Jag tog en titt i filterboxarna häromdagen, bara för att se hur allt ser ut. Luftfiltret såg bra ut, men kupéfiltren... Ja, det var Biltemafilter i vilket iallafall visar att de har blivit bytta, men när jag lyfte på dem såg det ut såhär...
Båda sidorna såg ut så här. Vackert... Det slog mig att förra ägaren hade sin parkeringsplats under ett träd. Det märks. Ena sidan hade dessutom ett spindelbo på insidan av locket, ni vet ett sånt där som ser ut som en klump av nät men är fullt av spindlar. Det är få saker jag inte klarar av, men spindlar är en av dem. Jag övervägde hastigt att hämta en dunk bensin och tända på för att slippa problemet, men försäkringsbolaget skulle nog bli ledsna på mig då (vilket i sin tur skulle göra mig ledsen eftersom jag inte skulle få några av deras pengar), så jag beslöt mig för att låta bli och hämtade istället dammsugaren inifrån för att bli av med eländet.
Efter att jag hade hämtat mig såg jag även att ett av lockens flärpar var av, så jag stack till Returbilen en snabbis och hämtade ett "nytt". Kanske en minimal detalj, men väl värt 20kr.
Sedan tröttnade jag på att hela tiden behöva låsa upp bagageluckan med nyckel, och skulle leta kabelbrott. Just när jag stack ner huvudet i skuffen och skulle börja råkade jag komma åt bagageluckans öppningsknapp på nyckeln - och hörde ett knäppande?! Jag tryckte febrilt några gånger till på knappen - jodå, visst låter det, och det kommer från låsmotorn! Så det var bara att spontanåka till Returbilen en gång till och plocka en sådan. Undrar om man kan få något sorts stamkundskort där?
På en sedan är denna löjligt enkel att byta - bara att ta bort inredningen på bagageluckan, lossa låskistan (några torx), lirka ut den en liten bit och sedan ta loss centrallåsmotorn, som sitter med två stjärnskruvar.
På kombimodeller är det lite knepigare om du ska ha en begagnad, då den sitter fast med en plastplupp som till 99% kommer gå sönder om du lossar den. Det smidigaste där om ni vill ha en begagnad från skroten är att lossa hela plastarmen från låsmotorn och snäppa på den som redan fanns på bilen. Den bänder man ut med en smal plattmejsel, finns ett spår för det. Tänk bara på att kombi-och sedanmodellerna har olika anslutningar, även om de annars ser likadana ut.
Här är den gamla låsmotorn.
Nyfiken som jag är öppnade jag upp den för att se vad felet var. Och det var inte så konstigt att den inte gjorde någonting...
...Armen som sitter på kugghjulet är rakt av! Gjord av äkta plast, tyskt hantverk av högsta kvalitet.
Motorn testades genom att koppla ström direkt på den, och den funkade. Det var därför det hördes ett surrande när man tryckte på knappen.
Nu fungerar allt där bak igen! Skönt att slippa ta ut nyckeln ur tändningslåset eller fälla fram baksätet varje gång man skulle ha någonting där bakifrån.