Jag hade nog tänkt annorlunda:
-Volvo C30 är ingen dålig bil men fruktansvärt opraktisk, den har inga bakdörrar men däremot långa framdörrar som ni kommer att svära över när ni skall in eller ut ur bilen på trånga parkeringar. Den är låg, har ingen vidare sikt och är trång invändigt i förhållande till yttermåtten.
Fundera på Mercedes A-klass trots att den vid en första anblick är väldigt liten, den kommer trots allt från landet Autobahn och gör inte bort sig i högre farter så som många andra modeller i samma storleksklass gör. Det lilla formatet gör den smidig att köra, höjden ger bra sikt och gör det bekvämt att kliva in eller ut men gömmer även en annan fördel: Formatet som liknar en minibuss inkluderar ett baksäte som går att fälla ner eller lyfta ur och gör man så rymmer den mycket mer last än vad man tror, i klass med många kombibilar som har betydligt större yttermått. Oavsett om det är ICA-kassar, möbler från IKEA eller i framtiden barnstolar som skall in så tror jag ni uppskattar de egenskaperna.
Modellen finns med diverse motorer och växellådor, men är diesel ett krav? Det är motorer som inte brukar trivas om man kör korta sträckor och med all teknik de rymmer idag (t.ex partikelfilter) kan det bli dyra reparationskostnader samtidigt som literpriset stiger och skatten sakta drar iväg i takt med att samhället inser att koldioxid inte är allt: En dieselbil släpper ut lite mindre av den varan men mycket mer av andra giftiga ämnen vilket börjar märkas på bränsle och fordonskatten efter några år där diesel som bränsle gynnats (och därmed har dieselbilar sålt väl).
Ett exempel:
http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede … 20&w=3Ingen raket men mindre än tre år gammal, större motorer som går på antingen bensin eller diesel finns.
-Angående den större bilen finns det många bra alternativ men min största invändning mot SAAB är inte reservdelarna utan åldern, de (främst 9-5) utvecklades på 90-talet och känns (är) hopplöst omoderna jämfört med t.ex en V70 II. Jag hade aldrig lagt ≤ 80.000:- på en 9-5 från 2008 när det går att hitta ett okej men lite äldre exemplar av i stort sett samma modell för 20-25.000:-. Entusiaster av märket lär påpeka att modellen uppdaterades med åren men lite krom, nya strålkastare eller ett nytt motoralternativ är inte detsamma som en helt ny modell.
Modellerna har dock funnits länge vilket å andra sidan innebär att delar bör finnas ett tag framöver till åtminstone de modeller som är aktuella för er, man kanske får vara lite kreativ men forum som det här är aldrig längre än några klick bort och där kan du säkert få tips på var man hittar delar (original/pirat) eller kanske artikelnumret till en del från Opel (GM) som passar lika bra i en SAAB. Men jag förstår din sambos far för när en bil krånglar vill man inte vara kreativ utan ha tillbaka den i bruk så fort som möjligt.
Det är de tankar jag har för tillfället, lycka till med studierna och bilköpen!