2266
Sök

BMW E39 523 - Vinterbilen som spårar!

Uppiffning av Beemern, en välskött Biarritzblau 523i!

48 093 Visningar
Projektet avslutat 21 september 2019
2 306 Inlägg
23 februari 2015
Trådstartare
#41
Jag tog en titt i filterboxarna häromdagen, bara för att se hur allt ser ut. Luftfiltret såg bra ut, men kupéfiltren... Ja, det var Biltemafilter i vilket iallafall visar att de har blivit bytta, men när jag lyfte på dem såg det ut såhär...
http://i.imgur.com/UvyTOLg.jpg

Båda sidorna såg ut så här. Vackert... Det slog mig att förra ägaren hade sin parkeringsplats under ett träd. Det märks. Ena sidan hade dessutom ett spindelbo på insidan av locket, ni vet ett sånt där som ser ut som en klump av nät men är fullt av spindlar. Det är få saker jag inte klarar av, men spindlar är en av dem. Jag övervägde hastigt att hämta en dunk bensin och tända på för att slippa problemet, men försäkringsbolaget skulle nog bli ledsna på mig då (vilket i sin tur skulle göra mig ledsen eftersom jag inte skulle få några av deras pengar), så jag beslöt mig för att låta bli och hämtade istället dammsugaren inifrån för att bli av med eländet.

Efter att jag hade hämtat mig såg jag även att ett av lockens flärpar var av, så jag stack till Returbilen en snabbis och hämtade ett "nytt". Kanske en minimal detalj, men väl värt 20kr.
http://i.imgur.com/ZAHjpPb.jpg

Sedan tröttnade jag på att hela tiden behöva låsa upp bagageluckan med nyckel, och skulle leta kabelbrott. Just när jag stack ner huvudet i skuffen och skulle börja råkade jag komma åt bagageluckans öppningsknapp på nyckeln - och hörde ett knäppande?! Jag tryckte febrilt några gånger till på knappen - jodå, visst låter det, och det kommer från låsmotorn! Så det var bara att spontanåka till Returbilen en gång till och plocka en sådan. Undrar om man kan få något sorts stamkundskort där?
http://i.imgur.com/vqMjAkh.jpg

På en sedan är denna löjligt enkel att byta - bara att ta bort inredningen på bagageluckan, lossa låskistan (några torx), lirka ut den en liten bit och sedan ta loss centrallåsmotorn, som sitter med två stjärnskruvar.
http://i.imgur.com/05sTtAZ.jpg

På kombimodeller är det lite knepigare om du ska ha en begagnad, då den sitter fast med en plastplupp som till 99% kommer gå sönder om du lossar den. Det smidigaste där om ni vill ha en begagnad från skroten är att lossa hela plastarmen från låsmotorn och snäppa på den som redan fanns på bilen. Den bänder man ut med en smal plattmejsel, finns ett spår för det. Tänk bara på att kombi-och sedanmodellerna har olika anslutningar, även om de annars ser likadana ut.

Här är den gamla låsmotorn.
http://i.imgur.com/C2Mwb9C.jpg

Nyfiken som jag är öppnade jag upp den för att se vad felet var. Och det var inte så konstigt att den inte gjorde någonting...
http://i.imgur.com/WSl0Xk5.jpg

...Armen som sitter på kugghjulet är rakt av! Gjord av äkta plast, tyskt hantverk av högsta kvalitet. roll Motorn testades genom att koppla ström direkt på den, och den funkade. Det var därför det hördes ett surrande när man tryckte på knappen.

Nu fungerar allt där bak igen! Skönt att slippa ta ut nyckeln ur tändningslåset eller fälla fram baksätet varje gång man skulle ha någonting där bakifrån. tongue


2 306 Inlägg
10 mars 2015
Trådstartare
#42
Häromdagen vaknade jag upp - till en solig vårdag! Äntligen börjar sommarsäsongen närma sig! Jag tänkte fira detta med en spontanbokning på Bilbekämpningen, så att Ahmed, som Beemern nu heter, skulle få rulla ännu ett år.  Vid bilköpet fick jag med en bunt gamla papper från sagda bilbekämpning, alla lika blanka som en bebisrumpa, så tanken var att bara rulla igenom även detta år. Tyvärr hade bilhitlern som jag fick inte riktigt samma åsikt om bilens superskick som jag. Han var visserligen supertrevlig, men han och hans kumpaner gick igenom bilen noggrannare än när NASA planerar sin nästa uppskjutning. När de hade mobbat färdigt bilen fick jag följande utskällning i tryckt form:
http://i.imgur.com/bTMdfNu.jpg

Dessutom såg jag att de bakre bromsrören hade rätt så mycket rost på sina ställen, och eftersom bromsslangarna ändå måste bytas tänkte jag byta ut allt till kopparrör när jag ändå håller på. Man tycker de borde lagt de extra örena på kopparrör redan från fabrik på en premiumbil (relativt sett) som denna. Som om detta inte räckte så var det svårt att hålla bilen på jämna varv medan man frikopplade, så vad det nu är (vakuumläckaget?) måste också åtgärdas, så man inte åker därifrån med en motorstörningstvåa vid ombes.

