2990
Sök

Renovering & drömmar - volvo 244 gl och 244 dl från 1975 - långtidsprojekt!

Renovering utav 2st klenoder som nu fyllat 40! 240 gl & dl från 1975!

27 900 Visningar
Uppdaterades senast 8 juni 2015
139 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej! efter evigt letande har jag hittat min drömbil! en volvo 244 gl från 1975!

Denna kommer i min ägo få sig en renovering, en ny orginallack samt vad nu projektet kan leda till..har igentligen inte så stora planer mer än renovering i dagsläget, men tid får avgöra!

lite information om objektet då!

Volvo 244 GL
Årsmodell: 1975
Motor: B21e, numera B230 botten, extraktor, öppet luftfilter
Växellåda: M46, dock är inte overdriven inkopplad
Kaross: Orginal, förutom en äkta grupp A vinge! (utan distanserna som höjer vingen, jagar sådana om någon har, min är för låg!. vet ej om jag behåller vingen på framöver, åsiker?) sitter även sänkfjädrar på bilen.

Vad som ska göras till en början!
1: Laga rost, har ett rosthål under, en skärmkant måste bytas och eventuellt en tröskel.
2: Kolla kopplingen, den kopplar men slirar när man släpper kopplingen, växellådan är nyligen bytt, dålig koppling?
3: koppla in overdriven, då denna ej är inkopplad, saknar även växellådsknopp till en m46a om någon har!
4: översyn bromsar, samt batteri!
5: montera orginal kofångare, nästan klart smile

Bilen startar och går, men batteriet är troligtvis slut! tanken är att ha han besiktat till sommaren så man kan köra lite iallafall! större ingrepp kommer efter 940n är klar, så den är prio 1 just nu! Passar på lite med 240n medans 940n är på lackering! smile

Lite bilder då!

Vid hämtning, dock fel kofångare..
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-a0a7d321b8109719a0118366088163f9.jpg

vid hämtning, äkta grupp A vinge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-bed85c7831cc3c72b139283691eabbdb.jpg

Hel skinnklädsel! riktigt fräsch inuti fraktiskt! orginal GL ratt!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-300f6f6776da2ce38bd99eabdae46b27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-543180ebb33d7c0842203e7bd24e6d74.jpg

en skärmkant är bytt, spackeljobb påbörjat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-dd3c5966d316584915be15370b14a06f.jpg

Taklucka med vindavisare!
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-6f420dfa77e226c04d234f5d77b93c87.jpg

Äntligen Orginal kofångare på, ska bara dit med listen o skruva dit den riktigt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-70f5e2127e7298e47227dc012274e3ea.jpg

och orginal på här med smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-1c5d7f8e7a38be43504a37918e953c5f.jpg


Det var allt för denna start, kommer mer med tiden! då jag har 2 projekt igång får ni ha lite överseende med att min 940 tar prio, då den ska vara klar till sommaren. denna ska iallafall gå och köra med! smile
Senast redigerat av Fl4w3d (8 februari 2015)


363 Inlägg
6 januari 2015
#2
Trevligt projekt.smile

Fl4w3d skrev:
Kaross: Orginal, förutom en äkta grupp A vinge! (utan distanserna som höjer vingen, jagar sådana om någon har, min är för låg!. vet ej om jag behåller vingen på framöver, åsiker?)

Skippa vingen anser jag. Hör mer hemma på en 80-talare.

110 Inlägg
6 januari 2015
#3
Snyggt med Original stötfångare! Inte många som byter till den istället för den lilla big_smile


139 Inlägg
6 januari 2015
Trådstartare
#4
TheSaabGuy skrev:
Snyggt med Original stötfångare! Inte många som byter till den istället för den lilla big_smile

den lilla satt på när jag hämtade henne, men jag tycker definitivt om den gamla! jagar dock läppen under, som fanns till gamla fronten!


laddar batteriet på henne just nu, se ifall det går att rädda..låter gott gör hon!

