OBS, Detta projekt har pågått under en längre tid och planerna har förändrats lite med tiden, men jag har kvar alla bilder från början. Vissa saker man byggde för länge sen vart man inte nöjd med och det har byggt om.
// Marcus 2018-02-20
Heyo!
Det var ett tag sedan jag skrev av mig här på garaget om vad jag styr med i mitt garage men jag tänkte att alltid är det någon som är intresserad av mitt bygge samt har idéer hur mitt kan bli bättre .. eller man kanske tillochmed kan hjälpa nån som bygger nått liknande.
( Tidigare bygge som inte heeeelt kom hela vägen:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267562 )
Det är alltså en Volvo Amazon -67 som org hade b18 med M40 låda men numera kommer få en B230FK, Bmw ZF låda, 4link upphängd 240 bakaxel.
Tanken med hela detta är att den skall SFRO besiktas och kunna gå på vägen helt enligt konstens alla regler.
Bygget började för mer än ett år sedan, då jag och en polare tog en hel helgs tur från Linköping till Robertsfors med släpkärra. Letade ett bra tag efter ett chassi som var helt rostfritt och tillslut hittade jag den
Hemma i garaget efter många mil på vägen.
Började med att riva ur den lite halvsunkiga motorn:
Beställde en bmw zf låda från LMR, omsvetsad för rakställd b230:
Fick tag på ett par reäla bromsar som ska hjälpa lite bättre innan kurvorna:
Ett stycke bakaxel som inte riktigt kommer hålla måttet:
Dags att börja måtta i motorn och bygga fästen:
Mina TILLFÄLLIGA fästen, Dessa kommer jag inte köra med, de är mer en mall hur jag ska bygga något starkare och snyggare:
Där står motorn för sig själv:
Omsvetsat tråg för rakställning, Fula svetsar men det är tätt iallafall:
Snyggar till motorrummet lite, obs brun ful grundfärg:
4Link kittet till bakvagnen:
En volvo bakaxel som ser allt annat än fin ut:
Efter lite jobb så ser den bättre ut iallafall och 4link fästena är på punktade på plats:
Fästena i chassiet punktade på plats:
Började snickra på min kardantunnel:
Bakre coilsar på G:
En mall för att kunna se vart de ungefär ska hamna:
Nu börjar vi punka ihop stötdämpartornen:
Låter som vanligt bilderna tala mycket för sig själva...
PS. Jag vet att jag är kass på att svetsa så det är ingen som behöver kommentera om det
.. det är inte jag som helsvetsar allt sen.
Kommer uppdatera lite då och då när jag känner för det.. det är ett långtidsprojekt så ibland händer det mycket och ibland inget alls!
Det va allt för denna gång!
Mvh//