Hej! efter evigt letande har jag hittat min drömbil! en volvo 244 gl från 1975!
Denna kommer i min ägo få sig en renovering, en ny orginallack samt vad nu projektet kan leda till..har igentligen inte så stora planer mer än renovering i dagsläget, men tid får avgöra!
lite information om objektet då!
Volvo 244 GL
Årsmodell: 1975
Motor: B21e, numera B230 botten, extraktor, öppet luftfilter
Växellåda: M46, dock är inte overdriven inkopplad
Kaross: Orginal, förutom en äkta grupp A vinge! (utan distanserna som höjer vingen, jagar sådana om någon har, min är för låg!. vet ej om jag behåller vingen på framöver, åsiker?) sitter även sänkfjädrar på bilen.
Vad som ska göras till en början!
1: Laga rost, har ett rosthål under, en skärmkant måste bytas och eventuellt en tröskel.
2: Kolla kopplingen, den kopplar men slirar när man släpper kopplingen, växellådan är nyligen bytt, dålig koppling?
3: koppla in overdriven, då denna ej är inkopplad, saknar även växellådsknopp till en m46a om någon har!
4: översyn bromsar, samt batteri!
5: montera orginal kofångare, nästan klart
Bilen startar och går, men batteriet är troligtvis slut! tanken är att ha han besiktat till sommaren så man kan köra lite iallafall! större ingrepp kommer efter 940n är klar, så den är prio 1 just nu! Passar på lite med 240n medans 940n är på lackering!
Lite bilder då!
Vid hämtning, dock fel kofångare..
vid hämtning, äkta grupp A vinge!
Hel skinnklädsel! riktigt fräsch inuti fraktiskt! orginal GL ratt!!
en skärmkant är bytt, spackeljobb påbörjat
Taklucka med vindavisare!
Äntligen Orginal kofångare på, ska bara dit med listen o skruva dit den riktigt
och orginal på här med
Det var allt för denna start, kommer mer med tiden! då jag har 2 projekt igång får ni ha lite överseende med att min 940 tar prio, då den ska vara klar till sommaren. denna ska iallafall gå och köra med!