Extraktor, 2.5" avgas med öppet filter, B230 botten med B21 topp smile


548 Inlägg
7 januari 2015
#5
Oj, ännu ett projekt! Kommer självfallet följas detta med! smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

139 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#6
volvo-majkii skrev:
Oj, ännu ett projekt! Kommer självfallet följas detta med! smile

ja men vad härligt! blir ett lite längre projekt detta, kommer utföras noga..

sitter o funderar, roligare motor? eller en trimmad sugis?


548 Inlägg
7 januari 2015
#7
Fl4w3d skrev:
volvo-majkii skrev:
Oj, ännu ett projekt! Kommer självfallet följas detta med! smile

ja men vad härligt! blir ett lite längre projekt detta, kommer utföras noga..

sitter o funderar, roligare motor? eller en trimmad sugis?

kör på b230FK wink Blir lagom, bättre än sugis med wink

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

139 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#8
volvo-majkii skrev:
Fl4w3d skrev:
volvo-majkii skrev:
Oj, ännu ett projekt! Kommer självfallet följas detta med! smile

ja men vad härligt! blir ett lite längre projekt detta, kommer utföras noga..

sitter o funderar, roligare motor? eller en trimmad sugis?

kör på b230FK wink Blir lagom, bättre än sugis med wink

ska passa med en sådan utan större svårigheter om jag förstått rätt, men elen blir hopplös.. det lär jag behöva hitta hjälp till isåfall! men funderingarna har gått på en B230ft, fulltryckaren, eventuellt ny växellåda, annan bakaxel samt andra bromsar & stötisar för att försöka få han reggad som ombyggt fordon smile


548 Inlägg
7 januari 2015
#9
Fl4w3d skrev:
volvo-majkii skrev:
Fl4w3d skrev:
ja men vad härligt! blir ett lite längre projekt detta, kommer utföras noga..

sitter o funderar, roligare motor? eller en trimmad sugis?

kör på b230FK wink Blir lagom, bättre än sugis med wink

ska passa med en sådan utan större svårigheter om jag förstått rätt, men elen blir hopplös.. det lär jag behöva hitta hjälp till isåfall! men funderingarna har gått på en B230ft, fulltryckaren, eventuellt ny växellåda, annan bakaxel samt andra bromsar & stötisar för att försöka få han reggad som ombyggt fordon smile

Vet inte hur elen är på de äldre 240.. Men en polare bytte motor på sin och vart inga problem.. Det ända han tyckte va lite små jobbigt var o flytta fördelaren smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706

Bmwentusiast
301 Inlägg
7 januari 2015
#10
Jag monterar ju b230FT i min.
Är ju med en gammal förgasar bil,
Är inte jätte svårt tydligen.
Jag håller på att montera hela elstammen från en -92a med lh 2.4
Annars är det ju bara motor elen som skall kopplas på din gamla stam men är lite mek med det då, så jag byter allt smile


139 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
#11
ebbe_20 skrev:
Jag monterar ju b230FT i min.
Är ju med en gammal förgasar bil,
Är inte jätte svårt tydligen.
Jag håller på att montera hela elstammen från en -92a med lh 2.4
Annars är det ju bara motor elen som skall kopplas på din gamla stam men är lite mek med det då, så jag byter allt smile

min är en GL, så är insprut på min.. vet inte vad det gör för skillnad vid motorbyte..någon med koll kanske kan upplysa?


1 677 Inlägg
8 januari 2015
#12
Fl4w3d skrev:
ebbe_20 skrev:
Jag monterar ju b230FT i min.
Är ju med en gammal förgasar bil,
Är inte jätte svårt tydligen.
Jag håller på att montera hela elstammen från en -92a med lh 2.4
Annars är det ju bara motor elen som skall kopplas på din gamla stam men är lite mek med det då, så jag byter allt smile

min är en GL, så är insprut på min.. vet inte vad det gör för skillnad vid motorbyte..någon med koll kanske kan upplysa?

