2468
Sök

Audi a6 Allroad 2.7 biturbo startar inte!

45 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
Hej min a6 2.7 biturbo startar inte längre..
Körde hela natten 40 mil men kommer hem och stänger av den och 2 timmar senare ska jag på jobbet och då startar den inte, utan står bara och tuggar och tänder inte.
Soppa pumpen låter inte vid tändning som den borde göra? har dock aldrig hört den innan heller, har bara ägt bilen i 3 veckor så..
Har kollat säkringen, relät även tjuvkopplat förbi relät med en kabel mellan kontakt 87 och 30 eller vad dom hette, och kommer ingen ström fram till soppapumpen..
Nån som har nåt tips?

53 Inlägg
7 januari 2015
försökt o starta med startkablar?

543 Inlägg
7 januari 2015
har du mätt så du har spänning till pumpen?
Senast redigerat av tobbeh78 (7 januari 2015)

Trött och bitter?? javisst!

6 158 Inlägg
7 januari 2015
Hej!
Byt bränslepumpen! Du hittar sådana på bildelsbasen!

543 Inlägg
7 januari 2015
jaka54 skrev:
Hej!

Fast om han inte har spänning fram till pumpen så är det väl dumt att köpa en ny pump?
Att mäta spänningen bör väl vara första felsökningen som "troligen är" gratis om man har eller känner någon som har en multimeter.

Har varit med om säkringar som ser hela ut men ändå inte fungerar, var så på min gamla pegga 306 när kupéfläkten dog.
Senast redigerat av tobbeh78 (7 januari 2015)

Trött och bitter?? javisst!

45 Inlägg
7 januari 2015
Trådstartare
ashys skrev:
försökt o starta med startkablar?

Det är inge fel på strömmen, den gnuggar ju och allt funkar så hjälp med startkablar blir ingen skillnad..

tobbeh78 skrev:
har du mätt så du har spänning till pumpen?

Japp det skrev jag med att jag gjort och nej det finns ingen ström framtill pumpen

jaka54 skrev:
Hej!

Kommer som sagt inte ens ström dit så det är ej lösningen..

1 861 Inlägg
8 januari 2015
Underskatta inte startkablar! ^^ Ibland så kan det va nog att köra runt motorn men kanske inte tillräckligt för pumpar och allt samtidigt ^^ Mät med multimeter medans du "tuggar"

Egenföretagare
999 Inlägg
8 januari 2015
toksepe skrev:
Har kollat säkringen, relät även tjuvkopplat förbi relät med en kabel mellan kontakt 87 och 30 eller vad dom hette, och kommer ingen ström fram till soppapumpen..
Nån som har nåt tips?

Har du spänning på reläets utgång? Kabelbrott från reläet till pumpen?

45 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
FredrikRangert skrev:
toksepe skrev:
Nån som har nåt tips?

nej icke det..
fick fram nu ur en sånhär blåtands obd2 läsare " fuel loopsystem closed using O2sensor for fuelmix" nån som har nån mer aning?

45 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
prövade nu igen med en annan multimeter, har 11 volt vid säkringen och vid relät men vid kontakten på soppapumpen är det stendött

1 861 Inlägg
8 januari 2015
toksepe skrev:
FredrikRangert skrev:
toksepe skrev:
Nån som har nåt tips?

nej icke det..
fick fram nu ur en sånhär blåtands obd2 läsare " fuel loopsystem closed using O2sensor for fuelmix" nån som har nån mer aning?

Hur ser stiften ut? Låter ju som att returen på soppa systemet är död?

45 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Dr_struts skrev:
toksepe skrev:
FredrikRangert skrev:

nej icke det..

kollade dom för 300 mil senda och då var dom fina..hmm returen på soppasystemet? vad räknas in då? verkstaden har tid nästa vecka så skulle vara bra om det är nåt man kan göra själv...

1 861 Inlägg
8 januari 2015
toksepe skrev:
Dr_struts skrev:
toksepe skrev:

nej icke det..

kollade dom för 300 mil senda och då var dom fina..hmm returen på soppasystemet? vad räknas in då? verkstaden har tid nästa vecka så skulle vara bra om det är nåt man kan göra själv...

Ja alltså du får ingen retur med andra ord kan den inte styra soppa tryck, kolla stiften! ^^

6 158 Inlägg
8 januari 2015
Hej!
Om du inte har ström framme vid pumpen när du vrider om startnyckeln så är det avbrott någonstans.
Mät med multimeter från tankarmaturen och framåt.
Någonstans måste det vara avbrott på kabeln eller dålig kontakt i ett kontaktstycke.

346 Inlägg
9 januari 2015
kan man inte ta pumpen från en 2.4? undrar ägaren till bilen. är på jobb så kan inte kolla garaget så får förmedla istället tongue

45 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Precis som mk2 skriver här ovanför, vilken pump ör det jag ska ha? Har fått erbjudande på Berners 4000 för soppapump, bra pris? Bytte säkring, relä och knacka lite härå var så hoppar pumpen igång en snabbis så måste byta den..men det gör man själv halvfort va?

33 Inlägg
10 januari 2015
Hej!

Jag sökte lite på tyska bukten efter bränslepump åt dig (kraftstoffpumpe) och fann följande:
http://www.ebay.de/itm/Authentisch-VEMO … 2c8e1513cb

Jag är inte 100 på att det är rätt del du söker, men om du åtminstone kikar på motorerna den passar till så verkar det inkludera samtliga C5-bensinmotorer. Alltså bör pumpen från 2,4:an passa.

Om du vet vilket artikelnr du ska ha (det som Berners föreslog) så kan du söka på det på bukten, det är avsevärt mycket billigare där. Men då får du räkna med en veckas leveranstid också om bilen kan stå still ett tag till?

45 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
Kontakten bakom säkringen hade lossnat, relät var trasigt och pumpen död.. men nu fungerar allt efter mycket jävulskap! smile

Sök