Följande är nu beställt, eftersom min plånbok tydligen inte var smal nog som det var:
http://i.imgur.com/Av2j6D6.png

http://i.imgur.com/0VWI68J.png

Är det någon som känner till någonstans man kan låna en billyft i Skåne med omnejd (gärna nära Helsingborg, men inget krav), alternativt har tillgång en egen som man kan låna någon dag? Vi kan givetvis komma överens om en rimlig ersättning. Jag undviker gärna att ligga på backen när det gäller sådana här jobb. smile


2 327 Inlägg
19 mars 2015
#43
är väl inget fel med att ha bromsvätska och grus i både håret och innanför tröjan XP


2 306 Inlägg
13 april 2015
Trådstartare
#44
Var ett tag sedan jag uppdaterade, men det har inte stått still för det! Bilskrället har nu ny katalysator, nygenomgångna bromsar med nya slangar och bromsrör runt om, och fick även en ny länkarm på köpet. Den gamla katalysatorn kunde man se rakt igenom, det fanns inte någonting kvar där inne... tongue

Jag tog även isär lyktorna för att kolla vad som var fel, och det visade sig vara det vanliga felet, att justeringsarmarna (som är i plast...) blivit spröda med åren och brustit. Det verkar inte vara första gången heller, då det fanns en tidigare Muhammedlagning på några av dem. Bilder kommer så fort jag kommer åt bildbanken där hemma. smile

Detta slavarbete har iallafall resulterat i att bilen får terrorisera våra svenska vägar i ännu ett år, även om den nu i mitt tycke är lite väl tyst (även om den inte längre låter som en toalett vid gaspådrag). Får se om jag kidnappar slutdämparen någon gång i framtiden...


2 306 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#45
Här är alltså uppdateringen med bilderna jag lovade!

När jag öppnade upp den första lyktan mötte det här mig:
http://i.imgur.com/UEI3a8D.jpg

Det var alltså någon som hade "reparerat" justeringspinnarna innan mig. Den andra "lagningen" hade dessutom lossnat och låg i botten av lykthuset och hånflinade åt mig. Dessa åkte illa kvickt ut, och helt nya justeringspinnar sattes dit istället.
http://i.imgur.com/D5zN2bO.jpg

Nu var det bara att sätta ihop allt igen! ...Tills jag insåg att även rattarna på baksidan av lyktorna som man vrider på för att justera höjd/bredd på ljusbilden med även de var gjorda av (nu spröd) plast. Samtidigt var gängan av stål, och den hade rostat fast... Detta ledde till att rattarna snurrade, men det gjorde inte gängan som får någonting att hända. Fästet i rattarna hade alltså gått av. Så det var bara att slita bort dem. Nu får man justera genom att fästa en svetstång direkt på den gängade stången och vrida. Inte speciellt smidigt, men det fungerar iallafall. smile

Sen fäste jag i ett svagt ögonblick M-modellernas färger på grillen. Den här bilen är inte en M-serie på långa vägar, varken utseende- eller prestandamässigt, men det får sitta på tills vidare. Det är bara att ta bort om jag skulle ångra mig. tongue Och ja, ett nytt emblem till huven är beställt.
http://i.imgur.com/HJpCsdt.jpg
(Ursäkta att bilen är så smutsig på bilden. Igen. Det känns som att jag tvättar mina bilar hela tiden, men ändå verkar de alltid vara supersmutsiga när det är dags att ta bilder..!)
Senast redigerat av Mew (22 april 2015)


837 Inlägg
22 april 2015
#46
Tråkig motgång med justeringen...sad  men men.....Blir bra när jobbet är klart smile


2 306 Inlägg
22 april 2015
Trådstartare
#47
cars4ever skrev:
Tråkig motgång med justeringen...sad  men men.....Blir bra när jobbet är klart smile

Jo men det funkar iallafall. smile Dessutom letar jag efter facelift-strålkastare ändå, så de här lär inte användas för mycket mer än besiktningen. tongue


Trummis
404 Inlägg
22 april 2015
#48
Bra jobbat! Har bytt justerskruvarna ett antal gånger på E39, det är lite pilligt smile

Bort med M-färgerna i grillen, tycker inte det passar in alls...