Det bästa är om du stoppar i en B230FK ist, för då slipper du regga om den som ombyggd/amatörbyggt fordon.
240ins effektgräns är 200Hk/231Nm. B230FK's effekt är 135Hk/230Nm så den passar precis!

Skiljer inte så mycket mellan FT och FK...

Det lättaste ang elsystemet är om du tar det från en nyare 240(88b-92) med LH 2,4 och byter allt då du har ett helt annat elsystem som jag tror inte kommer att kunna kopplas ihop med ett LH 2,4 system.

Annars så behöver man förlänga LMM's kablar och löda/skarva dit spridarmotstånd.
Senast redigerat av gromitSWE (9 januari 2015)

Bmwentusiast
301 Inlägg
124 Inlägg
12 januari 2015
#14
Trevligt! Är bilen inköpt i gränum? smile

139 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#15
RallizZ skrev:
Trevligt! Är bilen inköpt i gränum? smile

yes, det är han smile är herrn från krokarna?


124 Inlägg
13 januari 2015
#16
Bor i ryd men känner ägaren sedan skolan. Var en automatare när han köpte den vet jag smile

412 Inlägg
13 januari 2015
#17
Följer!

Helskinn är jävligt snyggt! Måste skaffa det till min men är väl inte så jäkla lätt att få tag på...


139 Inlägg
13 januari 2015
Trådstartare
#18
RallizZ skrev:
Bor i ryd men känner ägaren sedan skolan. Var en automatare när han köpte den vet jag smile

stämmer bra att det var en automatare från början smile sitter en m46a i han nu, satt en m47a som rasade tidigare..


Dannne11 skrev:
Följer!

Helskinn är jävligt snyggt! Måste skaffa det till min men är väl inte så jäkla lätt att få tag på...

helskinn satt i GL, så det är orginal i min. klädseln är även jättefin i denna!


tanken var att starta han o ge er en video.. men batteriet gick inte att rädda! tyvärr händer det inte mycket här förens 940 är tillbaks från lackeringen, samt ihopmonterad.. men så småningom!
Senast redigerat av Fl4w3d (13 januari 2015)


139 Inlägg
8 februari 2015
Trådstartare
#19
UPPDATERING! men inte vilken uppdatering som helst..


en ganska stor förändring i schemat, tråden handlar numera inte om en volvo 240. UTAN två stycken volvo 240!

har idag trillat över ännu en god bil av en slump, en volvo 244 - dl från 1975!


kommer i denna tråden renovera båda 2 i olika grad.

244 dl - 1975 - den gröne
244 gl - 1975 - den guld/silvriga

ingen som har en 240 L till salu? big_smile krav, ska vara en 75a det med!


lite bilder o info nu då!
volvo 244 - dl med endast 18k på mätaren, dock stått avställd länge i garage efter en mindre olycka med huv o lykta. annars inga märken. skapligt lite rost faktiskt! fin under, tektylad och grejer.

kommer editera tråd starten & infon imorgon. men var tvungen o dela detta med er då det var sådant intresse för min andra 240.

bilen: bromsarna är obefintliga, handbromsen tar riktigt bra faktiskt även när den inte är dragen.. haha
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-7950fadf5b3392123dcb4edd8985a54e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-6a597d1eab366db763d5a3cea8af3b7c.jpg

hjälpen! tack!
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-c13d14ef063e24b433551d8ed9c5b49d.jpg

där hamnade jag på ett hörn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204052/204052-e2d2808636e8642d40874ef598cbdb35.jpg


fler bilder kommer!


139 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
#20
här var det dåligt med kommentarer tycker jag!

har idag plockat av gångjärnen som har brustit på den gröna, inspekterat vad som fattas till motorn, fattas någon liten slang o så, hittade luftfiltret i bilen. bilen får ingen soppa, antingen membranet eller soppapumpen som gett upp livet.

Siktar på att riva bromsarna på den gröna så den går att flytta, på lördag.

Hade igång min GL lite med, flyttade in den i hörnet i garaget så en bil till går in. fokus hamnar på den gröna, få igång den till sommaren. lite mindre att göra på den smile



Sök