2817
Sök

Audi a3 1.8t- 00 Låg tomgång, misständer höga varv, går ej upp i motortempm samt svårtartad.

26 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#1
Tjenare har en Audi a3 1.8t- 00 ,
Det största problemet med den är att den har låg och lite svajig tomgång samt att man måste ge gas vid start annars så startar den inte. Det andra är att den misständer på höga varv ( den hackar sig alltså fram). Det tredje är att den inte går upp i motortemp, kan tillägga att jag har fullt värme i bilen.

Jag undrar ifall allt detta kan hänga ihop på något sett, jag är ganska säker på att felet med motortempen är termostaten eller tempgivaren men undrar om allt hänger ihop smile

Kan tillägga att jag bytt spjällhuset wink
Tack för svar!!!!!! wink

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2015
#2
Gjort adaptionen?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#3
Tjena, nej , du skrev väl något om Tba ?? är lite osäker på vad det är wink tack för svar smile

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2015
#4
mrluzze skrev:
Tjena, nej , du skrev väl något om Tba ?? är lite osäker på vad det är wink tack för svar smile

Det är då en grundställning av gasspjället.

Hur den görs varierar lite, i ena fallet går det att göra "själv", i andra så behövs vagcom.

här är iaf hur man gör, i båda fallen;


This procedure details how to perform a Throttle Body Alignment (TBA) on many VW/Audi vehicles. This procedure cycles the motorized throttle body through various states (idle, part throttle, WOT) to relearn their positions. Some examples of reasons to perform a TBA:

The vehicle's battery has been disconnected and re-connected
The ECU has been removed and reinstalled
The Throttle Body has been cleaned or removed and reinstalled
The Accelerator Pedal has been removed and reinstalled

In some vehicles, the car will not run correctly, or may not run at all without performing a TBA after one of the above operations. The TBA can be performed on both Drive-By-Wire (DBW or E-gas) as well as Cable-throttle cars as long as there is no Idle Stabilization Valve (ISV). If there is an ISV, then there is no motorized control of the throttle at all. Typically, '96-'99 VW/Audi have motorized Cable-throttle, and '00+ VW/Audi have DBW. Obviously, there are some exceptions. This should be obvious but TDI's do not have throttle bodies.
There are certain test conditions that must be met before doing a TBA:

No DTC's in the Engine Controller
Battery voltage at least 11.5 V
Throttle must be at idling position (keep your foot off the gas pedal)
Throttle body part must not be dirty (carbonized).
Coolant temperature must be between 5 and 95C
If fault codes were cleared cycle the ignition off and back on prior to running Basic Settings.


Cable-Throttle Engines

(These are engines with a physical cable between the accelerator and the throttle, but WITHOUT an ISV.)

Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]

Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)

[Go!]
[Switch to basic settings]

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

Click the [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!


Drive-by-Wire (DBW) Engines using KW-1281

(These are engines WITHOUT a physical cable between the accelerator and the throttle. Check to see if the engine speaks KW-1281 by looking in the top left of the Open Controller Screen Some examples of KW-1281 engine controllers are 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T)

Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]

Enter Group 060

[Go!]
[Switch to basic settings]

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

[Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!


Drive-by-Wire (DBW) Engines using KWP-2000 or CAN

(These are engines WITHOUT a physical cable between the accelerator and the throttle. Check to see if the engine speaks KWP-2000 or CAN by looking in the top left of the Open Controller Screen. An example of a KWP-2000 engine controller is the 2002+ B6 Audi A4 1.8T. Some examples of CAN engine controllers are the Mk5 Golf 2.0T FSI)

Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]
Group 060
[Go!]

It should say "Basic Settings: OFF" on the top of your screen.

Click [ON/OFF/Next] to turn on Basic Settings.
It should now say "Basic Settings: ON" on the top of your screen. Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switched basic settings on. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

Click [ON/OFF/Next] to turn off Basic Settings.
It should now say "Basic Settings: OFF" on the top of your screen

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

If it did not complete, or resulted in Error, see the Special Notes below.

Drive-by-Wire (DBW) Engines using KWP-7000 (UDS/ODX)

Check to see if the engine speaks KWP-2000 or CAN by looking in the top left of the Open Controller Screen. UDS modules do not support conventional Measuring Blocks - 08 so that button will be grayed out. They do not support conventional Adaptation - 10 or Basic Settings - 04 group numbers, so all choices are found in drop-down menus in these modules.

Make sure the coolant is warm. Turn the key on but do not start the car.
[Select]
[01 - Engine]
[Basic Settings - 04]

Chose a variant of Throttle Valve Adaptation from the drop-down list
[Go!] to activate the Basic Settings
After the result of Finished Correctly appears click [Stop]
The TB may cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

Click the [Done, Go Back] button and you're all set.
Be sure not to touch the accelerator and make sure the engine is NOT running when you do this!

Special Notes
In some engines, before doing a TBA, it may be necessary to cycle the ignition off and back on after clearing faults.
On vehicles that use Cable-Throttle systems, an over adjusted (or sticky) throttle cable can cause the TBA to fail, or symptoms like no CCS (Cruise Control System) operation.
On vehicles that use Cable-Throttle systems the idle may be erratic after the TB has been removed and cleaned, even after a successful TBA. It may be necessary to drive the vehicle normally for a while until the system has re-adapted.

- - - - - -


Det sägs då även att det ska gå att göra utan vagcom/vcds. Har aldrig gjort det själv, då jag har vagcom/vcds;

1. Turn the key to the "ON" position, BUT DO NOT START THE CAR!
2. Leave the key in the "ON" position for 3 minutes WITHOUT TOUCHING ANYTHING.
3. After 3 minutes, turn key to the "OFF" position, then start the car as normal.

