången nu. Saknas bara lite slangar
Konstruerat lite nya bakljus ala superleggera
Das instrumentpanel på plats för sista gången, nu med alla komponenter monterad
Ecu:n fick ett fint litet gömställe bakom strömförsörjningen
Tog mig frihet att peta dit ett petskydd i fin aluminium över all elektronik, vore synd om man skulle vara klåfingrig under körning och få sig en liten stöt
De va allt för denna gång. Nu börjar det närma sig uppstart till och med. inom ett par veckor hoppas jag få liv i grejerna, lagom till säsongsstarten
Vad glad jag blir när man ser riktiga socklar, snygg kabelhärva och du sätt en diod mellan säkringshållaren och lampan till generatorn jag var med om ett roligt fel, min motor stannade inte av den anledningen att generatorn ger 5v bakeffekt har man inte några stora förbrukare så räckte det för att fortfarande hålla sprutet vid liv, men så fort jag körde elhissen så "tog strömmen slut" i säkringsgruppen och då stannade ju motorn;)
Vad glad jag blir när man ser riktiga socklar, snygg kabelhärva och du sätt en diod mellan säkringshållaren och lampan till generatorn jag var med om ett roligt fel, min motor stannade inte av den anledningen att generatorn ger 5v bakeffekt har man inte några stora förbrukare så räckte det för att fortfarande hålla sprutet vid liv, men så fort jag körde elhissen så "tog strömmen slut" i säkringsgruppen och då stannade ju motorn;)
Det vart lite snyggare och smidigare med socklar måste jag erkänna. Hmm det var ett spännande fel du hade fått, spännande att bakeffekten från generatorn kunde hålla igång sprutet, tog det lång tid att komma på vad det var för fel, när motorn stängs av när man kör elhissen Ska absolut tänka på det när jag kopplar färdigt elen, skönt att kunna förebygga iallafall ett fel
Nej det gick fort att komma på eftersom, jag 5min tidigare hade kört motorn utan generatorrem och då funkade det ju så jag slet ju bara säkringen till generatorlampan i mitt fall ett effektmotstånd så stannade motorn☺
Nu med långhelg och fint väder så har det blivigt många framgångsrika garage timmar
fixat en bromsvågstryckarpinne
knackat till ett fäste / skydd till lufttemp givaren
justerat klart spjälllhusen och satt på de fina hattarna
budgeten tyckte inte om polycarbonat som rutor så fick krypa till korset och sätta i "tungt" glas igen
äntligen tagit av skyddsplasten på stolen och monterat dit bältena, rejsigt värre
startat och börjat mappa motorn
Ska knöla in ett filklipp som bevis på att den faktiskt fungerar. Mappning har gått förvånanasvärt lätt och jag börjar få den körbar, så längtar tills nästa garagevisit så jag kan få ut och bränna lite gummi ( typ ) värt att notera är att jag faktiskt kört bilen hela 10m på farsans grusuppfart med hjulspinn hela vägen in i garaget woohooo
Du ska ha en riktigt stor eloge för detta bygge! Riktigt snyggt gjort alltihop! Speciellt elen, det värmer en elektrikers hjärta Vart får man tag på socklarna till reläerna?
Svar till Farbrorfransson: Tack så mycket, kul med lite positiv feedback Socklar och hylsor köpte jag från streetpower
Hallå alla följare nu var det oförskämt länge sedan jag uppdaterade, så här kommer lite bildextra på vad som hänt senaste tiden.
Bytte frontkåpan pga repor i pumphuset. Alla som försökt byta frontkåpan utan att ta ur moton vet hur kul det är....
