22 december 2014
Trådstartare
Oj, hej! Har haft ett par fadäser med min förbannade biljävel och nu känner jag att råttet är mågat.
Basically: Har haft motorkodslampa som kupébelysning i jag vet inte hur länge... Latjävel som inte orkat brytt mig ordentligt. Felet jag fick fram var Manifold Absolute PRessure Sensor low circuit input.
Tänkte att ah, en sensor för 650kr kan väl inte skada. Så jag kirrade en och böt den och slocknade lampan och bilen gick finfint efter det.
... I ungefär en vecka.
Fick åter motorkod och läste av denne och till min förtvivlan var det samma kod som dök upp.
För att bena ut allt lite mer sakligt och tidsenligt:
Först har bilen gått mycket fint från det att jag köpte den.
Därefter har motorlampan tänds och släckts om vartannat och visat kod på MAP-sensorn.
Efter ett tag började bilen bete sig extremt dåligt när lampan var tänd.
Symptomen var bl.a ryckig tomgång, orkeslös, svårstartad.
Läste av felkoderna igen och fick fram Mass Airflow Sensor circuit low input. Kom dock i underfund med att sensorn var (såvitt jag vet) intakt och oskadd. Problemet var ett vakuumläckage på en slang till vevhusventilationen. Vid reparationen av denna slang som även hade en PCV-ventil (heter det så?) så föll det ur en massa vitt krimskrams ur ventilen. Monterade tillbaka slangen och ventilen efter att läckan var fixad.
Vid den här tidpunkten trodde jag att alla mina problem skulle lösas och jag hade även läst att vakuumläckor kan ge upphov till att MAP-sensorn ger dåliga värden.
Koden för MAF-sensorn slocknade och det gjorde även MAP-koden.
Sen tändes MAP-koden igen och då ställde jag av bilen och la mig i fosterställning ett par månader.
Nu fick jag tummer ur arslet och böt MAP-sensorn här i slutet av November och som jag berättade ovan så slocknade lampan och bilen gick som för två år sedan. Riktigt bra och pigg kändes den!
För ca en timme sedan tändes lampan IGEN efter att den visat sitt fula tryne här om dagen men ganska omgående slocknat, så tänkte jag att "äh, den slocknar väl igen". Men ack och ve vad fel jag hade.
Halvvägs hem i snöovädret började bilen protestera som en femåring. Så fort jag släppte på gasen så röck bilen som en tourettes-drabbad mongolid på cirkus. När jag väl gav gas igen så hände inte speciellt mycket. Beslöt mig tillslut för att stanna och dra igång felkodsläsaren på mobilen och den gav mig då O2 Sensor circuit low input bank 1 sensor 1. Kan även tillägga att det luktade lite konstigt. Stängde av bilen och startade igen. Felkoden fanns kvar men jag klarade mig de 3,5 milen hem utan några märkbara problem.
Så nu sitter jag här.
Maktlös. Jag är i grunden totalt oduglig på att mecka bilar, så om jag skulle ringa en verkstad, vad skulle jag be dem kolla på till att börja med för att hålla felsökningskostanderna på ett minimum?
Senast redigerat av Chewin (22 december 2014)