Jag håller med Andreas, hoppar alltid över annonser där man vill ha ett bud, detta är för enluttrad gammal människa som jag ett nytt och helt obegripligt sätt att sälja något på. Jag gissar att några människor tycker det är spännande med auktioner och så har detta fått fäste.
Det är ju också så att man "alltid" vet en varas eller en tjänst värde, så varför inte sätta ut ett pris för man vill sälja den varan till för pris då:) Då alla marknander styrs av tillgång och efterfrågan så är också detta som utgör det såkallad marknadsvärdet. Marknadsvärdet varierar och påverkas av olika faktorer, som exempel så är det ju lättare att sälja vinterhjul på hösten, finns det då vid din annonstillfälle få vinterhjul till salu men mängder av spekulanter så blir markandspriset högre och tvärtom då såklart
Tekniken har gjort att vi kan mejla, smsa, mer eller mindre anonymt och det är ju bra men har också medfört att folk skickar iväg bud utan att veta vad de budar på(detta bedöms skambud) och känns inte så seriöst tycker jag. Mitt råd är att uppskatta ett marknadsvärde på din vara(kolla vad andra säljer en liknande produkt för) lägg på några kronor extra då har du prutmån ifall du skulle behöva, lägg inte ut något telefonnummer utan låt eventuella spekulanter mejla istället, det sortera bort en del sms-budare, sedan kan du ju sortera och välja vilka som känns seriösa och mejla ditt telnr.
Om du är orolig för att folk vill pruta så bestäm dig innan för en lägsta nivå som någon skriver i tråden( detta benäms ofta som sista-pris av vissa och skickas ofta via sms och är helt oseriöst enligt mig) du behåller detta för dig själv till dess att du kommit i ett läge där du kanske ändå är tvungen att bli av med den vara som du har till försäljning. Annars väntar man in marknanden någon vecka eftersom den hela tiden förändras och rätt vad det är så är det någon som vill köpa din vara för det pris som du begär om det inte är oskäligt högt i jämförelsen med andra liknande varor:)
Tycker du att auktioner är spännande och intressant så ska du ju som någon skrivit lägga ut varan på Tradera exempelvis.
Lycka till