Bytte i samma veva oljepumpen till en förstärk från risse motorsport, billet pump med förlängda drev för ökat tryck och flöde
Putsat upp ventilkåpan lite
Hade lite konstigt läckage från växellådan, visade sig vara back switchen som tappat innanmätet
Tröttnade på dessa skit batterier från diverse.....nämner inga namn...så investerade i ett odessy batteri. Ärligt talat det bästa batteriet jag nånsin haft, bra med kraft och tål att nötas lite på, dock vart ja tvungen att svarva egna batteripoler
Mina Stående insug fungerade inge bra så jag fick till att bygga nya hållare till spjällen och slänga på dbilas insugsrör. Med detta innefattades det svarvning, fräsning, arborrning och lite gängande. snyggt blev det iallafall
Efter lite åkande och tänkade så fick jag en perfekt ide.... En v6:a vore ju kul, så en v6:a och växellåda inhandlades ihop med lite kapskivor. Alltid viljat göra ett motorswap så nu blir fantasin verklighet
De var allt för denna gång, nu ska jag samla på mig lite mer bilder
Tjenare alla glada! Nu var det ungefär en evighet sedan jag uppdaterade något här, hoppas jag har några följare kvar än. Har jobbat mer än jag tagit kort kan man säga, så det hät bilr en stor update på vad som hänt
Först så köpte jag en jäkla massa kapskivor sen så kapade jag ett litet hål typ mitt i bilen. Såhär ser ett hål ut i en Opel Ascona
Sen hinkades en v6 ner i en väldigt liten opel
Sen kapades det mer golv för växellådan fick inte plats
Trångt nått som in i bomben med en motor med v-form och bakom framvagnsbalken
Sen smacka jag dit en bakmonterad turbina och ett grönrör ala svintight
Och sen så satt jag en mörk eftermiddag och tittade runt på bildelsbasen och hittade en v8 och tänkte... fan va coolt med v8, som att det inte va trångt nog liksom
Men den iden skrotades då den var 2cm för bred för att få plats mellan rambenen och att flytta upp den högre går ju inte på en racer.
Sen köpte jag lite grejer: intercooler, oljekylare, svänghjul, lite bultar till svänghjulet och ett maxxecu street
Sen vart det att panga ihop lite nya innerskärmar
Någonstans här så blev nya torpedväggen klar
Sen kom jag på en svinbra iden att kasta turbon åt helvete och smälla på en sexig kompressor ( tack youtube ) bara för att det låter så häftigt. Så en kompressor med tillbehör införskaffades.
Och nu hade inte vinkelslipen fått jobba på säkert 5 dagar och så kan vi inte ha det så....hej då front, den va ändå bara uppbyggd av spackel och hönsnät
Och nu är vi framme vid nutid. håller på att bygga en ny front med splitter
Så nu är ni uppdaterade på vad som händer, mer frekventa uppdateringar kommer målsättningen är att ha en körklar bil till 13 maj. Det är bara lite kvar: Motor ska byggas Bränsle och kylsystem ska byggas Elsystem ska byggas Kompressor fästen ska byggas Poly rutor ska i Underede, motorrum och insida ska målas Ska gjuta av huv och baklucka i mån om tid
Haha spårade inte alls ur💪💪 Jag gillar att🙊 Var inte du anti turbo? Min polare tog v6:an från en nissan 350z med endast ny mjukvara nya headers och en insugsplatta får man 360whp givetvis sugis😉
Haha spårade inte alls ur💪💪 Jag gillar att🙊 Var inte du anti turbo? Min polare tog v6:an från en nissan 350z med endast ny mjukvara nya headers och en insugsplatta får man 360whp givetvis sugis😉
Haha nej ingen urspårning alls Jo jag är fortfarande anti turbo, även om jag för ett tag höll på att falla för det, så därför fick det bli kompressor nu istället Aha en 350z v6:a, ja det hade kunnat vart nått. jag var in och kolla på en massa olika v6:or och japs v6:or har lite mer cylindervinkel än opels om jag inte minns fel så de sket ju sig i starten lite, hade vart ballt och haft en sug v6:a med lite mos i. Hade typ Opel v6 och vw vr6 att välja på. Sen var det lite med spekten pris som gjorde att det blev opel också, finns massor av dom och är hyffsat billiga.