Lämnar då ingen garanti på att den sista metoden fungerar...alls
Senast redigerat av it_mutt (2 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
2 januari 2015
Trådstartare
#5
Jaha wink jag har gjort den utan vagcom men de är fortfarande samma sak:) min farbror e däremot bilmek och har en sån apparat och sskall även testa med en sån så fort han har lite tid över wink

Avstängd
10 388 Inlägg
2 januari 2015
#6
mrluzze skrev:
Jaha wink jag har gjort den utan vagcom men de är fortfarande samma sak:) min farbror e däremot bilmek och har en sån apparat och sskall även testa med en sån så fort han har lite tid över wink

Det finns folk som säger att det går utan vagcom/vcds (eller liknande som klarar det), det finns lika många som säger att det inte alls går utan vagcom/vcds

Läs ut felkoderna där också, så kanske du får någon ytterligare förklaring till misständningarna.

Gällande att tempmätaren inte stiger; det är inte det minsta ovanligt att givarna ger upp på VAG-kärror.

Det du kan göra är att se om motorn får rätt temp

På ac-panelen;

Tryck in "återcikulation"-knappen och "pil upp" samtidigt (pil upp = knappen som skickar värmen till rutan, dock inte defroster-knappen)

Det ska då stå "1c" i displayn på ac:n

Använd "+"-knappen som du ändrar temperaturen med för att stega upp till det står "51c" i rutan.

Tryck på "återcirkulation"-knappen igen. Den ska då visa vilken temp kylarvätskan håller.

Dubbelkolla detta genom att först bara ha tändningen på och gör detta. Och kontrollera att värdet inte stiger "av sig själv" (det gjorde det nämligen på vissa audislädar "förr", då den visade ett "bör"-värde, som var tidsbestämt)

För att komma ut ur detta läge så tryck på "econ"-knappen, eller; stäng av bilen och ta ut nyckeln.

Fördelen med att göra detta är då att du ser att bilen kommer upp i arbetstemp. Om inte kan det givetvis göra att bilen inte går optimalt.

Men, jag satsar mina första kronor på att det är givaren som är kass (sen kommer säkert någon komma o säga att det garanterat är kombiinstrumentet (som alltid), men, börja med givaren, det blir billigast så)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
16 januari 2015
Trådstartare
#7
Så, nu har jag gjort adoptionen utan framgång.. tomgången e alltså fortfarande väldigt låg. Misständningarna verkar ha försvunnit då jag märkte att en av skruvarna mellan turbo o grenrör satt löst, så jag skruvade fast den ordentligt.... kan det varit orsaken tro ????

Sen är tempmätaren likadan men däremot att efter ha kört 30min å stannat så steg mätaren till 90 grader. Men antar att den stiger på tomgång å sedan sjunker igen ???

Har även kollat igenom vakumslangar å de ser fint ut... kolllade även felkoderna och det fanns inga felkoder ALLS!!! ???  Borde man få felkod på tempgivaren ?? (Har bra med värme i bilen ) har en riktigt stark känsla att det är den asså!!!! Tänkte köpa den o byta faktiskt....

Kom gärna med andra förslag wink

Avstängd
10 388 Inlägg
16 januari 2015
#8
mrluzze skrev:
Så, nu har jag gjort adoptionen utan framgång.. tomgången e alltså fortfarande väldigt låg. Misständningarna verkar ha försvunnit då jag märkte att en av skruvarna mellan turbo o grenrör satt löst, så jag skruvade fast den ordentligt.... kan det varit orsaken tro ????

Sen är tempmätaren likadan men däremot att efter ha kört 30min å stannat så steg mätaren till 90 grader. Men antar att den stiger på tomgång å sedan sjunker igen ???

Har även kollat igenom vakumslangar å de ser fint ut... kolllade även felkoderna och det fanns inga felkoder ALLS!!! ???  Borde man få felkod på tempgivaren ?? (Har bra med värme i bilen ) har en riktigt stark känsla att det är den asså!!!! Tänkte köpa den o byta faktiskt....

Kom gärna med andra förslag wink

Tempgivaren ger normalt inte (det händer) felkod om det är delen som enbart går till kombiinstrumentet som strular. Därav att du fick hur du kollar motortemp i AC-enheten, för att se om datorn får rätt information gällande motortemp (o det isf bara är kombiimnstrumentet som inte får rätt). Så tills det är kollat kommer det vara mitt fortsatta förslag

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
16 januari 2015
Trådstartare
#9
Ska kolla lite närmare på de....vilken e den som går till instrumentet ??? Kolla lite i motorrummet och misstänker motor tempgivaren .... (den gröna)
Det är väl inte samma sak ??
Tack sålänge !!!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 januari 2015
#10
mrluzze skrev:
Ska kolla lite närmare på de....vilken e den som går till instrumentet ??? Kolla lite i motorrummet och misstänker motor tempgivaren .... (den gröna)
Det är väl inte samma sak ??
Tack sålänge !!!

Du har antagligen en givare med 4 stift i, då går samma givare till båda. Och jo "halva" kan vara kass

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

26 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
#11
Så, nu har jag även bytt tempgivaren utan framgång... tomgången gick bra i ca 10sec å sedan återvände till den låga tomgången.... även tempen i bilen är samma...  bra med värme i bilen men ändå står de 70gtader..... kan de va termostaten?? Tack för svar!!!

26 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
#12
Någon som vet ifall de kan va problem med tomgångsgivaren eller tomgångsventilen ?? Och vart sitter dessa isåfall?? Om det ens finns ?? Tack sålänge.


Sök