3092
Sök

Bil som säkerhet/pant

92 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Hur kollar man upp ifall en bil står som säkerhet/pant i ett banklån t ex?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2015
Då står det väl "KREDIT" när du gör en slagning på transportstyrelsen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

92 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Det står väl så om bilen är köpt med lån, och det är skuld kvar. Men inte om bilen är säkerhet/pant i ett annat lån? Eller? Anyone who knows?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2015
Isf har nuvarande ägare ett papper som visar detta som han bör va skyldig att visa upp. Mitt råd är att misstänker du detta så hoppa över den bilen.

92 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Misstänker inget, men undrar bara hur man kan kolla upp en sån sak utan att behöva agera detektiv 😄 Många oärliga typer out there. Behöver ju heller inte vara nuvarande ägare som satt bilen i pant, han kan ju kanske vara ovetandes ägare till en dylik, om han i sin tur köpt av ett troll.

1 160 Inlägg
9 januari 2015
är den köpt på kredit där han köpte den .så står det i regpappper.annars är det till 99% ett blancolån som hen får betala vare sig hen har bilen eller ej.däremot följer böter med bilen nuförtiden.

Muttley
10 januari 2015
Transportstyrelsen kan du ringa.   Så tar du samtidigt reda på skatteskulder.
Är den blank så åker du inte på något

1 160 Inlägg
10 januari 2015
ny lag sen nyår p-böter följer bilen.underbara Sverige....

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2015
Så länge man inte köper bil av pundare så är det inga problem

92 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
Ja asså, om det är skuld kvar på bilen så har ju transportstyrelsen koll på det, men har de även koll på om en bil står som säkerhet vid ett vanligt banklån?

414 Inlägg
10 januari 2015
ConDodgy skrev:
Ja asså, om det är skuld kvar på bilen så har ju transportstyrelsen koll på det, men har de även koll på om en bil står som säkerhet vid ett vanligt banklån?

Bilen kan knappast stå som säkerhet vid lån om transportstyrelsen inte har uppgift om det, och har dom inte det spelar det ändå ingen roll vid köp, ägarbyte går igenom hur som helst.

92 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
Ägarbyte går igenom, men banken/KF kan sno bilen ändå, har jag läst. Men detta ska transportstyrelsen veta då.

Muttley
10 januari 2015
horbybonnen skrev:
ny lag sen nyår p-böter följer bilen.underbara Sverige....

Men de kan man väl kolla via transportstyrelsen?

Isåfall är de inga problem, man bör ringa på varenda bil man ska köpa för att inte få en skatteskuld.  Inte så roligt i efterhand och få veta att de är körförbud.

Muttley
10 januari 2015
ConDodgy skrev:
Ägarbyte går igenom, men banken/KF kan sno bilen ändå, har jag läst. Men detta ska transportstyrelsen veta då.

Om jag fick rätt info när jag sålde en bil jag hade som säkerhet så skulle inte ägarbyte gå igenom.   De var via volvo/göingebil.  Alltså fick man lösa krediten innan bytet kunde ske.

414 Inlägg
10 januari 2015
ConDodgy skrev:

Vad jag har hört från folk som har kredit på bilar (dvs bilen som säkerhet vid lån) så måste skulden lösas, annars går ett ägarbyte inte igenom, ska även stå på registreringsbeviset om den är pantsatt vid lån som "kredit"

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2015
Powe_R skrev:
ConDodgy skrev:

Vad jag har hört från folk som har kredit på bilar (dvs bilen som säkerhet vid lån) så måste skulden lösas, annars går ett ägarbyte inte igenom, ska även stå på registreringsbeviset om den är pantsatt vid lån som "kredit"

Det stämmer nog inte riktigt. Bekant köpte bil på firma och sålde strax efter. Det var återtaganderätt från firman/kreditföretaget. När det kom till deras kännedom fick han krav på hela köpesumman omedelbart.

Sök