2 306 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#49
Naikon skrev:
Bra jobbat! Har bytt justerskruvarna ett antal gånger på E39, det är lite pilligt smile

Bort med M-färgerna i grillen, tycker inte det passar in alls...

Tack! Jo, men det var iallafall skönt att lyktorna är pre-facelift, jag slapp ju slänga in dem i ugnen. tongue Dock planerar jag ändå att byta till facelift, så dessa får väl bli besiktningslyktor om inte annat. tongue

Jag har fått väldigt blandad respons på M-stripesen, vissa tycker det är skitsnyggt medan andra säger som du, att det inte passar in alls. Själv är jag lite kluven, på en M5:a hade jag inte tvekat, men eftersom detta bara är en helt vanlig 523:a tvekar jag ändå... Men de får sitta kvar fram tills att jag bestämt mig iallafall. tongue


2 306 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#50
I övrigt har jag äntligen slängt på sommarsulorna! Jag letar efter lite större fälgar, men dessa duger än så länge. Tycker ändå de ser helt okej ut för att vara originalfälgar. smile
http://i.imgur.com/I1S1PYc.jpg

Även tygmattorna åkte in. Nu är det sommar!
http://i.imgur.com/Ad6L2Ma.jpg

Sist men inte minst åkte ett par facelift-baklyktor på!
http://i.imgur.com/iNDPCGJ.jpg
Ursäkta den smutsiga bilen. Igen. roll

Jag har även funderat på sänkning... Bilen kommer förmodligen köras året om, så jag undrar vad som är bäst, coils eller sänkfjädrar? Tar gärna emot tips/erfarenheter. smile


2 327 Inlägg
5 maj 2015
#51
luftfjädring wink  men du dedär blir snyggt!


2 306 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#52
Xebers76 skrev:
luftfjädring wink  men du dedär blir snyggt!

Tack! smile
Nja, till skillnad från dig har jag inte 30k att spontant spendera på min bil wink


144 Inlägg
8 maj 2015
#53
Efter att ha testat både coilovers och sänkfjädrar/stötdämpare rekommenderar jag det senare. Billiga coilovers är stenhårda och bara bra om du vill ha bilen så stum att däcken kan sitta 5 mm från skärmkanten.

Eibach/H&R fjädrar och Sachs Advantage(samma som sitter på m-sport) ger en bra kompromiss mellan komfort, väghållning och utseende. De stötdämparna som sitter på brukar inte hålla särskilt länge med kortare och hårdare fjädrar, och med tanke på hur omständigt det är att byta bak på dessa bilar är det nog en bra idé att byta allt på en gång.


2 306 Inlägg
26 maj 2015
Trådstartare
#54
werik skrev:
Efter att ha testat både coilovers och sänkfjädrar/stötdämpare rekommenderar jag det senare. Billiga coilovers är stenhårda och bara bra om du vill ha bilen så stum att däcken kan sitta 5 mm från skärmkanten.

Eibach/H&R fjädrar och Sachs Advantage(samma som sitter på m-sport) ger en bra kompromiss mellan komfort, väghållning och utseende. De stötdämparna som sitter på brukar inte hålla särskilt länge med kortare och hårdare fjädrar, och med tanke på hur omständigt det är att byta bak på dessa bilar är det nog en bra idé att byta allt på en gång.

Tack så mycket! Dessutom kommer bilen ju gå året om, så även där har sänkfjädrar en fördel. smile


Projektet står lite still för tillfället, jag har ställt av bilen över sommaren då jag inte behöver 4 bilar samtidigt, men jag kommer fortfarande pilla på den då och då. Stay tuned! big_smile

(P.s. Är det någon som vet om fälgar som suttit på en E36 passar E39?)


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
30 maj 2015
#55
Fälgar från e36 passar, med spaders! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
30 maj 2015
#56
E36 har 72,6 i navmått och E39 har 74,1 i navmått. Men iom att E36 fälgarna behöver spacers så får man ha spacers som även ändrar navhålet. OM det nu är org e36 fälgar. Om det är eftermarknadsfälgar så kan navhålet vara ännu större smile


2 306 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
#57
Turbo-Fransson skrev:
Fälgar från e36 passar, med spaders! smile

Marcus_89 skrev:
E36 har 72,6 i navmått och E39 har 74,1 i navmått. Men iom att E36 fälgarna behöver spacers så får man ha spacers som även ändrar navhålet. OM det nu är org e36 fälgar. Om det är eftermarknadsfälgar så kan navhålet vara ännu större smile

Tack så mycket! smile Fälgarna är nu inhandlade, ska bara göras vid lite när jag får tid över. smile Bilder kommer då!


Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
21 juni 2015
#58
Mew skrev:
Turbo-Fransson skrev:
Fälgar från e36 passar, med spaders! smile

Marcus_89 skrev:
E36 har 72,6 i navmått och E39 har 74,1 i navmått. Men iom att E36 fälgarna behöver spacers så får man ha spacers som även ändrar navhålet. OM det nu är org e36 fälgar. Om det är eftermarknadsfälgar så kan navhålet vara ännu större smile

Tack så mycket! smile Fälgarna är nu inhandlade, ska bara göras vid lite när jag får tid över. smile Bilder kommer då!

Gött! Letar själv efter fälgar till min e39, svårt att bestämma sig bara!
Ta gärna en kik på den om du är sugen smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

2 306 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#59
Jaha, då har bilen överlevt ännu en vinter med endast några smärre missöden!

Tryckte dit starkare backljus, skönt när det är mörkt.
http://i.imgur.com/rs3cebY.jpg

Funderar starkt på att uppgradera till riktiga facelift-baklyktor. Måste bara skarva ihop en konverteringskabel, vill inte göra åverkan på originalkabelhärvan.

Beslutade mig för att ge den en storservice med alla remmar, termostat, termostathus, kylarvätska, och tänkte uppgradera till en vattenpump med aluminiumimpellrar. Sagt och gjort satte jag igång, bara för att märka att någon visst redan gjort den uppgraderingen. tongue

http://i.imgur.com/luyk9tW.jpg

Kände inget glapp någonstans. Nåja, nu har man ju redan handlat nytt, så det var bara att byta ändå. Sparade dock den gamla på bra-att-ha-hyllan. Det verkar ju inte vara något fel på den.

http://i.imgur.com/r7vM65U.jpg
Den nya vattenpumpen på plats!


Hade även problem med att oljetryckslampan blinkade till/lös vid tomgång/låga varv när bilen var riktigt varm (läs när man sladdat runt ett tag eller dragit släp i 20+ mil). Märktes dock ingenting vid normal körning, och fick inte heller ut några felkoder. Jag bytte ut hållaren till oljefiltret då det kan orsaka dessa symptom om det är sprucket (oljan sipprar förbi där istället för förbi givaren när den är tillräckligt tunn), men problemet kvarstod. Bytte då ut oljetrycksgivaren, och fann då att det var olja på fel sida av den gamla givaren, alltså vid kontakten(?!). Bytet verkar ha löst problemet.

Sedan började ABS- och antispinnlamprna lysa lite när de ville, läste ut felkoder och fick felkod på ABS-givare höger fram. Skulle inte vara några svårigheter att byta. Satte igång, lossade den ena insexskruven, den satt hårt men inte extremt, men den andra... Den tog mig seriöst tre timmar att få loss. Den satt stenhårt, och dessutom låg den otympligt till.

Äcklet på sin plats...
http://i.imgur.com/P41Ml57.jpg

...Och äcklet där jag ville ha den. Lyckades iallafall få ut hela till slut.
http://i.imgur.com/qBq8VZ4.jpg

Bytte ut givaren til len jag hade liggandes... Men nu lyste lamporna hela tiden istället?!
Efter lite efterforskningar visade det sig att de bytte typ av givare mitt i årsmodell -98, och min bil var tillverkad i brytpunkten. Självklart hade jag satt dit fel givare... Suck. Bara att riva ner allt och byta igen. Den här gången gick det dock smärtfritt, och sedan funkade allting som det skulle igen!


2 306 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#60
Kvällen innan en roadtrip till Örebro såg jag över bilen, så att allt var som det skulle. Det var det, och nöjd gick jag ur bilen och stängde bakluckan... eller försökte iallafall. Den gick inte igen! Smått panikslagen började jag felsöka och kom fram till att elektroniken fungerade, det var något mekaniskt som felade. Rev ur inredning och låskista, och hittade direkt felet. Fjädern som går till låsmotorn hade gått av strax efter den ena öglan! Inga problem att byta ut, men var skulle jag få tag på en sådan? Skrotarna hade stängt för dagen, och vi skulle åka tidigt på morgonen dagen därpå. Tog ut fjädern, och efter en halvtimmes experimenterande med några tänger och ett skruvstäd hade jag lyckats dra ut en bit av fjädern, böja den till en ögla och sätta in den igen.
http://i.imgur.com/epCxsqp.jpg

Monterade ihop allting igen och tryckte nervöst ner bagageluckan... Bara för att mötas av det familiära klick-ljudet som uppstår när bagageluckan stängs igen. Det funkade! Lite kul när man ser tillbaka på det, men just då var det alldeles för nära ögat. tongue

Sen fick Bimmern lasta lite innertak och grejer också. Vem behöver Touring? big_smile
http://i.imgur.com/RUzoGiC.jpg
Senast redigerat av Mew (11 april 2016)



Sök